PDA

Se full versjon : Fullamming utover 6 mnd (til de er 1 år gamle)

Zoë
19 Mar 2007, 11:25
Hvis noen her har fullammet barnet sitt lengre enn 6 mnd (gjerne opp mot 1 års alder) har jeg noen spørsmål til dere. Fullammet dere uten å prøve å gi annen mat eller var barnet bare ikke interessert i annen mat? Hvordan startet dere med fast føde? Begynte dere med babymos eller gikk dere rett på litt "voksnere" mat? Hvor gamle var barna da begynte å spise et helt måltid? Ble barnet veldig kresent (noe hs mener at barn som fullammes lenge blir- tror ikke helt på det, men...).

Gullrusket er 7,5 mnd og vil ikke ha fast føde. Det er for så vidt greit nok, hun legger på seg som hun skal og er blid og fornøyd. Det er bare jeg som føler meg litt "klaustrofobisk" innimellom. Gullrusket er en ordentlig mammajente som ikke synes pappa er så topp. Jeg hadde håpet at hun ville spise litt mat etterhvert nå slik at jeg en gang i blant kunne gå ut en tur uten å ta med Gullrusket. Trene eller noe slikt, men jeg kan nok se langt etter den slags aktiviteter. Jeg tror denne følelsen har kommet etter noen slitsomme mnd med mye sykdom hos Gullknott, gullrusket og meg selv. Vi har vært inne så mye, og planlegger jeg en sosial aktivitet på dagtid (med gullrusket) kan man ta gift å at noen er syke så jeg må melde avbud.

Føler meg full av dragehormoner (noen mannen får merke) og sliten hele tiden. Ingen god tid her i heimen.

Jeg kan gjerne fulleamme gullrusket lenge, men vil gjerne høre litt om andres erfaringer på området. Føler meg litt alene. Alle andre synes å ha barn som spiser mat og finner seg i å få flaske i ny og ne.

Takk for at du tok deg tid til å lese dette!:rose:

Sofia
19 Mar 2007, 11:32
:stryke:
Jeg fullammet etter 6 mnd. Forsøkte med grøt og grønnsaksmos, men det funket ikke. Så jeg "sluttet" igjen og fullammet en måneds tid til frem til hun viste tydelig interesse for annen mat.
Hun er litt kresen, altså...

Perle
19 Mar 2007, 12:34
Jeg har delt min historie flere ganger, men kan ta en kjappversjon igjen. Jeg fullammet Lillesøster eksklusivt helt bevisst til hun var 7 måneder. Da begynte jeg såvidt å gi henne smaksprøver av "vanlig" mat, som most banan, avokado, potet, gulrot, osv. Jeg lagde ikke noe spesielt til henne, hun fikk f.eks. av middagsmaten jeg lagde til oss andre. Hun tok imot, men viste ikke interesse for å få mer. Da hun nærmet seg 8 måneder, begynte jeg å gi henne grøt, samt variere enda litt mer med hvilke matsorter jeg ga henne. Hun nøyde seg fortsatt med å bare smake på. Rett før hun ble 9 måneder trodde jeg at grøt spisinga begynte å løsne. I opptil flere dager på rad spiste hun kanskje "hele" 6-7 teskjeer med grøt. Så ble hun syk, og var det i flere runder de neste par månedene. Hun har aldri spist mer enn maks 2-3 teskjeer med grøt etter da. Da hun var rundt året ga jeg opp grøten. Hun har vel i praksis levd på minst 90-95 % morsmelk til hun var 1,5 år. Hun har alltid deltatt i måltidene sammen med oss andre, men hun bare pirker i maten. Jeg trodde det skulle bedre seg betraktelig da hun begynte i barnehagen, men det har det ikke gjort. Hun har gradvis begynt å spise litt mer, men hun er fortsatt veldig småspist. Hun lever på luft og kjærlighet, sier de i barnehagen. Og morsmelk, legger jeg til. For hun spiser fortsatt en del melk, da helst om natta.

Du er slettes ikke alene om dette. Fra den tid jeg var på apn vet jeg om flere som hadde det helt likedan, jeg kan egentlig nevne nick i fleng. På meg virker det veldig som at mange av de barna som får regulere ammingen fullt og helt selv, så er det mange som ikke er så ivrig på fast føde allerede ved 6 måneder. Dessuten skal tilvenningen til fast føde gå veldig langsomt. Jeg tror nok at mange skynder seg mer enn nødvendig og mer enn anbefalt.

Jeg har også lest en teori om at barn som drøyer introduksjonen av fast føde, gjør det kanskje fordi de er overfølsomme/intolerante/allergiske mot enkelte matvarer. Kanskje er barna så "intelligente" at de avviser noe de kanskje ikke tåler, helt til kroppen deres har modnet tilstrekkelig til at de tåler det. Jeg vet ikke om det virkelig er slik, men teorien er iallefall interessant.

Løvemamma
19 Mar 2007, 12:41
Jeg fullammet lenge uteover 6 mnd. Tror ikke hun begynte å spise et helt målitid før ca 10-11 mnd. Jeg ga henne smaksprøver på både grøt, most frukt og fruktbiter, fra middagene våre osv Hun var bare ikke interessert. Men det kom saaakte men sikkert igang.

calliope
19 Mar 2007, 12:53
I often nursed my daughter at the table while I was eating. Then she would turn towards the table and take a piece of my food to chew on, usually a vegetable or piece of pasta or meat. With my first daughter we tried preparing some baby food but she never liked it much and started eating more once she could pick up pieces with her fingers (maybe around 10 months?). With my second daughter we didn't do any special baby food but let her pick the things that she wanted to try from our food (of course keeping her far from the allergy-risk things or things we wanted her to avoid until later). Eventually we just made a small plate with the same thing we were having for her. She was full-time nursing until about 9 months I think. And essentially full-time nursing until after one year because the amount of food she ate and the regularity of it wasn't enough to trust that for her nourishment.

Jeano
19 Mar 2007, 13:16
Løvetann ble fullammet til han var 10 mnd. Fra han var 6 mnd så prøvde jeg grøt og anne mat, men han ville ikke ha.

Da han ble 10 mnd tok han et par teskjeer med youghurt eller fruktpure, men alldrig mer en to skjeer.

Da han rundet året begynnte han å spise vår mat, han likte godt sterk mat. gryteretter ol.

Fra han var 1-2 år ville han stort sett bare ha middag og danomino yoghurt.

Han drakk tidlig fra glass, og har alldrig vært noe glad i flaske (selv om jeg til stadighet har prøvd)

Nå er han to år og fortsatt ikke noen storspiser, men han spiser litt frukt,litt brød og godt med middag.

Håper dere blir friske snart. Løvetann har begynnt å bry seg om pappan sin nå, i en alder av 2 år. Men jeg blir favorisert hele tiden, spesiellt når han er sulten

Kvakk
19 Mar 2007, 13:23
Tulla mi spiste ikke et helt måltid før hun var 14-15 mnd gammel.
jeg begynnte opptimistisk å lage grøt og moser da hun var 6 mnd gammel, men hun spiste aldri noe mer enn noen tskjer. Så da ble det bare til at hun ble tilbudt litt av vår mat når vi spiste. Det at hun begynnte i barnehagen hjalp heller ikke. Hun spiste kanskje 1/2 brødskive i løpet av en hel barnehagedag. Da jeg ble gravid sank melkemengden min drastisk. Da begynnte hun å spise store måltider over natten. Så frem til det fikk hun i seg nok næring hovedsakelig gjennom mm.

Bindi
19 Mar 2007, 13:43
Jeg fullammet også til 10 måneder. Hun var ikke det minste interessert i noe annet enn pupp. Etter 10 mnd løsnet grøtspisingen.

Twig
19 Mar 2007, 14:00
Jeg fullammet begge mine til de var ca. ett år. Før det var de rett og slett ikke interesserte i mat - hverken grøt, middager, frukt e.l.

Siden de var såpass store da de begynte å spise, gikk de rett på "vanlig" mat og hoppet begge galant over babygrøt-stadiet :blåblomst:

Twig
19 Mar 2007, 14:03
Glemte å si:

Jeg forstår at du innimellom kan føle det "klaustrofobisk" - jeg har vært der! Men husk at det er noen få måneder av livet ditt det er snakk om her. De blir så fort store, og snart har du allverdens tid for deg selv.
Prøv å nyte det å ha noen som trenger deg så mye nå! Og tenk at du har et helt liv til å gjøre andre ting på etterpå! De blir tidsnok tenåringer og må tigges om en klem....

:klemse:

indie
19 Mar 2007, 14:38
Tulla er snart 7 mnd gammel, og jeg fullammer henne så og si.

vi trodde hun var intreressert i å spise fast føde, for hun var veldig aktiv når vi satt rundt matbordet, og ville ta alt som var der. Men da hun fikk det så var det bare for å leke med maten.

Hun "spiser" alltid når vi spiser, i form av at hun får biter av det vi har. Men det nærmeste hun kommer spising foreløpig er litt suging på bitene, og evt en og annen liten bit hun måtte klare å få av.

Eple
19 Mar 2007, 14:41
Det er så rart for meg å lese om fullamming til barna er "store"- da mine var små var det mat når de var 4 mnd- og det var bare slik det var. De spiste jo så mye også- skjønner ikke hvordan de kunne klar seg med bare MM.

Men med Eplejenta skal jeg prøve å amme så lenge så mulig- blir hun like ilter på mat som brødrene tror jeg jeg vil høre på henne.

Perle
19 Mar 2007, 15:20
Noe som er litt spesielt i Norge sammenliknet med andre land, er at de som ammer i Norge, ammer i snitt langt færre ganger i døgnet. (Når jeg sier "andre land", mener jeg land hvor ammetradisjonen har stått sterkt, f.eks. Bangladesh, Ghana, men også mange andre land.) De første månedene er ikke forskjellen så stor, men allerede fra 3-4 måneder ser man at forskjellen øker. I andre land holdes ammefrekvensen oppe, mens i Norge avtar den. Når barna er passert halvåret, er det vanlig å amme bare 4-5 ganger i døgnet, kanskje enda mindre, mens i disse andre landene kan det dobbelte være vanlig. (Jeg husker ikke tallene helt).

Dette forteller meg noe om holdningene til amming og fast føde. I Norge er det litt om å gjøre å introdusere fast føde raskt, og da på bekostning av morsmelken, har jeg inntrykk av. Kanskje henger det sammen med nattavvenning og lite samsoving også. I Norge blir ikke morsmelk betraktet som fullverdig mat etter 6 måneder. Mens i andre land blir det kanskje det? Det er dessuten klart at i fattige land hvor mattilgangen kan være sparsom, vil morsmelk være en viktig kilde til næring for små barn. Dermed holdes ammehyppigheten opp av den grunn også.

Det jeg prøver å si, er at jeg tror fullamming, eller nesten fullamming, av barn over 6 måneder, er mer utbredt i andre kulturer enn vår. I vår kultur er vi er blitt innprentet at barnet må ha fast føde fra en gitt alder, mens i andre kulturer tar man overgangen til fast føde mer med ro.

NettNett
19 Mar 2007, 16:47
Hvis noen her har fullammet barnet sitt lengre enn 6 mnd (gjerne opp mot 1 års alder) har jeg noen spørsmål til dere. Fullammet dere uten å prøve å gi annen mat eller var barnet bare ikke interessert i annen mat? Hvordan startet dere med fast føde? Begynte dere med babymos eller gikk dere rett på litt "voksnere" mat? Hvor gamle var barna da begynte å spise et helt måltid? Ble barnet veldig kresent (noe hs mener at barn som fullammes lenge blir- tror ikke helt på det, men...).

Alle andre synes å ha barn som spiser mat og finner seg i å få flaske i ny og ne.

Takk for at du tok deg tid til å lese dette!

Jeg fullammet min eldste til hun var 10 mnd, begynte da med å prøve brød, men ville ikke ha, så egentlig fikk hun bare bryst til hun var akkurat et år. Da ville hun plutselig ha ALT!
Hun ble ikke kresen før hun ble 3 år, så det er sånt som kommer uansett hvis de er det eller ikke ;)
Vår minste nå får bare pupp. Hun har smakt fiskeboller, og det gikk ned på høy kant, ellers får hun kanskje en brødskive i uken.
Ungene mine er født med trangt svelg, så vi har valg å følge legens råd om full amming til svelget åpner seg mer, og det har vært suksess.
De har ikke villet ha flaske, men jeg tar meg nå en tur ut alene innimellom. Feks på kino...bare ammer først, så får pappa overta, så drar jeg.Men det skal sies at jeg har veldig mye melk, det har jeg hatt med begge to. Vi kunne ikke valgt å gjøre det sånn hadde det ikke vært rom for annet enn amming.
Hun yngste nå er egentlig litt stor, men jeg har nok melk til at hun klarer å sove natten igjennom. Hun får pupp kanskje en gang om natten. Ellers får hunpupp kanskje hver 3-4 time (hun er forresten 8 mnd gammel).

Bare å sende meg en PM eller mail hvis du lurer på noe mer :)

Zoë
20 Mar 2007, 17:12
Takk for mange kloke svar. Det lettet et svart humør. Er inne med syk Gullknott for 5 dag på rad, og vi blir nok inne i morgen også. Gullrusket henger i puppen og er fornøyd med det.

Jeg har masse melk og ammer mange ganger i døgnet. Gullrusket er nok bare ikke klar for fast føde ennå. Etter å ha lest svarene deres er skuldrene senket et par hakk og jeg er klar for noen nye måneder med sofakos og puppene hengende ute ;)

Bollefro
20 Mar 2007, 18:09
Ingrid var heller ikke interessert i mat før hun var rundt ni måneder. Det første hun da smakte på var avocado, så søtpotet og banan. Men så var det ikke noe kult med mat lenger, og hun ville kun ha pupp + et par skjeer med fruktmos om dagen til hun var ca 15 mnd. Da begynte vi med brød, og det har siden vært favoritten. Og da var hun så stor at hun spiste det vi spiste iløpet av dagen. Grøt og middagsglass har hun aldri villet ha, men det er også det eneste hun ikke liker, så kresen er hun ikke:)

I helgen var vi i middagsselskap med familien, og en tante spurte hva Ingrid ville ha til middag. -klippfisk, røykelaks og pupp, var svaret hun fikk:D

Zoë
21 Mar 2007, 10:05
I helgen var vi i middagsselskap med familien, og en tante spurte hva Ingrid ville ha til middag. -klippfisk, røykelaks og pupp, var svaret hun fikk:D
:pupper: :D

sunelille
22 Mar 2007, 21:23
Jeg fullammet til Lillemann var rundt ett år. Jeg prøvde forskjellig mat, men han ville ikke ha noe. Jeg skulle ønske han hadde spist noe grøt, eller noe annet med jern, fordi han fikk jernmangel og lav Hb (blodprosent). Vi kom inn i en dårlig sirkel hvor mindre jernlager ga dårligere matlyst som igjen ga lavere jernstatus som igjen ga ennå mindre matlyst osv. Etter å ha startet med flytende jern (bestemt av barnelege) i noen måneder kom matlysten.
Han er ennå ikke storspist og jeg ammer fortsatt MYE. Han er 17 måneder. Nå har han vært uten jerntilskudd i ca 3 måneder og vi målte Hb på mandag. Den har ikke gått nedover, HURRA!!!!!
Så da er nok det lille han spisr nok sammen med morsmelken :D

Lykke til med ammingen, men blir barnet ditt blekt så få sjekket Hb før den blir så lavt som hos oss. Det er kun et lite stikk i fingeren.

lilleh
22 Mar 2007, 22:38
Vi begynte såvid med smaksprøver på grøt når snuppa var 5.5 mnd, mest fordi jeg gav etter for presset fra andre.... Så nei, dessverre fullammet vi ikke utover 6 mnd..

Men jeg holdt igjen, og når hun var ca 6 1/2 mnd fikk hun full posjon grøt om dagen.. Dette fortsatte vi med til snuppa var 8 mnd og vi økte til grøt morgen/kveld og har bare økt etter det.. Allerede ved 6 mnd kontrollen maste helsesøster med at hun bare måtte ha 5 dl mmelk pr dag, ikke amme om natta etc.... mens legen jeg snakket med sa at vi godt kunne fullamme til 8 mnd pga allergi i familien... motstridende ja...

Snuppa har alltid vært selvregulerende, og for å holde produksjonen vedlike ammet jeg alltid før måltidene med fast føde - vi var stort sett oppe i 8-10 ganger pr dag. Det skal også sies at denne jenta mi er svæææææært glad i mat, og kunne spist døgnet rundt, bare hun hadde blitt servert.. :pupper: