PDA

Se full versjon : ammming av 1 - 1,5 åring - et spørsmål om næring

Ferskna
01 Apr 2007, 12:18
Dere som ammer barn på 1 til 1,5 år.
Spiser de mye ved siden av?
Snuppa får pupp morgen og kveld, noen dager midt på dagen.
Om morgenen kan hun ligge ved puppen alt fra 15 min til en time.
Og da spiser hun ikke frokost. Jeg prøver bestandig å få i henne noe siden det er "dagens viktigste måltid" en vi må alltid vente minst en time fra vi har stått opp og som oftest klarer jeg bare å få i henne et par brødbiter, en halv pære, noen druer el lignende. Veldig lite. Hun er flink til å si ifra når hun vil ha mat og får tilbud om mat gjennom hele dagen. men hun spiser veldig lite i forhold til hva jeg hører at andre barn på samme alder spiser.
Hun spiser stortsett alltid godt til middag, men ale de andre måltidene i løpet av dagen er ganske små.
Er dette fordi hun blir ammet enda?
Er det næring til henne i MM eller er det bare kos?

Håper noen kan svare så jeg vet om jeg bør bekymre meg eller ikke...

Hun går ikke i barnehage, men er blid og aktiv hele dagen.

Marigold
01 Apr 2007, 13:27
Alle mine har blitt langtidsammet og stort sett hatt samme spisemønster. Jeg ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg. Tilby faste måltider, så får hun nok i seg nok.

Nå har Leo begynt i barnehage så da har han begynt å spise mer mat. Men han er to. Og fremdeles er han mett av pupp når han står opp, for han spiser lite til frokost. Jeg gir han gjerne en youghurt. :hjerte2:

nypeblomst
01 Apr 2007, 20:57
Oi, da tror jeg min lille på knappe 9 mnd snart spiser for mye.... Han spiser litt til hvert måltid og pupp flere ganger om dagen og 2/3 om natta... Han får mat hver gang vi spiser...3/4 ganger om dagen... Har tenkt at han spiser jo så lite hver gang og at han bør få i seg litt mer på dagen,så han kanskje dropper natt-maten snart...

Marit
01 Apr 2007, 21:10
Her varierer det veldig. Noen dager når Snuppa er med meg hele dagen, fullammer jeg henne. Hun vil ikke ha noe annen mat. Andre dager kan hun spise 3 gode måltider + masse mm. Jeg tenker at hun spiser det hun behøver og stresser ikke så mye med det.

Perle
02 Apr 2007, 01:08
Lillesøster spiste nesten ikke vanlig mat før hun var ca 1,5 år. Hun ville bare ikke ha. Nå er hun 2 år, og spiser litt mer vanlig mat, men fortsatt lite. Hun selvregulerer ammingen fortsatt.

Mellomsøster ble ammet om morgenen til helt nylig. Hun har som regel spist lite til frukost. Hun spiser nok mer nå, siden hun ikke får morsmelk før hun står opp.

Morsmelk er fullgod næring, og du har ingen ting å bekymre deg over. Dersom jenta di får styre dette selv, og hun er fornøyd og virker frisk, da har hun nok det hun trenger.

indiana
02 Apr 2007, 10:11
min jente på snart 2 år ammes mye om natta og mye på ettermiddagen ( går i bh) og det varierer svært mye hvor mye hun spiser, men skjelden mer enn en halv skive til hvert måltid..

og spiser vi middag seint og hun får pupp først så spiser hun mindre...

men hun er blid og fornøyd og jeg synes det fungerer kjempebra...

jeg var bort en uke og tok eksamen og hun fikk ikke morsmelk da og spiste mye mer da, så det er nok bra med næring i mm

Chance
02 Apr 2007, 12:16
Slik har vi det her også. Når Leander skal i barnehage da spiser han masse bryst, men vil ikke ha annen mat. Han spiser lite til måltidene når vi er hjemme og han får mm. Men middag er han veldig glad i og spiser masse, selv om han akkurat fikk mm.