PDA

Se full versjon : Går amminga utover mors immunforsvar?

kakskiv
10 Apr 2007, 20:19
Jeg spør fordi jeg sitter her og er syk og forkjøla for n'te gang siden Joakim ble født. Jeg tror ikke sambo var så veldig på jordet da han sa at jeg har vært forkjøla sånn gjennomsnittlig en gang i måneden det siste året, og jeg er LEI!

Er det amminga som tærer på immunforsvaret?

Og hvis Joakim suger til seg immunforsvaret mitt for å bygge opp sitt eget, hvorfor smitter jeg han da hveeer eeeneste gaaaang!? Det er snørr og tårer og feber og grining og i natt var det falsk krupp og pustebesvær og null søvn og vi er sliitne, alle tre! (Selv sambo, som ALDRI blir smitta, jæveln :frosk: Egentlig veldig kjekt da, da det er godt med minst èn frisk forelder når det står på som verst)

Jeg har jo alltid vært en sånn person som IKKE blir syk! Har gått til innkjøp av et lite arsenal vitaminer nå, og skal være flink å ta dem, men vil det hjelpe? Vet jo ikke om det er amminga som gjør det heller, kan bare ikke skjønne hva annet det kan være. Dette er siste gang, banna bein, IKKE MER SYKDOM NÅ! :syk:

Marigold
10 Apr 2007, 20:36
Jeg er også litt mer syk enn vanlig, men jeg tror det er pga barnehagen til Leo. Men hvis jeg er "flink" og tar vitaminene mine har jeg mer motstandskraft.

piale
10 Apr 2007, 20:49
Vet ikke jeg altså, men en ting er sikkert. Når man får lite søvn og er trett er man mer mottagelig for alle bassilusker og basiller. Man ser jo feks på toppidrettsutøvere som trener mye, blir veldig fort smittet. Og vi som kanskje ikke har sovet ei hel natt på x antall dager ser jeg for meg har nedsatt immunforsvar?!

God bedring til deg!!:klemse:

nypeblomst
10 Apr 2007, 21:16
Vet ikke jeg altså, men en ting er sikkert. Når man får lite søvn og er trett er man mer mottagelig for alle bassilusker og basiller. Man ser jo feks på toppidrettsutøvere som trener mye, blir veldig fort smittet. Og vi som kanskje ikke har sovet ei hel natt på x antall dager ser jeg for meg har nedsatt immunforsvar?!

God bedring til deg!!:klemse:
Det er jo veldig viktig med hvile og godt med mat, sunn mat da!
Good bedrings :klemse:

ezi
10 Apr 2007, 23:59
jeg vet ikke, men jeg var også syk mye da jeg ammet og aldri siden jeg slutta... ??? .... rart.
Men jeg pleide å være syk 2-3ganger året før jeg fikk z. Så jeg skjønner ikke helt hva som skjer med kroppen min nå..

men lurte på det samme...

Sjalindia
11 Apr 2007, 00:05
Det kommer vel lit an på formen i utgangspunktet trur jeg. For jeg var aldri syk når jeg ammet storesøster, men nå har jeg vært litt mer forkjølet. Men ikke syk. Å jeg har ammet masse. :rødme2:

Fant
11 Apr 2007, 00:07
Jeg tipper amming, søvnmangel og stress! :alien:

Jeg har også vært mye oftere syk etter at jeg fikk barn. Oftere forkjølet, oftere munnsår (bare en gang i året før!) og mye oftere vondt i hodet.

Men jeg tror også at jeg legger mer merke til det nå enn tidligere. Det skal ikke såå mye til før jeg føler meg plaget! Før kunne jeg ignorere sykdom/smerte på en helt annen måte, man hadde jo så mye tid til å slappe av eller å finne aktiviteter som var tilpasset dagsformen.. nå er det ikke lenger så lett å koble ut nei.

Perle
11 Apr 2007, 00:09
Svangerskap, fødsel og ammingen tærer på jernlagrene dine, og lave jernlagre svekker immunforsvaret. Det kan være en mulig årsak. Lite søvn, dårlig form, dårlig kosthold osv kan f.eks. også spille inn. Eller så er det rent tilfeldig.

kakskiv
11 Apr 2007, 00:14
Å hjelpes.. søvnmangel, stress og slitenhet.. det har ikke falt meg inn engang! :gal: Det er jo SÅ logisk! :daane:

Jaja, da får jeg bare ta vitaminer og håpe på det beste, for det ser ikke ut som det blir mer søvn og mindre stress med det første :raring:

Selv om det blir aldeles forferdelig å reise fra junior ei hel uke, tror jeg jeg gleder meg litt til Paristuren jeg skal på i juni. Ei hel uke sammenhengende søvn? Could it be? :danse:

Men hey, jeg kommer sikkert til å ende opp med ikke å kunne dra, grunnet sykdom :knegg:

kakskiv
11 Apr 2007, 00:18
vangerskap, fødsel og ammingen tærer på jernlagrene dine, og lave jernlagre svekker immunforsvaret. Det kan være en mulig årsak. Lite søvn, dårlig form, dårlig kosthold osv kan f.eks. også spille inn. Eller så er det rent tilfeldig.

Huff, jeg VET jeg har jernmangel. Jeg har alltid hatt jernmangel, og det ble ikke akkurat bedre av å bli gravid. Nå svimler jeg for den minste ting, og allikevel er det SÅ forbaska vanskelig å huske å ta de hersens pillene. Jeg har kjøpt meg møllers total (latskapen lenge leve, jeg falt for "total"-en, jeg), og der er det jo bl.a. jern, 71% av anbefalt daglig inntak tror jeg det var. Vil det holde, tro? Jeg spiser jo en del grønne grønnsaker, grovt brød og sådant som inneholder en del jern.. *fundere*

kakskiv
11 Apr 2007, 00:21
Jeg tipper amming, søvnmangel og stress! :alien:

Jeg har også vært mye oftere syk etter at jeg fikk barn. Oftere forkjølet, oftere munnsår (bare en gang i året før!) og mye oftere vondt i hodet.

Men jeg tror også at jeg legger mer merke til det nå enn tidligere. Det skal ikke såå mye til før jeg føler meg plaget! Før kunne jeg ignorere sykdom/smerte på en helt annen måte, man hadde jo så mye tid til å slappe av eller å finne aktiviteter som var tilpasset dagsformen.. nå er det ikke lenger så lett å koble ut nei.

Huff, ikke snakk om munnsår, her popper de opp bare jeg tenker på dem :iiik:

Jeg kjenner at jeg savner å bare ligge på sofaen en dag. En HEL dag om jeg så skulle ønske. Og sove til tolv.. åhh.. Jeg gleder meg til Joakim er trygg nok til å kunne sove ei natt hos besteforeldrene, jeg :sparke: (og det skjer nok ikke med verken det første eller det andre..)

Perle
11 Apr 2007, 00:31
Huff, ikke snakk om munnsår, her popper de opp bare jeg tenker på dem :iiik:

Jeg har slitt med jernmangel etter de to første fødslene mine, så jeg vet det er kjipt. Vet du, jeg leste ett ellet annet sted på nettet en gang, at munnsår som ikke gror skyldest jernmangel. Jeg har slitt med dette flere ganger, og det sammenfallt antakelig med da jeg hadde jernmangel. Nå har jeg ikke hatt jernmangel på 3,5 år, så vidt jeg vet, og har aldri vært plaget med munnsår i denne tiden. Bank i bordet!

Jeg ville testet jernlagrene mine hvis jeg var deg. Man skal være forsiktig med å ta jerntilskudd med mindre man vet at man har jernmangel. (For mye jern har faktisk samme symptomer, men jeg holder det som usannsynlig at du lider av det.) Etter andre fødsel trodde jeg ikke at jeg skulle få jernmangel igjen, fordi jeg trodde at jeg spiste sunt og variert nok. Men det holdt tydeligvis ikke. I ettertid innså jeg at det antakelig hadde mye med at jeg drakk mye melk. Jeg skjønte ikke selv at jeg hadde lave jernlagre før jeg testet pga ny graviditet. Ser jeg på bilder tatt av meg i den tiden, ser jeg egentlig dønn sliten ut... Og jeg var jo ganske tiltaksløs.

Fant
11 Apr 2007, 00:52
Jeg kjenner at jeg savner å bare ligge på sofaen en dag. En HEL dag om jeg så skulle ønske. Og sove til tolv.. åhh.. Jeg gleder meg til Joakim er trygg nok til å kunne sove ei natt hos besteforeldrene, jeg :sparke: (og det skjer nok ikke med verken det første eller det andre..)

Vet du, jeg fantaserer litt om dette for tiden..å bare slappe av, i fredelig ensomhet! :nikker:

Og så trøster jeg meg med at tiden går myye fortere enn jeg tror, og at jeg plutselig en dag kommer til å ligge der på sofaen og lure på om ungen kommer til å komme hjem den dagen, eller om han vil mase om å få overnatte på landet hos besteforeldrene 'bare en dag til'.. slik han gjorde dagen før.. :ball:

Fant
11 Apr 2007, 00:54
Det jeg jo egentlig skulle skrive var at det er veldig deilig å drømme seg bort litt.. Setter jo også litt mer pris på det jeg har nå når jeg tenker over at det vil forandres en dag! :)

Sofia
11 Apr 2007, 08:20
...at det er mye som tyder på at vitaminer i pilleform er vrient for kroppen å nyttegjøre seg. Bedre å være påpasselig med 4 - eller kanskje 7 - om dagen!

kakskiv
11 Apr 2007, 23:12
Hehe ja, er det ikke typisk. Det er jo ikke sånn at jeg bare gleder meg til jeg kan "bli kvitt han", men sånn en gang iblant å kunne la han sove hos besteforeldrene så jeg og sambo kan ha en kosekveld der vi bare er kjærester, og sove leenge neste morra.. ting jeg tok for gitt før, er plutselig kommet veldig høyt opp på "å, det vil jeg oppleve igjen snart" - lista :fnis:

Klart, mest sannsynlig blir vi vel sittende her og bekymre oss for om han har det bra, om han får sove, om han vil våkne om natta og ikke huske hvor han er, om han savner oss og fuglene veit hva. Og så står vi opp grytidlig for å kaste oss i bilen og hente han neste morgen :knegg:

Vet du, jeg fantaserer litt om dette for tiden..å bare slappe av, i fredelig ensomhet! :nikker:

Og så trøster jeg meg med at tiden går myye fortere enn jeg tror, og at jeg plutselig en dag kommer til å ligge der på sofaen og lure på om ungen kommer til å komme hjem den dagen, eller om han vil mase om å få overnatte på landet hos besteforeldrene 'bare en dag til'.. slik han gjorde dagen før.. :ball:

Fant
12 Apr 2007, 00:10
Klart, mest sannsynlig blir vi vel sittende her og bekymre oss for om han har det bra, om han får sove, om han vil våkne om natta og ikke huske hvor han er, om han savner oss og fuglene veit hva. Og så står vi opp grytidlig for å kaste oss i bilen og hente han neste morgen :knegg:

:nikker: Selv om jeg gleder meg til å være for meg selv litt, så gruer jeg meg til han skal være borte fra meg.

Vi fikk ikke barnehageplass nå til høsten, og følelsene rundt er todelt: jeg er misfornøyd fordi jeg hadde gledet meg til å begynne på yoga, men fornøyd fordi han da kommer til å være nesten 3 år til neste inntak... og sikkert så barnehageklar at han kommer til å fylle ut søknadspapirene selv!:blomsterfjes: