PDA

Se full versjon : Fullamming utover 6 mnd?

mirimor
10 Apr 2007, 22:12
Amminga går så det suser her! Vi skal snart på femmånederskontroll, og 16. mai er han alt et halvt år. Men jeg har lyst til å fullamme lenge, jeg. Jeg antar at helsesøster kommer til å ta opp dette med jernlagre og sånn. Men noen av dere har latt barnet styre helt selv dette med intro av fast føde... Finnes det noen artikler eller nettsteder jeg kan lese "fakta" om dette. Nå tror jeg kyllingen kommmer til å bli nokså kjapt interessert i annen mat altså, han strekker seg etter alt jegspiser allerede (han sitter som regel på fanget hver gang jeg spiser). Men han skjønner jo ikke nå at det er mat, liksom... Hvordan skjønner jeg NÅR han skjønner det?

mirimor
10 Apr 2007, 22:21
Nå sitter jeg og leser i "The Baby Book":

tegn på at barn er klare for fast føde:
- Kan sitte i høystol ved bordet
- Følger maten du spiser med blikket
- Åpner munnen/hermer etter hvordan du spiser
-Griper etter maten...

Ofte er skjeen vel så spennende som selve maten...Barnet kan få skjeen å leke med (plastskje)

Trois
10 Apr 2007, 22:36
Jeg fullammet til lillebror nesten var ni måneder men det var fordi han ikke ville ha annet. Han er en røslig kar som var over fem kg når han var født så han har altid spist mye men fast føde tok det litt tid før han ville ha.

Perle
10 Apr 2007, 22:56
Dr med Hans Chr Børresen har skrevet en interessant artikkel om dette temaet som har vært veldig nyttig for meg. Jeg vet ikke hvor enkel denne ertikkelen er å få tak i, jeg har bare en kopi som jeg tilfeldig kom over i papirene til Ammehjelpsgruppa vår. Artikkelen er i alle fall publisert i Fødsel i Fokus nr 4 fra 1993. Dette bladet har amming som tema, og har flere interessante artikler. Det er mulig det går an å bestille det fra FiF. Se på hjemmesiden deres. http://www.fodsel-i-fokus.org/component/option,com_frontpage/Itemid,1/