PDA

Se full versjon : Det burde være så enkelt, så logisk, så naturlig!

Tina
13 Apr 2007, 21:48
Tilknytningsomsorg altså. For meg er det virkelig det, enkelt, logisk og naturlig!

Og likevel gjør omgivelsene det til en så vanskelig sak. Vi har feiret påske med nærmeste familie, og jeg blir helt utslitt! Orker ikke gå inn på detaljer om hva som blir sagt og gjort på åpent forum, men dere skjønner vel hva det går ut på. Prinsen er da for avhengig av meg, han burde kjeftes på (!) når han er trøtt og har det vanskelig osv.

Hvorfor er ikke tilknytningsomsorg det som er vanlig, akseptert, som formidles i media? Hvorfor får "søvneksperter" som Naphaug og Misvær råde i mediabildet, hvorfor anses barn fortsatt å være utspekulerte små vesener som må kues og gjøres om... Jeg setter ting på spissen og er litt negativ ikveld, men jeg ønsker virkelig at det å sette barnets følelser på agendaen blir det normale!

Jeg håper vi klarer å spre våre tanker og at flere tør å tenke annerledes. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg ikke hadde blitt kjent med mange flotte mennesker som tenker som meg - og annerledes enn meg likevel, men at grunnholdningene er ganske like! Slik at jeg vet at det går an, det virker, det er ikke farlig.

Jah, det var noen tanker en fredagskveld fra meg :)

Marigold
13 Apr 2007, 22:10
Ferie kan noen gang bli langt fra ferie. :blåblomst:

Jeano
13 Apr 2007, 22:12
Uff ja.

Snuskerusk
13 Apr 2007, 22:22
Jegg kjenner meg så igjen i tankene dine. For meg er TO så utrolig logisk, at jeg kan ikke skjønne at ikke de andre ser det også...

kaje
13 Apr 2007, 22:25
Ferie kan noen gang bli langt fra ferie. :blåblomst:

Ja. kjenner igjen den...

Men kjære Tina... La deg ikke roe med det!!! Det du sier er sant, gi ikke slipp på drivkraften men spre tankene dine ut til resten av verden!!!! Så utrolig mange barn (og foreldre) vil ha glede av dem!!!

Snakket i dag med ei jente, tobarnsmor som helt tydelig slet med press fra omgivelsene ift amming kun hver 3 time (!!!!) Sove hele natten på eget rom og uten trøst etc etc etc. Tenkte at her har både Nyfødtavdelingen og helsesøster gjort en slett jobb:banghead: :banghead: :banghead:

Jeano
13 Apr 2007, 22:30
Jeg synes det er ganske så logisk når man har små barn, men med sure 7 åringer og prepubertale 10 åringer og en sinna 2 åring, så virker ikke alt så logisk hele tiden.
MEn det er viktig å strekke seg og finne løsninger hvertfall

Takhisis
13 Apr 2007, 22:46
Jeg synes også det er fryktelig merkelig at ikke alle synes TiO er det mest naturlige i verden...Jeg tror det er smart å fortsette og gjøre ting slik vi gjør det som om det var det mest naturlige i verden(noe det jo egentlig er),så vil andre kanskje komme etter etter hvert...
Fy for en dårlig setning:)

Sofia
14 Apr 2007, 08:21
:stryke:

´trikken
14 Apr 2007, 09:03
:klem: til deg Tina.

Veldig kjipt med manglende støtte fra omgivelsene. Jeg holder meg litt unna jeg, da. Men når det er familie, så må man jo bare - innimellom i alle fall ;)

Wanaagsan
14 Apr 2007, 12:18
Hvorfor er ikke tilknytningsomsorg det som er vanlig, akseptert, som formidles i media? Hvorfor får "søvneksperter" som Naphaug og Misvær råde i mediabildet, hvorfor anses barn fortsatt å være utspekulerte små vesener som må kues og gjøres om... Jeg setter ting på spissen og er litt negativ ikveld, men jeg ønsker virkelig at det å sette barnets følelser på agendaen blir det normale!
Fordi ting tar tid, tenker jeg... Ofte er f.eks. lærebøker delvis utdatert når de kommer ut fordi forskningsresultatene i dem er flere år gamle. I hvert fall i fag der utviklingen går fort. Og barneomsorg er jo mer hverdagsliv enn fag, og blant folk flest går det enda treigere fordi det er tradisjoner med i bildet. Siden vi bare får ca 2 barn hver, er foreldreforbildene våre stort sett en generasjon eldre og noe utdatert på dagens barneomsorgsidealer. Og sikkert litt fordi psykologi er et vagt, og dermed vanskelig tilgjengelig fag, og dermed litt lavere aktet(?) enn fysisk, konkret medisinsk forskning, f.eks.?

Jeg håper vi klarer å spre våre tanker Enig :nikker:

og at flere tør å tenke annerledes.
Uenig. Jeg tror ikke å ta hensyn til barns følelser og selvbilde er å tenke "annerledes". Jeg er såpass overbevist om dette at jeg velger å se på gammeldags 1900-tallsideologi (disiplin, dressur) som annerledes i dette århundret. Den eldre garde kan skilte med erfaring, men kan måtte finne seg i å bli kalt gammeldags. Verden går fremover, selv om den av og til har noen kortvarige tilbakeslag (som barneomsorgsekspertene midt på 1900-tallet).

Jeg bare går ut ifra at vår måte er den normale, og hvis noen rynker på nesen over det (noe som heldigvis skjer sjelden), så later jeg som om det ikke er neserynking, men en helt uavhengig uttalelse om et annet synspunkt, som jeg igjen rynker på nesen av - i hvert fall i forhold til å bruke det på vår familie.