PDA

Se full versjon : Alternativer til gangen

-diab-
16 Apr 2007, 17:24
I barnehagen til storebror truer de voksne med å sende de bråkete guttene på gangen dersom de ikke oppfører seg skikkelig med matbordet. Jeg finner det helt uakseptabelt, og tok det opp på foreldresamtale. Styrer, som er sykemeldt for tiden, var ganske sjokkert over at dette ble gjort, for hun sa at det var helt utelukket i steinerpedagogikken.

Hun som jobber der nå lurte på hva de kunne gjøre i stedet. Hva kan de gjøre når noen griser rundt, ødelegger måltidet for alle og til tider er slem mot de andre barna?

Jeg hadde ikke så mange svar, men det har kanskje dere?

´trikken
17 Apr 2007, 10:40
Jeg har jo ikke erfaring fra barnehage, men har jo en liten en som kan være litt voldsom ved matbordet noen ganger. Jeg spør ham rett og slett om han er mett når han begynner sånn, og da svarer han ofte "JA". Så får han gå fra bordet og gjøre andre ting, evnt. komme tilbake om han ombestemmer seg. Noen ganger svarer han "NEI" og fortsetter å være voldsom, da ber jeg ham å gå fra bordet fordi mamma og pappa skal spise. Det er sjelden det blir krøll ved måltidene her, han er som regel mett når han gjør sånn.

Bærbar
17 Apr 2007, 11:10
Ja, bhg vår sliter med samme "problem" - så de har laget et kollektivt belønningssystem :besvimer: men jeg orker ikke kampen en gang til - det er bedre enn å sende til garderoben.

Løsning kan være feks:

1) Be de som er "lederene" blant barna være ordensmenn, feks? De får hjelpe til med å sette på bordet, og man har en snakk med dem før de setter seg (om deres rolle som ordensmenn - ikke bråkmakere) om at de skal være gode eksempler for de andre barna ved å spise maten sin på en ordentlig måte etc.

Mao - bli venner med de som KAN hjelpe seg - nemlig lederen blant barna - og det er ALLTID noen som er ledere.

2) Gi disse positive tilbakemeldinger på alt de gjør bra - og gi masse masse skryt hver gang det har vært et koselig måltid uten bråk!

3) Snakk med barna om det i samlingsstund - gjerne i mindre grupper - og spør om de sammen med lederene kan gjøre det til en koselig måltidsstund?

4) Når noen er ferdige før de andre, kan de feks være "voksne" og hjelpe de mindre - hjelp dem til å føle seg spesielle og store! Be dem hjelpe et mindre barn med å smøre på skiven, eller helle opp mer melk til et annet barn - eller starte ryddeprosessen?

Bare noen ideer.

mara
17 Apr 2007, 11:22
jeg vet ikke jeg, men er glad for at du tar dette opp!
viktig tema ;)

fant dette, kan det hjelpe?
http://www.sjiraff.org/skole.html

Marit
17 Apr 2007, 21:39
Jeg synes de løser dette fint i Lillegutts barnehage. Avdelingen hans har to store rom som de bruker hele tiden. Barnegruppen fordeler seg på de to rommene etter hva barna vil leke med. Hvis noen slår, kaster leker, ødelegger for andres lek etc, tar et av personalet med barnet inn på det andre rommet. Der setter de seg ned sammen og personalet prøver å sette i gang barnet med en rolig lek hvis barnet er klart for det. Andre ganger trenger barnet tid til å roe seg ned på fanget eller ved siden av den voksne.