PDA

Se full versjon : Hva mener egentlig helsesøstre?

-diab-
02 May 2007, 03:28
Jeg snakket med min venninne som er helsesøster i går, og fortalte litt om tilknytningsomsorg. Det var totalt ukjent for henne (og jeg henviste hit).

Jeg fortalte litt om at vesla har et veldig temperament, og at hun kunne stå og dunke hodet i veggen i frustrasjon. Og da lurte hun helt seriøst på hva vi gjorde da - overser dere henne? På måten hun sa det virket det som en av måtene hun foreslo for foreldre. Stakkars, skulle vi overse henne når hun prøver å fortelle oss hvor frustert hun kjenner seg når vi ikke forstår hva hun mener?!? Uansett, jeg reagerte som om jeg trodde hun sa det i spøk - nei hjelpe meg, vi er da ikke sprø heller - og fortalte at vi prøvde å finne ut hva hun ville, og trøstet henne.

Men jeg blir så opprørt. Er det slik helsesøstre er? Kommer med sånne fæle råd til stakkars uvitende foreldre?

Da jeg fortalte om TiO, tok jeg et eksempel i forhold til soving, hvor jeg dro frem Anna W. sitt syn om at det viktigste tross alt er å få sove, og poengterte at det viktigste selvfølgelig er at barnet føler seg trygg. Men hun mente at for mange var det viktigere å sove - ikke på en slik måte at de følte det selv (som vi alle kan føle innimellom) men mer objektivt, at det nok var det beste å få sove. Jeg sa hun måtte tenke litt på om det var best for barnet å ha uthvilte foreldre til en hver tid eller å føle seg trygg...

Magica
02 May 2007, 08:39
På helsestasjonen vi hører til,er det fine og koselige helsesøstre,men det er og det.Vet iallefall at hun jeg går til er varm tilhenger av Ferber,og det er det eneste hun anbefaler.Jeg fikk som råd for å få litt mer dagsoving for gutten min å legge ham på soverommet,lukke døren og si "hysj,nå skal du sove".Selv om han grein,skulle han ligge der i noen timer-det viktigste var at han sov.Han skulle heller ikke sove i vogn,men i seng,for han måtte lære seg det.Han var ikke engang seks mnd,bare en bitteliten gutt,da hun anbefalte dette!Trenger vel ikke si at det ikke ble gjennomført her i huset.Når jeg var på ti mnd kontroll nettopp,sa hun i en megetsigende tone at det var vel slutt på amming nå,og når jeg sa nei ikke i det hele tatt,sa hun det ikke var så lurt om jeg ammet ham på dagen for kosens skyld,det kunne fort bli et dumt mønster.Jeg trodde helsestasjonene skulle fremme amming til ungene var minst ett år?!!
Fikk nok en bekreftelse på at det er rett av meg å ta sikte på å bli helsesøster-her trengs nytt blod,nye holdninger og oppdatert kunnskap!

Tina
02 May 2007, 08:41
Så god du er til å svare! Bra du tok det som en spøk at du skulle ignorere hodedunkingen - men det var neppe det... (Jeg har selv en "hodedunker" og trøst og oppmerksomhet er jo det eneste som hjelper.)

Men tilknytningsomsorg er nok dessverre lite utbredt blant helsesøstre. Det går liksom i den vanlige duren - som at det å sovne selv gir mestringsfølelse og annet som jeg er sterkt uenig i.

Takk og lov har jeg forum som hjelper meg til å stole på mine valg, og gir meg mulighet til å velge bedre, fordi jeg har støtte.
Jeg ønsker flere kunne det.

En helsesøster jeg gikk til tidligere mente forresten at jeg måtte slutte bære Prinsen fordi han ble for tilknyttet til meg... Hun brukte faktisk det ordet. Jeg måtte bare si at jeg så på det som en BRA ting.

Magica
02 May 2007, 08:43
Ps
Når jeg sa jeg bar ham i slynge når han var forkjølet og ikke fikk til å sove liggende,sa hun at det var det nå ikke mange mødre som hadde giddet å gjøre,og når jeg argumenterte med hvorvidt man skulle la det vesle barnet ligge og hoste og kave,elelr å bære det sånn at han fikk sove rolig,så hun bare rart på meg.Hun var mest opptatt over at vi ikke ga ham industrifremstilt barnegrøt-jern,jern,jern,og brydde seg egentlig ikke noe om det jeg snakket om.Turde forøvrig ikke nevne at han sover med oss,og at han ammer om natta-orket ikke mer mas og strenge blikk..

Marigold
02 May 2007, 08:50
Litt utenfor tema, men bare litt:
Jeg dumpet innom en ganske fin nettside som het Voksne for Barn. De hadde et forum (med få folk) og under babyer lå det en tråd: Hjelp babyen min sover ikke. Vedkommende fikk ett svar: Ferber, og den milde varianetn av Ferber hvor du har lov til å sitte i rommet, men ikke ta på babyen.
Uff. JEg fikk lyst til å melde meg inn og svare selv, men gjorde det ikke. Jeg synes det er teit å være medlem av andre forum for å fremme en sak.

Men jeg har tenkt litt på det: Burde vi av og til bevege oss rundt i "nettverden" og fortelle om TiO? :barn:

Magica
02 May 2007, 08:59
Marigold;Jeg brukte babyerden endel tidligere,men jeg orker ikke.Min opplevelse var at de fleste egentlig ikke er interessert i å investere noe annet enn skrikekurer,noe som står for meg som skikkelig guffent,i jakten på søvnen. Der leste jeg bla om fire mnd baby som ble utsatt for ferber,og jeg har prøvd å lirket inn litt tips og råd,men nå er jeg der aldri mer. jeg bruker dette nettstedet,fordi her er dere med en holdning jeg kan identifisere meg med,og jeg slipper å bli oppgitt hele tiden.
Ps ikke meninga å kuppe tråden altså!!

mara
02 May 2007, 09:15
jeg er med på andre fora og forteller i hytt og vær om meg og mine på en gentle måte så jeg ikke skremmer folk men viser at der er alternativer (håper jeg da)

ang hodedunking, godt å høre at dere ikke lar jenta være alene med så sterke følelser!!

Husnissemor
02 May 2007, 09:26
jeg er med på andre fora og forteller i hytt og vær om meg og mine på en gentle måte så jeg ikke skremmer folk men viser at der er alternativer (håper jeg da)

Det er kjempefint at noen orker å gjøre dette for å vise at det finnes alternativer - det er jo veldig sannsynlig at en eller annen blir hjulpet av det av og til. Kanskje ved at de blir støttet i noe de selv tenker, men føler at de er helt alene om. :barn:

Og kjempefint at du vil bli helsesøster, Magica!

Sofia
02 May 2007, 09:27
Og kjempefint at du vil bli helsesøster, Magica!
:nikker: Flere TiO-helsesøstre er det vi trenger!

Bærbar
02 May 2007, 09:41
Det er så mye forskjellig med helsesøstre, og jeg tror det hele kommer ned til hva de selv praktiserte - man vil alltid forsvare sine egne valg - og da tror jeg faktsik ikke deres rolle som helsesøster overskygger deres egne erfaringer.

De kan jo for eksempel vanskelig si at det er bedre å samsove og lytte til barnas behov, dersom de selv praktiserte ferber - da vil de jo indirekte si at de gjorde noe galt - noe som er veldig vanskelig for et menenske å gjøre - spesielt ikke hva gjelder sitt barns oppdragelse (hater det ordet - gi meg et bedre ett)!

Så, jeg hører ikke på dem egentlig når det kommer til slike ting. Det med vaksiner kan de hjelpe meg med, og de kan måle og veie og fortelle hvor flott baby jeg har og det ser ut til at han vokser og blir stor - men ikke fortell meg hvordan jeg skal oppdra barnet mitt - det bestemmer jeg selv...

Men nå har jeg jo to barn - og man blir mer selvsikker etter det første - så jeg ser jo at det er førstegangsforeldrene de "tar" og det er litt trist. Så jobben min, føler jeg, er å være veldig åpen med at ejg samsover, ammer, bærer og alltid tar opp barnet mitt når det gråter og at jeg konsekvent lytter til hans behov. Da "offentliggjør" jeg at det er helt supert å gjøre det! Jeg ler også når noen sier at barn blir bortskjemt av det - for å forklare at DET synes jeg er noe som likevel praktiseres hos oss, selv om andre ser på det som noe negativt.

Det å ufarliggjøre TiO for offentligheten er noe som er kritisk viktig...

Tina
02 May 2007, 09:48
Så jobben min, føler jeg, er å være veldig åpen med at ejg samsover, ammer, bærer og alltid tar opp barnet mitt når det gråter og at jeg konsekvent lytter til hans behov. Da "offentliggjør" jeg at det er helt supert å gjøre det! Jeg ler også når noen sier at barn blir bortskjemt av det - for å forklare at DET synes jeg er noe som likevel praktiseres hos oss, selv om andre ser på det som noe negativt.

:nikker: Dette er jeg veldig enig i! Om jeg jatter med helsesøster og later som jeg ikke samsover osv, så vet hun jo ikke at jeg er uenig og har tatt et reflektert valg om hva jeg driver med.

Sofia
02 May 2007, 09:49
Så jobben min, føler jeg, er å være veldig åpen med at ejg samsover, ammer, bærer og alltid tar opp barnet mitt når det gråter og at jeg konsekvent lytter til hans behov. Da "offentliggjør" jeg at det er helt supert å gjøre det! Jeg ler også når noen sier at barn blir bortskjemt av det - for å forklare at DET synes jeg er noe som likevel praktiseres hos oss, selv om andre ser på det som noe negativt.

:nikker: Kloke ord!
Jeg er stadig overrasket over hvor mange som samsover i smug eller som ammer store barn uten å innrømme det. Sånn sett er vi bare toppen av et fint isfjell, og verden er kanskje bedre enn sitt rykte. Jeg har hatt den rollen Flammen beskriver i min barselgruppe, og jeg tenker at det er viktig at noen er et ansikt for litt annerledese tanker her. Så ut av skapet, damer :fnis:

Sofia
02 May 2007, 09:51
:nikker: Dette er jeg veldig enig i! Om jeg jatter med helsesøster og later som jeg ikke samsover osv, så vet hun jo ikke at jeg er uenig og har tatt et reflektert valg om hva jeg driver med.
Samtidig tenker jeg at det er viktigere for meg å være åpen med andre med barn enn med HS. Dem har jeg ikke troen på at jeg skal kunne omvende uansett. Også havner det lett i avdelingen for "Det er fint at du gjør dette hvis du synes du har ressurser og overskudd, men du kan ikke forvente det av andre" Det var hvertfall holdningen til 6 mnd fullamming da Lille My var baby - jeg er spent på hva de sier på 5-mnd-kontroll denne gangen.

Tina
02 May 2007, 10:03
Samtidig tenker jeg at det er viktigere for meg å være åpen med andre med barn enn med HS. Dem har jeg ikke troen på at jeg skal kunne omvende uansett. Også havner det lett i avdelingen for "Det er fint at du gjør dette hvis du synes du har ressurser og overskudd, men du kan ikke forvente det av andre" Det var hvertfall holdningen til 6 mnd fullamming da Lille My var baby - jeg er spent på hva de sier på 5-mnd-kontroll denne gangen.

Ja :nikker: Det er viktig å dele sine tanker med andre foreldre også, virkelig! Å ikke skjule at man er litt "sær" ;)

Lurifaksmammaen
02 May 2007, 10:11
:nikker: Kloke ord!
Jeg er stadig overrasket over hvor mange som samsover i smug eller som ammer store barn uten å innrømme det. Sånn sett er vi bare toppen av et fint isfjell, og verden er kanskje bedre enn sitt rykte. Jeg har hatt den rollen Flammen beskriver i min barselgruppe, og jeg tenker at det er viktig at noen er et ansikt for litt annerledese tanker her. Så ut av skapet, damer :fnis:

Her tror jeg du påpeker noe viktig! Mitt inntrykk er at det faktisk er ganske mange som "lar være" å si noe til HS om langtidsamming, samsoving og sånt...

Lurifaksveitjas dagmamma "innrømmet litt beskjemmet" at hun hadde ammet datteren til hun var over to. Jeg måtte jo si at jeg syntes det var kjempebra, at jeg også trodde det var viktig..

Det er en stor myte at de fleste barn sover natta rundt fra 6-mnders alderen, og mange av mine bekjente her i bygda nattammer barna utover ettårsalderen.. for noen uker siden var vi 4 småbarnsmødre samlet på stranda - av disse ammet 3, en gravid. Vi tre som ammet har barn over ett år - den eldste 1,5 år - får nattpupp fortsatt..

Nå hadde jeg en fantastisk helsesøster i Trondheim som førstegangsmor - som var veldig ydmyk i forhold at mammaen er ekspert på barnet sitt. Jeg var så heldig å ikke være sååå kjempeusikker på meg selv som mor. Hun "stemplet" meg som resssurssterk mor - og lyttet..

Helsesøsteren her i bygda er mye mer bastant - og jeg tror hun kan få den sikreste mammaen i verden til å føle seg uskikket.. Man blir vurdert opp og ned - skikkelig ubehagelig..

Nå flytter vi heldigvis til sommeren, er spent på HS på Levanger.. (Mammaen min har tenkt at jeg skal overbevise dem om bæring... hun kjenner dem visst)

Vims
02 May 2007, 10:25
Dette er en litt trist tråd, egentlig. For HS skal jo være der for alle foreldre, og skal være en kunnskapsbase man kan søke til for gode råd. Det er trist at man der skal føle seg tvunget til å lyve for å slippe rare blikk eller vonde diskusjoner.

Selv har jeg vært lite hos helsesøster, for barna var såpass store da de kom til oss. Men ser jo at andre sliter.

Har en bekjent, nybakt og veldig uerfaren og redd, og hun tar HS ord på ramme alvor. Så da HS strengt sa at babyer overhodet ikke og aldri skulle sitte med vekt på rompen før de klarer å sitte selv uten støtte, så førte det til at denne babyen nå må ligge flatt nesten hele tiden. Også når den bæres, mates med grøt osv. Babyen er 5,5 mnd..... Det sier seg selv at hun nå sliter litt med et meget frustrert barn som stadig prøver å komme seg opp.... Og vi andre , inkl meg med min faglige kompetanse på nyfødte og spedbarn får hele tiden kommentarer hvis vi holder babyen, ALT er for sittende... :icon_frown: sukk.... Og slike strenge beskjeder har hun nok fått om mange ting!
Har lyst å ringe den helsesøsteren anonymt, be henne være litt rundere i kommentarene sine.

Sashimi
02 May 2007, 10:38
Har en bekjent, nybakt og veldig uerfaren og redd, og hun tar HS ord på ramme alvor. Så da HS strengt sa at babyer overhodet ikke og aldri skulle sitte med vekt på rompen før de klarer å sitte selv uten støtte, så førte det til at denne babyen nå må ligge flatt nesten hele tiden. Også når den bæres, mates med grøt osv. Babyen er 5,5 mnd..... Det sier seg selv at hun nå sliter litt med et meget frustrert barn som stadig prøver å komme seg opp.... Og vi andre , inkl meg med min faglige kompetanse på nyfødte og spedbarn får hele tiden kommentarer hvis vi holder babyen, ALT er for sittende... :icon_frown: sukk.... Og slike strenge beskjeder har hun nok fått om mange ting!
Har lyst å ringe den helsesøsteren anonymt, be henne være litt rundere i kommentarene sine.

:icon_eek: dette er jo bare trist!! :(

Wanaagsan
02 May 2007, 10:52
En ting man må huske på ang. helsesøstre, er at de er fagpersoner. De skal være profesjonelle, og dermed må de støtte seg til fag mer enn egne "folkelige" følelser for ting. Man kan selvfølgelig dra inn sunn fornuft, men man må jo lenke det til faget. De skal tross alt være veildere for andres barn, og kan ikke bruke først og fremst egen erfaring hvis faget sier noe annet. Så dermed er vi jo prisgitt hva de har lært på studiet - og hvor mye de oppdaterer seg... Jeg har lest noe om at det ikke er så mye om babyer på helsesøsterstudiet, så kanskje det er mer tradisjon maskert som fag som gjelder?

Min utdanning går òg mye på menneskelige ting - pedagogikk m/psykologi og sånn. Jeg føler ikke at så mye der kommer i konflikt med TiO, men av et lærestoff drar man jo ut det man føler seg vel med - man skal jo bygge seg opp som et helhetlig fagmenneske. Og det fins nok lærere som med samme pensum vil mene noe helt annet...

Her tror jeg kanskje jeg motsier meg sjøl litt... Eller kanskje får frem to aspekter - ett til forsvar og ett til angrep mot helsesøstre...

Anjali
02 May 2007, 10:57

Ja, det er jo helt skummelt at en uttalelse fra helsesøster får slike følger. Greit nok at hun føler at "dette må jeg virkelig poengtere overfor uerfarne førstegangsmødre", men hallo? Hun burde få seg en tilbakemelding på hva følgene kan bli når man er så streng og bastant.

Wanaagsan
02 May 2007, 10:59
Her tror jeg du påpeker noe viktig! Mitt inntrykk er at det faktisk er ganske mange som "lar være" å si noe til HS om langtidsamming, samsoving og sånt...
Det er nok lettere å si fra når man har fått sitt n'te barn og har sett de andre vokse opp til fornuftige mennesker. Vanskeligere å insistere på en idé man ikke har sett fungerer på sikt enda...

Tror nok jeg skal være litt mer aktiv på barselgruppen når vi får nr. 3 - i hvert fall hvis helsesøster er av den gamle sorten. Men det er jo ikke alltid så lett, for man vil jo ikke kritisere de andre i gruppen, i hvert fall. Men jeg er i hvert fall ikke redd for å si hva jeg gjør.

Og det er jo fint at noen sier fra om hva som er nytt i tiden. F.eks. langtidsamming var vel nesten ikke-eksisterende for et par tiår siden, mens nå tror jeg det er på vei inn, ettersom det blir mer og mer akseptert. Og i alle seriøse fag hører det til oppdatering. Men fagmiljøene er kanskje ikke de første til å oppdage nye trender blant kvinnen i gaten? Så det er jo fint at helsesøstre blir oppdatert av vanlige mødre, sjøl om gamle tradisjoner fortsatt har tabustempel på det man gjør.

Al-Kemia
02 May 2007, 11:03
Jeg har ærlig talt ikke særlig erfaring med den HS på helsestasjonen her nede, fordi vi flyttet hit like før gullet var ett år gammel og fordi jeg har vært mye borte har gubben tatt henne til helsestasjonen på den 1,5 års kontrollen.
Eneste er at dama (ifølge mannen) ble litt sjokkert over at vi ikke gav særlig kumelk. Det måtte man, må skjønne. Ellers vet jeg ikke helt hva som ble tatt opp.
Hørte på ett mammaforum at det var ei som gikk i skikkelig vranglås med HS der det blant annet ble fremmet et møte. Der fikk mamman beskjed om at HS råd bare var råd og det var opp til foreldrene å vurdere rådene og ta til seg det som passet dem best...
Så det er noe å tenke på - HS er en person som skal se at barnet utvikler seg normalt, være behjelpelig om det skulle være noe og gi råd. Ikke noe annet. Men det er klart - enkelte HS er eldre og kanskje noe fanget i hvordan de lærte hvordan man gjør ting og har sett at det har fungert for mange. Hvorfor slenge seg på en ny "trend"?
Men igjen: det er klart det er greit for meg med en sunn 2-åring å sitte her og si at man ikke må ta det så personlig og innse at HS ikke er en slags hus-gud, men bare en person som er der for å sikre familiens beste. De er tross alt også bare personer med feil og mangler.

Jeg har mye større tiltro til Flammens fremgangsmåte - å ufarliggjøre amming, samsoving og bæring ved å si at man gjør det og ikke dramatiserer noe som helst, egentlig. Jeg gjør det selv - uten å ta det opp sånn med en gang jeg møter noen. Blir det spørsmål om unger og slikt så forteller jeg om hvordan vi har gjort det, hvordan det har fungert og anbefaler en bæredings og sier at det er helt greit å bære, amme og samsove om det er greit for alle.
Dessuten tror jeg det er lurt å heller fortelle barnløse om hvordan man gjør det. Så et frø, rett og slett :) Jeg har vel "forelest" for mine barnløse venninner om bæring, amming og samsoving... mye mer enn til de som allerede har unger og har ett opplegg som funker for dem.

Ang. nettforum: jeg orker ikke lengre reise nidstang mot ferber-tilhengere osv... slik jeg ser det er det ofte en tapt sak i utgangspunktet. Da bruker jeg heller tiden på å oppmuntre dem som står for det samme, men som har en tung periode. (Ja, jeg vet at jeg ikke har gjort det i det siste, men det er rett og slett fordi jeg er personlig utslitt).