PDA

Se full versjon : Hvor ofte ammer du?

fru Potethode
03 May 2007, 13:46
Det ble jeg spurt om i dag. "Ikke økedøgn eller sovedager, men sånn til vanlig? Hvor ofte ammer du?"

Og helt ærlig så kunne jeg ikke svare! :knegg:

Måtte begynne å telle etter, og den eneste grunnen til at jeg kunne gi noenlunde svar er soppinnfeksjonen vår. Lillegutt får nemlig medisin ca annehver amming og han skal ha fire ganger om dagen.

Og så har vi de gangene i senga om kvelden, og om morgenen, og om natta... Og de gangene han bare må få litt mere mat eller bare trenger litt kos...

Hva blir det da?

15? Med en variabel på fem?

Er ikke det normalt?

Hun som spurte ble litt sjokkert, tror jeg, og så mumlet hun noe om at hun aldri ammet mer enn ti ganger.

Er det egentlig så mye med 15? Døgnet har jo faktisk 24 timer...

Men jeg tror kanskje ikke at han spiser skikkelig 15 ganger, flere av disse er bare for å få sove og andre ganger er det som trøst.

Kan dere si hvor ofte dere ammer på stående fot?

fru Potethode
03 May 2007, 13:48
:skratte:

Nå er det vel ikke så mange som ammer på stående fot, da...

Men dere skjønner hva jeg mener!

Wanaagsan
03 May 2007, 13:53
Jeg hadde aldri oversikt, men skrev det ned noen døgn for å sjekke. Det varierte ganske mye. Tror faktisk minsten var en sånn regelmessig måltidsspiser med 3,5-4 timer mellom hvert måltid. Men midt i ammetåken var det ikke så greit å følge med og huske når han spiste sist... Storesøster var ikke en sånn veldig måltidsspiser. Hun spiste mer for kos, trøst og trygghet enn broren. Og så var det varmerekkord den sommeren hun ble født, så da hun var ny, ble det mye tørstedrikking òg - ikke så mye spising som alle trodde (skal hun ha nå igjen!?!). Men til gjengjeld fikk jeg fri hele natten med henne (etter få måneder). Da var det helt greit å amme halve dagen som pris...

Filipine
03 May 2007, 14:09
Jeg logget faktisk en periode, for de var såpass små da de ble født, og siden vi vekslet mellom amming og pumpemelk, så måtte jeg holde en slags oversikt.

Og rundt to måneder var vi oppe i rundt 20 ganger i døgnet. Gang med to og legg til noen runder med pumping, og spør om hvor mye annet jeg fikk tid til. :knegg:

Sofia
03 May 2007, 14:11
Jeg aner ikke. Men hvis vi skal telle hver gang hun har pupp i munnen som en amming tror jeg hvertfall 15-20 ganger. Kanskje. Jeg aner egentlig ikke helt hvor mye vi ammer om nettene, det er en vesentlig feilkilde :)

Det jeg derimot VET er at hun sjelden blir så sulten at hun gråter, jeg tilbyr før det.

moo
03 May 2007, 14:18
Aner ikke - både fordi det varierer så sterkt og fordi om natten legger jeg knapt merke til ammingen. :)

Noor
03 May 2007, 14:54
:fnis: Det der har jeg aldri kunnet gi et fornuftig svar på. Jeg ammer når det trengs, jeg.

Husnissemor
03 May 2007, 15:39
Jeg ammer stort sett hver tredje til fjerde time døgnet rundt, dvs. seks til åtte ganger i døgnet. Attpåklatten har egentlig aldri vært noen superpuppoman. :barn:

Chance
03 May 2007, 16:23
Tja. Si det.. Nå er minsten snart 17 mnd. Men de dagene jeg er hjemme ammer vi når han vil, og det kan varierere, alt fra tre til ti ganger tenker jeg..
Når jeg er hjemme før eller etter jobben blir det MYE amming, han savner nok puppen og kosen tenker jeg. Men ikke noe problem for meg. Han styrer det selv.

Garfield
03 May 2007, 17:22
Jeg har heller ikke hatt noen telling på antall amminger. Ikke nå - ikke da vesla var mindre eller med storebror. Det eneste jeg vet er at antall amminger avtok med økende alder.

mirimor
03 May 2007, 18:22
Jeg ammer rett som det er på stående fot altså... iallfall en gang daglig.

:fnis:

Drar fram matfatet veldig mange ganger for å sjekke om det er det som er behovet... annenhver gang kanskje er han uinteressert. Men tall? :huh:

Garfield
03 May 2007, 18:26
Jeg har ammet på gående fot...hva annet kan du gjøre når snuppa dier, og du bare mååå gå til en storebror som roper at du må komme....hehe

mirimor
03 May 2007, 18:32
Jeg har ammet på gående fot...hva annet kan du gjøre når snuppa dier, og du bare mååå gå til en storebror som roper at du må komme....hehe

hehe, sånn gjør jeg også. står egentlig sjelden stille og ammer. Og for to dager siden måtte minsten ha pupp mens vi skulle skynde oss hjem fra t-banen så ikke eldstemann sovna. Så da amma jeg noen hundre meter i mei tai, og kyllingen sovna til slutt på puppen :hjerteskilt:

Ningamor
03 May 2007, 20:19
:fnis: Det der har jeg aldri kunnet gi et fornuftig svar på. Jeg ammer når det trengs, jeg.

signerer denne jeg :blomsterfjes:Har ikke oversikt nå engang jeg. Varierer både på dagtid og nattestid.

ida pida
03 May 2007, 23:41
Og det blir nok i hvert fall ti-tolv ganger på dagtid hvis jeg ikke jobber (da kan det være nede i to amminger), pluss alt mellom en og ti ganger om natta. Det som er så greit nå som han er femten måneder er at jeg kan være borte i mange timer uten at han savner puppen noe synlig, og han kan avledes når jeg ikke har tid. Eller vi kan puppe en hel dag hvis det passer sånn :-)

meloni
04 May 2007, 09:24
Drar fram matfatet veldig mange ganger for å sjekke om det er det som er behovet... annenhver gang kanskje er han uinteressert. Men tall? :huh:

Dette synes jeg var fint å lese! Ikke bare meg som er førstegangsmamma som trekker frem puppen for å sjekke (av en eller annen grunn har jeg av og til følt meg som en litt dårlig mamma når jeg ikke leser barnet mitt så godt at jeg umiddelbart vet om det er mat eller søvn eller hva som står på...).

Hvor ofte jeg ammer? Aner ikke. Jeg får ikke en gang med meg at jeg ammer på natten, jeg bare skjønner det fordi vi våkner i annen "rekkefølge" i senga enn det vi sovnet i:ammetaake:

Magica
04 May 2007, 09:40
Når lillegutt var på alder med din baby,hadde jeg ikke oversikt,jeg bare ammet og ammet-minst 20 ganger i døgnet sikkert.Nå er han snart ett år,og vil ha melk morgen,midt på dagen,som trøst innimellom,og før han sovner,samt et par ganger på natta.

SusyQ
04 May 2007, 11:50
Nå ammer jo ikke jeg lenger, men det spørsmålet kunne jeg nok ikke svart på. Både knotten og grynet diet når de ville. Om det ble 24 ganger det ene døgnet og 10 ganger det andre døgnet, så fikk det bare bli slik. Jeg satt aldri med stoppeklokke og timer for å regulere ammingen.

Wanaagsan
04 May 2007, 13:02
Dette synes jeg var fint å lese! Ikke bare meg som er førstegangsmamma som trekker frem puppen for å sjekke (av en eller annen grunn har jeg av og til følt meg som en litt dårlig mamma når jeg ikke leser barnet mitt så godt at jeg umiddelbart vet om det er mat eller søvn eller hva som står på...).
Jeg trodde faktisk ikke jeg hadde lært meg å lese datteren min da hun var over et år - jeg kunne f.eks. ikke beskrive hvordan hun var da hun trengte det og det. Men så ble lillebroren født, og da skjønte jeg plutselig at jeg var veldig flink til å tolke storesøster og hadde vært det lenge (litt fordi jeg til tider absolutt ikke greide å tolke nykomlingen (i motsetning til storesøster), og litt fordi jeg lett tolket minsten - fordi jeg hadde erfaringer fra storesøster).

Stratos
04 May 2007, 20:02
Jeg har ikke peiling!! Har aldri hatt kontroll på det. I begynnelsen ammet jeg mer eller mindre døgnet rundt, nå er det jo sjeldnere, men det varierer litt fra dag til dag, tror jeg.

Lillestratos var heller ikke sånn som spiste så og så legne, så var han ferdig, liksom. Det var heller litt småsupping hele tiden. Husker en kveld jeg hadde han i fanget inntil puppen minst fire timer. Så tok han noen slurker når han følte for det :knegg: Koselig det, sambo og jeg så filmer imens :knegg:

Løvemamma
05 May 2007, 00:14
Her varierer det veldig. Hun er jo 13 mnd og spiser en god del vanlig mat også nå. Men at jeg noen ganger er oppi 15 - selv med som er så "stor", det tviler jeg ikke på. Hun digger pup!