PDA

Se full versjon : Hva er ditt forhold til de 8 idealene/verktøyene innen tilknytningsomsorg?

moo
11 May 2007, 17:56
1. Har du kjennskap til de 8 idealene?
2. Husker du alle 8 her og nå? :)
3. Hvilket av de 8 idealene føler du er den største utfordringen i ditt familieliv?
4. Deler partneren din ditt syn på disse verktøyene?

:)

Taratroll
11 May 2007, 18:14
1. Jepp :fnis:

2. Ja, men ikke i riktig rekkefølge. Skal vi se:
Forberedelse til fødsel
Amming
Respons på gråt
Samsoving
Positiv oppdragelse
Ta vare på seg selv og kroppen sin
Bæring
Ikke langvarig seperasjon
(Nå er det litt flaut dersom jeg tar helt feil her)

3.Jeg syns at det å skulle ta vare på seg selv er vanskelig. Har vansker med å trene nok og ha et sunt kosthold.

Og så er det av og til vanskelig å skulle ha positiv oppdragelse i hverdagen med en 2 åring. Spesielt de dagene da både jeg og jenta mi er litt trøtte og slitne.

4. Vi har vel litt ulikt syn på noe og noen ting tror jeg ikke han har tatt stilling til. Men alt i alt syns jeg vi er enige i det meste og er nokså samkjørte. Jeg er nok den som er mest interesert i å lese om dette og også den som har mest ansvar for henne i hverdager, så mine synspunkter teller vel mer til tider.

Marigold
11 May 2007, 19:25
Nå hører jeg Leo og Leopappaen. Har ikke sett dme i hele dag, og nå er klokka 19.30. :fargehjerter:

Sofia
11 May 2007, 19:43
:nikker:

Tja:
Forberedelse til fødsel
Amming
Bæring
Sove nært babyen/samsoving
Balanse i familielivet
Mild disiplin
Emosjonell respons

Det var syv - hvilken har jeg glemt?

3. Hvilket av de 8 idealene føler du er den største utfordringen i ditt familieliv?
Det varierer. Akkurat nå er bæringen mest moro, hvertfall. Selv om det ikke besvarer spørsmålet.:fnis: Jeg tror GD-biten utfordrer meg mest akurat nå. Lille My er to og et halvt og kan være utfordrende. Men guri hva man lærer om seg selv og stressmestring av å bo sammen med et småbarn. Dette er heftig og nyttig og lærerikt og vakkert på en gang.

Mer eller mindre, ja! Men som hos de fleste andre er det jeg som er motoren. Men han er ingen streng og disiplinerende fyr sånn i utgangspunktet, så det går stort sett fint!

mirimor
11 May 2007, 20:56

:)

1. Ja
2. Nei, sikkert ikke...:understol:
3. skape en balanse i familien
4. Ja :forelska: (han er enig med meg, han)

Christine76
11 May 2007, 22:27
1. Har du kjennskap til de 8 idealene? Ja :jupp:
2. Husker du alle 8 her og nå? :) Nei, men de fleste.
3. Hvilket av de 8 idealene føler du er den største utfordringen i ditt familieliv? Det varierer veldig fra periode til periode. Men bæringen er vel den eneste som aldri har vært en utfordring.
4. Deler partneren din ditt syn på disse verktøyene? På noen av dem, men langt fra på alle. Eller ikke fullstendig.

Wanaagsan
11 May 2007, 22:58
1. Har du kjennskap til de 8 idealene? Ja.
2. Husker du alle 8 her og nå? Tror ikke det - det er alltid ett jeg pleier å glemme når jeg skal ramse opp...av og til to - Forberedelse til fødsel kan jeg tenkes å glemme fordi jeg ikke ser helt sammenheng med tilknytningen til barnet - syns det er viktigere for min egen del. Men det er ett jeg anerkjenner mer som jeg pleier å glemme.
3. Hvilket av de 8 idealene føler du er den største utfordringen i ditt familieliv? Emosjonell respons, tror jeg. Det er alltid vanskelig å være der hele tiden (og være "på") for andre, som trenger oppmerksomhet omtrent hele tiden. Positiv oppdragelse henger sammen med dette, syns jeg, og det krever også mye konsentrasjon. Samsoving var den største utfordringen en stund. Jeg ser det ikke som et absoulutt ideal, og det er ikke noe vi legger opp til - mest fordi vi ikke trives med det. Men i perioder da barna trenger det, blir det et ideal - ikke et samsovingsideal, men et svare-på-behov-ideal. Og det var vanskelig å gjøre noe så lenge som jeg ikke trivdes særlig med og ga meg dårlig søvn. Nå våkner vi av og til med to barn i sengen, men de har lært seg å ligge mer i ro, og vi har blitt mer vant til det.
4. Deler partneren din ditt syn på disse verktøyene? Han vet vel egentlig ikke om verktøyene sånn teoretisk, men vi er blitt rimelig enig i helhetssynet på barneomsorg, og verktøyene passer godt inn der. Jeg er litt mer hønemor enn han, men haner pleier jo ikke å være hønemødre, så det er vel bare logisk.

kaje
11 May 2007, 23:14
1. Har du kjennskap til de 8 idealene? Ja
2. Husker du alle 8 her og nå? Fødsel, amming, bæring, samsoving, lytte og respondere, være nær, ivk?, balansert familieliv, ta ansvar for egen helse, - det ble kanskje 10 det:fnis: .
3. Hvilket av de 8 idealene føler du er den største utfordringen i ditt familieliv? Skammer meg alltid litt når jeg leser det om å ta vare på seg selv:rødme2: Kosthold og trening - jeg vet at jeg er en bedre mor når vekta ikke roper så høyt når jeg står på den for å si det sånn:fnis:
4. Deler partneren din ditt syn på disse verktøyene? Det meste er han enig i, bare jeg tar meg tid til å diskutere underveis. Jeg tror jeg kan si det slik at vi nok har likt grunnsyn, med en tro på likeverd, gjensidig respekt etc etc etc, men samtidig skulle han nok ønske færre mennesker i dobbeltsenga og mer søvn om natten. Det er ikke slik at han selv søker litteratur på området, men han leser og diskuterer gjerne litteratur når jeg ønsker det.

moo
11 May 2007, 23:32
Jeg ble kjent med de 8 idealene for omtrent 3 år siden, tror jeg det var. Og skjønte straks at dette var noe som langt på vei satte ord på det jeg instinktivt følte i forhold til mine barn som på det tidspunktet nærmet seg henholdsvis 3 og 1 år.

Noe av det synes jeg var selvsagt for meg (emotional responsiveness, amming, å bære barnet mye (i armene) og gi fysisk nærhet og kroppskontakt), noe hadde jeg faktisk litt motforestillinger mot (hovedsaklig samsoving) og noen visste jeg egentlig ikke hva var (gentle discipline).

Og det er nettopp gentle discipline som er den største utfordringen for meg, mest fordi det skiller seg veldig fra egen oppvekst der barn var barn, og de voksne var fullverdige mennesker ...

Og så skjedde noe rart - jo mer jeg leste om idealene og tankene bak, jo mer det som ikke føltes så naturlig for meg til å begynne med, begynte å gi mening i en helhet. Det skjedde gradvis over ett år eller mer.

Allikevel er det veldig viktig for meg å poengtere for de jeg snakker med om tilknytningsomsorg, at jeg overhodet ikke oppfatter disse idealene som noen mål i seg selv, men som nyttige verktøy for å oppnå målet - dvs en sterk og trygg tilknytning mellom foreldre og barn.

Mannen min er enig i en hel del, men det er helt klart jeg som er pådriveren bak diverse endringer i hvordan familielivet vårt utarter seg. Jeg føler ikke at han har et spesielt bevisst forhold til hvordan og hvorfor, men han er enig i hovedpunktene i TiO.

:blomsterfjes:

Noor
12 May 2007, 08:37

:jupp:

Forberedelse til fødsel
Amming
Bæring
Positiv respons/IVK
Ikke være adskilt fra barnet lenge av gangen
Respondere på gråt og behov
Samsoving
Balanse i familien

Først vil jeg si at jeg ikke er fornøyd med den jobben jeg gjorde ved forberedelser til fødsel forrige gang. Jeg satte meg ikke nok inn i emnet, og fikk forferdelig dårlig veiledning - derfor endte det hele med et planlagt ks som jeg angrer bittert på.

I familielivet synes jeg det meste går greit. Sambo og jeg bør gjøre mer for å ta vare på hverandre, og for å holde oss i form. Det er nok på balanse i familien at det står dårligst til, vi jobber veldig med det nå.

IVK ser jeg at jeg sliter med også, spesielt når jeg er sliten og lei. Jeg har et veldig temperament, og det kan se ut som om lillebolla har noe av det i seg. Det må vi jobbe mye med sammen.

Han gjør det, men har ikke den samme interessen som meg til å lese om temaet. Likevel stiller han opp, aksepterer mine forklaringer og synes vi har det fint som vi gjør det.

´trikken
14 May 2007, 08:56
Ja, jeg husker stort sett idealene, selv om jeg må tenke meg litt om for å få med meg alle...

Den største utfordringen her er helt klart IVK/ GD-biten. Jeg sliter med temperamentet mitt og Tornado har også temperament og det kjenner jeg at kan være vanskelig mange ganger. Dessuten er han jo i den rette alderen for slike utfordringer da.

Pappan er nok litt "hardere" enn meg, men han ser ofte at mange av mine teknikker virker, så han modererer seg ofte etterhvert ;)