PDA

Se full versjon : Oppdatering av de 8 idealene til API

moo
12 May 2007, 23:32
Har dere lest at API holder på å oppdatere de 8 idealene som foreslås som verktøy til å oppnå en sterk tilknytning mellom barn og foreldre? Samtidig slår de sammen de 8 idealene for spedbarnsforeldre og de 8 idealene for foreldre til lit større barn. Spennende!

Se her: http://www.attachmentparenting.org/ideals.shtml

Sitat:

"We are dedicated to helping parents connect and stay connected with their children using practices rooted in Bowlby's Attachment Theory and supported by today's leading Attachment Parenting experts. The founders, board members, staff, and volunteers of API have been hard at work updating and expanding the information contained in the Eight Ideals of Attachment Parenting. The revisions will debut very soon under a new name, the Eight Principles of Attachment Parenting. The Principles will be titled:

Prepare for Pregnancy, Birth, and Parenting
Feed with Love and Respect
Respond with Sensitivity
Use Nurturing Touch
Engage in Nighttime Parenting
Provide Consistent and Loving Care
Practice Positive Discipline
Seek Balance in Personal and Family Life

The Principles will combine the information previously found in the Ideals for both "infants" and "beyond the early years". An abbreviated version will be available here by mid-May, and we expect full version pamphlets to be available this summer."

Marigold
13 May 2007, 01:10
Jeg gleder meg til å lese mer om oppdateringen. Vey du hva som er de største forskjellene? For noe er vel forandret? :barn:

Wanaagsan
13 May 2007, 10:05
Prepare for Pregnancy, Birth, and Parenting
Feed with Love and Respect - Denne kan gjøre det av med litt ammepress, og dermed fremme ammingen!
Respond with Sensitivity
Use Nurturing Touch - Hva betyr det?
Engage in Nighttime Parenting - Denne liker jeg! Vi liker nemlig ikke så godt å ha barn i sengen fast, men det betyr ikke at vi skrur av foreldrerollen om natten. Liker ikke "samsoving" som ideal, hverken ordet i seg sjøl eller det begrensede innholdet selve ordet gir.
Provide Consistent and Loving Care
Practice Positive Discipline - Kan ikke fordra "disiplin"-ordet i forbindelse med barn - syns det hører hjemme i militæret - samme hvor mange positive ord man setter sammen med det... Men kanskje det har en litt annen betydning på engelsk?
Seek Balance in Personal and Family Life

Jeg liker som sagt at samsovingsverktøyet blir litt utvidet. Samtidig er det vel alltid en fare for at alt blir litt vagt hvis det skal passe for alle aldersgrupper? "Provide Consistent and Loving Care" er liksom så logisk at det bare virker teit å ha det der - kanskje fordi begrepet skulle vært snevrere eller mer konkret?

Tante Pose
14 May 2007, 20:12
Som en ikke-ammende-og-ikke-samsovende-hver-eneste-natt-men-fortsatt-en-tilknyttet -mamma synes jeg dette er mere riktige idealer.....for vår familie ihvertfall.

moo
14 May 2007, 20:15
Jeg også liker at de er mer inkluderende. :nikker: Selv om det aldri har vært meningen å påstå at man ikke kan være en tilknyttet mamma uten å amme eller samsove, f.eks., så er det sikkert lett at det kunne oppfattes slik av noen.

Tilknytning handler jo om så mye mer, og på et mye dypere plan, enn de enkelte verktøyene.

´trikken
15 May 2007, 09:03
Ja, slik det blir fremstilt nå, så går det faktisk an å si at disse prinsippene følger man når man er TiO.

De gamle "idealene" var på en måte noe mange gjerne ønsket å oppnå, men ikke nødvendigvis fulgte likevel av mange forskjellige grunner.

Jeg synes dette var veldig bra :)

Kanskje "Use nurturing touch" betyr at man skal være kjærlig,omsorgsfull og fysisk nær ungene sine? Jeg tenkte i alle fall umiddelbart at noen barn er jo veldig rolige av seg, og da er det veldig lett å understimulere de, la de ligge i vuggen, på gulvet eller la de sitte i lekegrinden mens man selv vasker hus, tar nødvendige telefoner mm.. . De krever jo ikke så mye... Likevel har de like fullt behov for den nærheten og omsorgen som andre mer krevende barn har. Vet ikke... Bare noen tanker fra meg. Jeg føler i alle fall at det handler om å være nær - og dette gjelder jo også når barna blir større. Selv om de klarer seg selv - så trenger de å bli vist omsorg at man bryr seg...

Ville Vanilje
15 May 2007, 09:09
veldig fine og inkluderende revisjoner!

kjersti
15 May 2007, 09:32
Kanskje "Use nurturing touch" betyr at man skal være kjærlig,omsorgsfull og fysisk nær ungene sine? Jeg tenkte i alle fall umiddelbart at noen barn er jo veldig rolige av seg, og da er det veldig lett å understimulere de, la de ligge i vuggen, på gulvet eller la de sitte i lekegrinden mens man selv vasker hus, tar nødvendige telefoner mm.. . De krever jo ikke så mye... Likevel har de like fullt behov for den nærheten og omsorgen som andre mer krevende barn har. Vet ikke... Bare noen tanker fra meg. Jeg føler i alle fall at det handler om å være nær - og dette gjelder jo også når barna blir større. Selv om de klarer seg selv - så trenger de å bli vist omsorg at man bryr seg...

Sikkert det de mener - jeg er glad at snuppa er såpass krevende, hun gir meg beskjed når jeg blir for fraværende..

Jeg synes revideringen er bra - det er fint å ha noe å strekke seg etter, men det er fint å få høre at det du gjør er bra nok også!

´trikken
16 May 2007, 07:18
:nemlig: