PDA

Se full versjon : TiO og kjønn?

Rivella
20 May 2007, 11:12
Mulig dette spørsmålet hører hjemme på et annet underforum, men regner med at de flinke moderatorene ordner opp hvis så skulle være :).

Jeg er ikke blant de største tilhengerne av babyrosa, så snuppas garderobe består av de fleste andre farger i tillegg, og jeg viker heller ikke unna for blått og brunt, selv om jeg da gang på gang må presisere at neida, hun er faktisk jente, og det er ikke en misforståelse at hun har på seg brun strømpebukse. Den kommentaren jeg oftest får tilbake da (og som jeg også selv ubetenksomt har slengt ut en variant av ved mang en anledning) er: "Jaja, det er bedre sånn enn andre veien, i hvert fall", i betydningen at det er verre for en gutt å gå i rosa enn en jente å gå i blått. Dette med farge på klær er for øvrig bare ett av mange eksempler, et annet kan være utsagn av typen "he he, nå må du passe på her, han virker veldig ivrig etter å leke med den tiaraen/barbiedukken/sminkekosten." Men i det siste har jeg begynt å lure litt på hvorfor man egentlig synes det er verre. Er det fordi det er dårligere å være jente enn gutt? Eller er det fordi rosa på gutter ofte forbindes med homofile? Eller skyldes det noe helt annet?

Jeg opplever vel egentlig slike utsagn som "hverdagshomofobi", og de kommer rett som det er fra folk som i utgangspunktet er tolerante og åpne, og som ikke har noe i mot homofile "egentlig". Poenget er vel at de fleste noenlunde reflekterte mennesker heldigvis tar avstand fra den slags i teorien, men at sånne ting glipper ut i ubetenksomhet. Hadde vært interessant å høre noen andres tanker om dette med utgangspunkt i TiO. Hvordan forholder dere dere til slike utsagn, både fra dere selv og fra andre?

mirimor
20 May 2007, 11:18
Spennende tråd. Denne skal jeg komme tilbake til seinere i dag!:glad:

Almara
20 May 2007, 21:16
Det er nok mye mer aksept for tøffe jenter enn engstelige gutter. For en tid tilbake var det en debatt på NM om en gutt som ville ha rosa støvler, men moren nektet. Jeg svarte da at jeg selvfølgelig ville latt gutten få de rosa støvlene. Men nå som jeg har en av hvert kjønn selv, har jeg litt mer forståelse for guttemammaen som startet debatten.

Selv om vi har en haug brukbare rosa og lilla klær etter storesøster kler jeg ikke opp lillebror i dem. Heldigvis har vi mange venner som låner klær av hverandre + fettere som vi arver etter så det er ikke slik at vi må bruke mye penger på nye klær. Jeg har også bevisst kjøpt votter, luer, utedresser i kjønnsnøytrale farger slik at det er enklere å arve.

Men jeg er også opptatt av hvilken ROSA verden det er for små jenter som vokser opp nå. Jeg er seriøst bekymret av at jenter altfor tidlig er så opptatt av hvordan de tar seg ut. Prinsesser meg her og det! "Slapp av! Prinsessealderen går over," sier mange andre mødre jeg snakker med. Den gjør den jo selvfølgelig, men jeg synes uansett det er noe galt når jenter ned i 3års alderen nekter å ha på bukse for da er de ikke fine nok. Hvor har de den ideen fra liksom. Kjølpekraften i samfunnet gjør det jo enkelt (for enkelt) for foreldre og besteforeldre å kjøpe, kjøpe, kjøpe.

Et lite sidespor, men tilbake til tema. Jeg opplever at det er færre bemerkninger om homo osv hvis det er en gutt som vil kle seg ut med "jenteting" enn for kun kort tid siden. I vår vennegjeng er det en gutt som synes det er gøy, men det er ikke noe vi voksne gidder å bemerke. Uansett har du en legning, så har du det. Hjelper ikke om moder'n tvinger deg på fotballtrening i 10 år.

Garfield
20 May 2007, 21:36
En liten digresjon i forhold til en setning i hovedinnlegget "er det dårligere å være jente enn å være gutt" Ja, fra gammelt av så var det det, og det er der fargene kommer inn. Leste en gang en plass at guttebarn alltid ble kledd i blått, for en mente at blått holdt onde ånder borte. Jentene derimot var det ikke så nøye med, så det ble som regel kledd i svart, eller hvilken som helst annen farge. Etter hvert ble rosa vanlig på jenter, men blått holder seg for guttene - som beskyttelse for de onde maktene

Selv har jeg aldri vært opphengt i farger og kjønn. Vil storebror ha rosa får han rosa....og akkurat nå er han inne i en rosa periode ;) Som nevnt her er også jeg mer betenkt over å små jenter blir oppdratt til en rosa sminke og prinsesseverden, og hvilke signaler dette kan gi, og hvilke verdier vi gir barna våre

Fant
20 May 2007, 21:44
Jeg er veldig for fargefrihet hos barn. Og at de ikke skal dyttes i retning ungdom/voksen før de faktisk ER der..

Gutten min måtte for en stund siden låne en bukse hos en jente vi var og lekte med, hans egen hadde blitt gjennomvåt.

Han fikk da på seg en søt, lyserosa bukse - og gutten var så fornøyd, så fornøyd! Endte med at han SOV i den, nektet å ha på seg nattdrakt. Og brukte den dagen etter også.

Jeg fikk til slutt lurt den ut av syne så jeg fikk vasket den.. og da vi skulle levere den tilbake sa vi pent hadet til den..han var skikkelig glad i den buksen, altså!

Bilde:
http://farm1.static.flickr.com/194/506328438_51e95be24c.jpg

Så enden på visen er i alle fall at neste gang han er med meg på kleshandel så skal vi oppsøke de mer pastellaktige delene av butikken også..og så skal han få anledning til å velge søte farger hvis han virkelig er så glad i dem :nikker:

Jeano
20 May 2007, 21:58
De to eldste barna mine er jenter. Så Løvetann leker med barbie, dukker, han triller dukkevogner og vil også ha på leppestift eller mascara som meg.

Dette ser jeg på som sundt, for jeg ser også en gutt som elsker traktorer og vagger når han går. Han er gutt tvært gjennom.

Jeg har masse rosa klær, men de har jeg pakket vekk.
Løvetann er gutt.
Han har noen røde gensere og han har et par rød/oransje støvler etter jentene. Ellers er stilen hans ganske så guttete ja.

Hadde vi hatt velldig dårlig råd så ville jg nok brukt de av klærne som så minst jentete ut, men vi lever i en verden der barn får mye klær og da er valget enkelt.

Anng "rosajenter og prinsessenykker"
Barn av dagsdato har mye mer selvtilitt en det vi hadde, de får masse kos og ros. De blir manet opp til å snakke i samlinger og til å vis seg frem.

Rosa kjolejenter får oppmerksomhet.
Hvis jeg kunne kledd meg så fint at andre mennesker hadde fortalt meg at jeg var fin, så ville jeg jo fortsatt å gjort det. Det samme gjelder rosaprinsessene våre.

Eldste jenta mi liker ikke rosa, "jeg skal jo ikke være søt jeg da mamma, jeg vil se kul ut jeg" sier hun. Så skapet hennes består av mange olabukser(forde jeg liker det) En del joggebukser(som hun elsker) og stort sett bare blått,lilla og brunt og svart.

Bekkeblom har mange joggebukser(som hun nekter å gå i) og ganske mange olabukser som hun elsker. Genserene og kjolene hennes er så å si bare rosa.

ezi
20 May 2007, 22:05
Rivella, samme her --vi burde da møtes en gang! Har ikke sett mye av babyen din enda!

Z har neste bare grønt, brunt og blått, litt rød etc.
Vi har nesten aldri fått noen kommentarer, bare de sier han i begynnelsen, så sier jeg at det er en jente og det var det liksom.
Har ikke hørt noe sånn som du beskriver.

Hm.

ezi
20 May 2007, 22:09
Typisk Zoe-klær nå for tiden... JENTE eller GUTT??? :)

http://i92.photobucket.com/albums/l12/evaogzoe/P4270006-1.jpg

mirimor
20 May 2007, 22:12
Miriungen er opptatt av rosa. Og hadde han vært jente, hadde vi sikkert fyra oppunder det mer...:icon_wink: Da vi skulle kjøpe blinkesko, så hadde vi snakka om at han skulle få BLÅ blinkesko (litt tilfeldig, jeg bare sa vi kunne lete etter det. ) I butikken så han veldig på et par rosa blinkesko og var nok litt i tvil. Jeg skal innrømme at jeg spurte igjen om han ikke ville ha blå, og det ville han. Men hadde han insistert på rosa, skulle han jammen fått det!

Miriungen er litt pysete og det er jo ingen mandig egenskap. Likevel synes jeg det er trygt og fint at han er forsiktig. Han liker også å pynte seg, gå med veske og være med meg å "minke litt", sminke litt.. Jeg tror han kanskje er opptatt av feminine ting fordi han går hjemme med meg. Og han omgås søstrene mine mye. Samtidig er han veldig typisk gutt når det gjelder kjøretøyfascinasjon.

Jeg tenker at det er viktig å la ham få være seg selv. Jeg synes det er helt OK at han leker med mascaraen min, jeg. Han kommenterer ofte at jeg har kjole og at jenter på hans alder har det "har du kjole, du" :knegg: Men han ber ikke om det sjøl. Så i en alder av 2 år skjønner han at det er normer for hva man har på seg av klær i forhold til kjønn.

Taratroll
20 May 2007, 22:26
For tiden er A veldig opptatt av det å være jente. Så hun vil ofte ha på skjørt eller kjole. Men jeg må si at selv om hun har endel rosa så kjøper jeg helst andre farger. Hun har mye rødt, grønt, brunt og blått i garderoben sin. Jeg elsker sterke klare farger og kommer nok til å kjøpe mye av det dersom babyen er gutt også. Har en haug med heldresser fra A som babyen også skal få bruke etter hvert og jeg tror det bare er et par som er i "jente"-farger.

Jeg hadde nok ikke kledd opp en gutt i rosa. Men jeg liker vel ikke så godt utvalget i de vanlige butikkene verken for jenter eller gutter. Jenter skal liksom være rosa, lilla og glitter og guttene skal være fargeløse og ha superhelt-trykk. Så jeg kommer nok til å fortsette med nettshopping ja.

Men dersom jeg hadde fått en gutt som hadde gitt uttrykk for at han foretrakk feminine leker ol. hadde jeg gjort mitt beste for å ikke forhindre dette. Jeg tror det heller gir endel skam dersom man prøver å tvinge vekk trekk man ikke liker i barna sine.

A liker godt å leke med både biler og dukker hun. Og jeg prøver også å ha et godt utvalg av kjønnsnøytrale leker. Ser at det er leker som duplo, togbane, instrumenter, bøker og formingsleker som er mest brukt her i huset.

Rivella
20 May 2007, 23:28
Men dersom jeg hadde fått en gutt som hadde gitt uttrykk for at han foretrakk feminine leker ol. hadde jeg gjort mitt beste for å ikke forhindre dette. Jeg tror det heller gir endel skam dersom man prøver å tvinge vekk trekk man ikke liker i barna sine.

Mange interessante svar, her. Jeg synes Mirimor og Taratroll formulerer det som var utgangspunktet mitt på en veldig god måte, nemlig at målet må være å la det enkelte barn få utvikle og utforske sine egne interesser og preferanser, uten at dette blir møtt med "strakstiltak" i form av intensiv traktorleking for gutta og tiaraer og glitter til de små prinsessene, og at en gutt fortsatt er, og kan være (uavhengig av seksuell legning), en gutt selv om han synes det er stas med vesker, og det samme for jenta som synes bilbanen er morsommere enn barbien.

Ellers tror jeg, som Almara, at det nok er større aksept for tøffe jenter enn myke gutter (i hvert fall i tidlige barneår, og blant såkalt "oppegående familier"), samtidig som kravene til råååsa konformitet blir veldig tydelige i det øyeblikket man entrer en hvilken som helst butikk.

Ezi, mulig jeg formulerte meg litt uklart, det er ikke det at jeg opplever det som et problem, det har bare avstedkommet noen tanker om temaet, og det var derfor jeg tenkte det var interessant å høre litt om deres tanker om temaet.

Takk for interessante svar, jenter :blomst:.

Chance
20 May 2007, 23:57
Min storegutt har alltid likt rosa og har kledd seg ut i rosa, men han velger stort sett "guttefarger" likevell. hadde han funnet et par rosa gummistøvler skulle han gladelig fått det.
Samme gjelder med leker også syns jeg. Lukas falt pladask for noen havfrue dukker og ønsket seg dem lenge. Men når vi skulle i butikken å se på de, sa han at det var jenteleker for det sa de i barnehagen. Huff, da blei jeg veldig lei meg, jeg. Synd, at noen foreldre forteller sånt til barna sine.

cammie
21 May 2007, 00:24
Det føles som den generelle holdningen er at det er greit for en jente å være guttete, men i det øyeblikket en gutt blir feminin er det liksom litt fare på ferde ja. Selv tar jeg de med knusende ro, og om min snart firegåring vil dra til byen en dag med noen av mine smykker så har jeg INGEN problemer med det. Han har røde crocs, og når han så diamant pynten jeg hadde kjøpt til meg selv så ble den plutselig hans. Han har også villet ha en Barbie-dukke lignende dukke en gang, og vi skulle jo kjøpe noe så da ble det den (men den ble bare lekt med den dagen). Han har også vært glad i rosa, men yndlingsfargen er rødt, og en av favorittfilmene hans er Den Lille Havfrue. Jeg har ikke en gang tenkt over at dette liksom ikke skal være greit og noe jeg burde prøve å unngå, men ser jo at det er folk rundt meg som er veldig fokusert på å oppdra "mannegutter"...

Ma-i
21 May 2007, 00:33
Vi har hatt dukkeer til alle sammen, og de to elsteer gutter.
Elstemann fikk dukke da han var ett og insisterete på dukkevogn til 4 årsdagen sin, ingenting annet var godt nok før han fikk pakket opp dukkevognen og plassert dukken oppi.
Nå hadde han hauger av lego og Thomastoget og briotog også da.

Men bevisst så valgte vi klær i farger til han, det ble også arvet litt tøy fra fetter fra sist på 80-tallet og da var alt babytøy i lilla,mint og lys turkin med islett av rosa og lyseblått både til gutter og jenter.
Tidlig 90-tall var dert rosa/lilla parkdresser til bpde gutter og jenterfor de som husker det..
Det var ikke før midten av 90-tallet igjen at skillet gutte-jeteklær ble tydligere og at minikopier av ungdoms og voksenklær kom i babystørrelser.

Dette ble end aværre jo nærmere tusenårsskiftet vi kom, og de siste årene hatr det virkelig tatt av, før retrobølgen igjen kom over oss med striper og heldresser igjen :)

Her har det gått i alvedrakter og fekostymer supertmann og superwoman og catwoman og dracula til både gutter og jenter.
Hva de vil og har lyst til, får de lov til.
Vi har hatt gutter med langt hår og tøffe klær og gutter med kort hår og alvekostyme med viger og glitter .. rosa joggesko.
Lilla regntøy med kanin på osv.

Camo til både jenter og gutt.
Jeg kan godt kle meg både i kjoler og skjørt med rosa er ikke meg og kan telle rosa klær jeg har på en hånd, og de er alle gaver.

Vi har hatt noen runder med barnehagen om hav som gutter kan kle segi og at noen gutter faktisk bruker kjoler og sminke. Ja, vi har slike venner også.
Det var ikke helt populært i banehagen gitt.

Vi har en gutt som har en nesten helt rød garderobe siden det er yndlingsfargen hans, han andre liker stort sett alle farger , og ei som liker lyseblått ;turkis og lilla , rosa er mest fordi alle andre liker det. Og har jhun rosa hårspenne er det nok.

Vil dem ha traktor får dem det og vil de ha rosa tyllskjørt etr det også greit.

Jeg går jo like gjerne i kjole som camo , og da må jo de få lov også.

´trikken
21 May 2007, 10:29
De to eldste barna mine er jenter. Så Løvetann leker med barbie, dukker, han triller dukkevogner og vil også ha på leppestift eller mascara som meg.

Dette ser jeg på som sundt, for jeg ser også en gutt som elsker traktorer og vagger når han går. Han er gutt tvært gjennom.

Jeg har masse rosa klær, men de har jeg pakket vekk.
Løvetann er gutt.
Han har noen røde gensere og han har et par rød/oransje støvler etter jentene. Ellers er stilen hans ganske så guttete ja.

Hadde vi hatt velldig dårlig råd så ville jg nok brukt de av klærne som så minst jentete ut, men vi lever i en verden der barn får mye klær og da er valget enkelt.

Anng "rosajenter og prinsessenykker"
Barn av dagsdato har mye mer selvtilitt en det vi hadde, de får masse kos og ros. De blir manet opp til å snakke i samlinger og til å vis seg frem.

Rosa kjolejenter får oppmerksomhet.
Hvis jeg kunne kledd meg så fint at andre mennesker hadde fortalt meg at jeg var fin, så ville jeg jo fortsatt å gjort det. Det samme gjelder rosaprinsessene våre.

Eldste jenta mi liker ikke rosa, "jeg skal jo ikke være søt jeg da mamma, jeg vil se kul ut jeg" sier hun. Så skapet hennes består av mange olabukser(forde jeg liker det) En del joggebukser(som hun elsker) og stort sett bare blått,lilla og brunt og svart.

Bekkeblom har mange joggebukser(som hun nekter å gå i) og ganske mange olabukser som hun elsker. Genserene og kjolene hennes er så å si bare rosa.

Ååååh - måtte bare si at jeg likte dette innlegget så godt :)

Tornado har vinrød vogn og vinrød ergo - fordi JEG synes det er så nitrist med sort og mørke farger alltid. Jeg synes ikke den fargen er kjempefeminin, men jeg vet om mange som synes det. Han har en del røde klær også, og det er fordi jeg synes han kler det så godt.

Når han blir gammel nok til å få egne preferanser til hva han vil ha på og hva han vil leke med, så skal han få det som han vil :)