PDA

Se full versjon : Lillebror vil ikke være alene.

Ma-i
20 May 2007, 20:16
Nå er han noen uker fortidlig kommet ut i verden, og litt start problem har det vært. Han hadde det visst ikke helt bra innimagen den siste tiden heller.. uff..

Nå er han 2 uker på tirsdag og fremdeles ganske fersk i verden, men han er virkelig ikke klar for den ennå.
Han vil ikke ligge alene i mer enn et par minutter, seløv om han sover når han legges ned.
Han ligger sammenkrøllet uansett og vil helst ligge inni en varm dyne og teppe og skinnfell samtidig.

pappaen er ikke helt inne på det å bære hjemme og inne ennå, og jeg sliter fremdeles med bekkenet ,så må skifte sittested g stilling ofte. og kan ikke gå uten krykker og ikke særlig ye heller.

Hvor mye kan jeg egentlig kreve av pappaen at han skal bære og itte med i fanget?
det blir til mye kose/roe ned pupping her. og Han spiser jo i flere omganger fordi han sovner av ..

Føler at det ikke blir noe toid til å ta meg inn igjen..
Forslag?

Magica
20 May 2007, 20:28
Vi måtte bære vår lille veldig,veldig mye i begynnelsen,og da visste vi ikke om bæretøy.Pappaen bar mye her,fordi jeg hadde hatt ekkel bekkenløsning som tok tid å bli god fra. Kanskje mannen din bare får øve seg mer på bæring?min gutt sov nesten bare på oss de første ukene,både dag og natt.
Lykke til med det nye vidunderet,og gode ønsker for rask helbredelse for deg.

September
20 May 2007, 20:32
Jeg mener pappan bør trø mere til. Det viktigste er å få dekt barnets behov, så da må pappan bare gjøre sitt. Spesielt når du ikke er helt frisk.

Men mye pupp og kos i mammas fang må man nok også regne med:jupp:

Har dere bæretøy? Har pappan fått prøvd det isåfall?

Hva med å la han sove i pappas fang? . Da blir det ikke så mye "jobb" for pappan.Da kan du t deg et bad, en dupp eller en gåtur alt etter hva du har behov for. Dessuten kan du jo forsøke å få pappan over på den tankegangen at det er jo koselig å ha en liten baby som trenger deg i fanget sitt. Det er deilig å gi trygghet til noen som trenger det.

gjest
20 May 2007, 20:41
Pappaen trenger kanskje litt tid til å bli kjent med og vant til lillebror? Jeg tror absolutt det er noe i det de sier om at når fødselen er over har vi mødre kjennt barna våre i månedsvis mens pappaen treffer de for første gang. Kanskje pappen blir flinkere til å bære etterhvert som han blir kjent med lillebror? Har du behov for mer avlastning så gjelder det å be om overkommelige tjenester (personlig erfaring).
Jeg bar tulla mye i søvn, eller hun sovnet på fanget mitt. Det var alltid like umulig å legge henne ned, for hun våknet i det øyeblikket hodet traff sengen. Det jeg gjorde var å lune senga litt. Brukte grindsenga med nedslått side inntil min seng, og satte opp sengekant rundt yttersidene på grindsengen. En halvtime før leggetid la jeg en flaske lunket vann i senga, slik at den var varm og lun (husk bare å ta ut flaska før du legger barnet oppi). Tulla lå også med helseteppe godt snørt rundt seg helt til hun var nesten året. Hun fant trygghet i den trange tilværelsen som sikkert lignet litt på månedene i magen.
Jeg hadde ks og var ganske redusert de første ukene. Så vi bodde hele dagene i sofaen tulla og jeg. Tror jeg ammet 24/7, hun spiste litt, sovnet, jeg la henne fra meg, hun våknet, hun spiste, hun sovnet, hun våknet, hun fikk ren bleie, hun spiste, hun sovnet osv osv.

September
20 May 2007, 20:47
Pappaen trenger kanskje litt tid til å bli kjent med og vant til lillebror? Jeg tror absolutt det er noe i det de sier om at når fødselen er over har vi mødre kjennt barna våre i månedsvis mens pappaen treffer de for første gang.

Dette er jeg enig i. Likevel må jeg si av egene erfaringer med min mann at hans hjelp de første ukene var så god å ha. Han var hjemme noen uker med oss (ferie mm), og de ukene ville verken han eller jeg byttet med noe. Så jeg anbefaler deg virkelig å prøve å få mannen din mere på banen. Både for din, hans og babyens del:klemse:

Bærbar
20 May 2007, 21:21
Helt ærlig så synes jeg du kan kreve av pappaen at han bærer barnet sitt så mye som barnet behøver det, og spesielt ettersom du ikke kan gjøre det like mye. Dette er også noe veldig fint for pappaen - det er en nærhet fedre ofte ikke er forunt og derfor noe de ofte ikke vet at de virkelig vil elske!

Knyt på ham et elastisk sjal (eller det du har å bære i) og la ham bære - hele tiden når barnet deres behøver det! Det er kjempekritisk - og noen barn behøver dette mye mer enn andre - men alle har et veldig nærhetsbehov.

Barnet kommer akkurat ut av 9 måneder i magen og til en stor kald verden! Nærhet gir ham trygghet - og det er vår jobb å gi ham! :firehjerter:

Så flott at du er så oppmerksom på dette, Ma-i!

Garfield
20 May 2007, 21:24
Kansje pappaen skulle tatt en titt på den nyydelige filmen som var i et innlegg her for noen dager siden? Den med han som viste hvordan knytte babyen i et sjal? Kansje han hadde forandret syn på menn og bæring av baby etter å ha sett den?

For enkelte menn er det vel gjerne litt mer "fremmed" å skulle gå rundt å bære babyen i sjal, men pappabæring er ganske vanlig, i hvertfall her inne ;) Kanje det vil hjelpe å "fore" ham med informasjon om pappaer som bærer?

Jeg forstår godt at babyen ikke vil være alene, og at det er tungt for deg i din situasjon. Jeg mener også at pappaen bør komme mer på banen. Her var pappaen til god hjelp, og han bar både storebror og vesla i timevis, så og si daglig, i sjal.

Hvilken type bæretøy har dere?

Ma-i
20 May 2007, 21:44
Takk skal dere ha.
Dette er litt slitsomt.
Har en brystbetennelse på nedtur, sliter med bekkenet, har pollenallergi (Jippi det er vår?) , og en littfor tidligfødt som er veeldig krevende.
Jeg har hatt det slitsomt i mange måneder og er ikke helt på høyde , vel var jo ikke det før jeg fødte så det tar litt tid å lade opp.

Og med en liten som ikke kan være alene så blir det slitsomt. ja.

Vi har 3 elastiske sjal. Og pappaen har ikke prøvd det ennå, men han syns det er fint, når jeg har det på. Og han kunne tenke seg å bære ute.
Har liksom ikke funnet så mange bærebilder av pappaer med sjal da.
Og Lillebror elsker det ekstra tette nære varme med sjal. :)

Men jeg trenger litt fri innimellom for å slappe av i bekkenet og hente meg in igjen, spesielt på kvelden før mange timer i senga, da har jeg stort sett Lillebror på magen eller i armene. :)
Om han ikke ligger på pappaen da.

Men det er dette med dagen eller helst kvelden.
Noen pappa bærebilder med sjal der det gjør ting inne hadde vel vært det beste for å vise at faktisk så bærer pappaer inne også.

Jeg er bare litt redd for å slite meg helt ut slik at det å komme meg på beina igjen tar lengre tid enn nødvendig, derfor vil jeg gjerne at papaen også skal kunne bære litt mere , slik at han kan gjøre ting hjemme også, ikke bare sitte med han i fanget.

Han er flink til å skifte og bade og å sitte med han i fanget, men så er det ting han skal gjøre og da kan det fort bli timevis i strekk at jeg må trø til , og jeg merker at det sliter på bekkenet litt mer enn jeg burde til tider.

Fant
20 May 2007, 21:50
Sjekk denne linken på youtube, da! Det må jo være et spark i baken for pappaen? :hippie:

http://www.youtube.com/watch?v=qYdI7HH9PW0

ezi
20 May 2007, 21:58
Lykke til, kanskje mannen blir inspirert?? :):)

her over 2mnd gammel

http://i92.photobucket.com/albums/l12/evaogzoe/ivoevazoevsalu.jpg

her bærer pappaen hjemme, en 1,5mnd gammel z, som er født i uke 35.
han vasker opp og hører på nyhetene:)
http://i92.photobucket.com/albums/l12/evaogzoe/P7220057.jpg

Sofia
20 May 2007, 22:01
Så flotte bilder, ezi!

Jeano
20 May 2007, 22:04
En baby har behov for nærhet, og sikkert enda mer når han er født for tidlig. Han skulle jo ligget i magen din og hatt det godt og varm.

Så sitt i stolen din du med babyen din og la pappan ta seg av de største barna, og når du trenger fri så krev at han bærer og trøster bagyen deres.

ezi
20 May 2007, 22:12
jeg har også hørt at barseltiden er den viktigste for kvinnen å ta de med ro if. kinesisk medisin. de bare ligger og ammer, gjør ingenting (familie stiller opp og hjelper til) og så tror de på at kroppen kan tom bli frisk av seg selv, tom den kan bli kvitt andre sykdommer du hadde fra før..
dett skal jeg i hvertfall satse på ved evt. neste barn.

lilleh
20 May 2007, 23:55
Er enig med de andre om at du MÅ få pappaen mer på banen for avlastning, og ikke minst for å bli kjent med babyen.

Her er noen pappabærebilder, men ikke nyfødt da :(

http://i140.photobucket.com/albums/r34/lilleh06/beco001.jpg

http://i140.photobucket.com/albums/r34/lilleh06/girasol.jpg