PDA

Se full versjon : Gir ulike begrep samme innhold veldig ulik meining?

ohelene
21 May 2007, 15:18
Metoden med å avlede barnet (eg tolkar: oversjå barnets følelsar i situasjonen og lure det til å gløyme seg ved å finne på noko spennande) har vi diskutert tidlegare med ulike meiningar frå ulike medlemer. I ei bok eg leser no ser eg ordet "avlede" bytta ut med "å gi barnet eit anna alternativ". Det får meg til å tenke på det heile med litt nye augo. Det må jo vere det beste ein kan gjere for barnet - ikkje å styre dei inn på det andre alternativet, men presentere det for barnet og la det ha mulighet for å velge det i staden for t.d. eit sinneutbrudd. Ein ignorerer vel ikkje barnets følelsar med det?

Kva tenker de? Styrer begrepa korleis vi ser på metodane våre?

Rivella
21 May 2007, 15:47
Ja, helt klart! Språkforsker Rolv Mikkel Blakar har skrevet mye om hvordan språket og ordvalget er med på å strukturere vår oppfatning av ting, blant annet i boka "språk er makt" (ye ye, fæl tittel, tror den kom ut for første gang på begynnelsen av 70-tallet, men det har kommet en rekke reviderte utgaver siden den gang, senest i år, hvis jeg ikke husker feil).

moo
21 May 2007, 15:54
Jeg tenker umiddelbart tilbake til språkstudiene mine for noen tiår tilbake (eller det føles i hvert fall så lenge siden! :knegg: ) og noe som heter Sapir-Whorf-hypotesen. Den handler såvidt jeg husker om nettopp det at språket i høyeste grad kan påvirke vår oppfatning av verden.

Jeg tror det er mye sannhet i det, altså!

Må løpe ...

Garfield
21 May 2007, 16:22
Ja det tror jeg, og av samme grunn liker jeg f.eks ikke å bruke ordet metode, men bruker heller tilnærming

mara
21 May 2007, 17:03
ja det tror jeg.

for når du skriver dette kom jeg på noe, jeg ber bestemor (min mor) hjelpe storebror ut av frustrasjonen ved å si positive ting, gjøre positive og kjekke ting. derfor stoler jeg helt på henne for hun hjelper han. mens de andre besteforeldrene kaller han trassete, surkete, baby, osv og alt blir fælt.

så, denne måten å si det på -altså som et alternativ kan dere gjøre blablabla skal jeg på en mild måte formidle til de at vi vil de heller skal gjøre det enn å si negative ting..

Jeano
21 May 2007, 19:05
Er man klok kan man få alle til å høre på seg ja:)
Det høres jo velldig mye bedre ut å gi barna andre alternativ.

Rivella
21 May 2007, 19:07
Jeg tenker umiddelbart tilbake til språkstudiene mine for noen tiår tilbake (eller det føles i hvert fall så lenge siden! :knegg: ) og noe som heter Sapir-Whorf-hypotesen. Den handler såvidt jeg husker om nettopp det at språket i høyeste grad kan påvirke vår oppfatning av verden.

Jeg tror det er mye sannhet i det, altså!

Må løpe ...

Gode gamle sapir-whorf... Den hadde jeg nesten glemt, takk for påminnelsen :knegg:

siemens
21 May 2007, 22:05
Jeg har tenkt mye på dette med å avlede (skjønner dere har diskutert det før jeg kom hit), ifht tannpuss, bleieskift og spising som av og til ikke er særlig spennende i lengden. Synes det å "avlede" har en litt negativ klang, det betyr for meg det samme som ohelene skriver, og jeg har følt meg litt som "dårlig mor".

Men jeg kjøper glatt "gi barnet et annet alternativ" - det gjør samvittigheten litt bedre....

Eksempel: Supern sitter i matstolen og spiser, er han veldig sulten gafler han oftest i vei uten "avledning", men som regel vil han ha noe å jobbe med. Så da presenterer jeg en "leke" som kan være alt fra reell leke til skje, kopp, boks osv. Av og til vil han ikke ha, da presenterer jeg noe annet. Gir ham litt ulike alternativ etterhverandre til vi finner noe han synes er spennende, og kan fortsette å spise til jeg oppfatter at han er mett.

´trikken
22 May 2007, 08:24
Man gir jo barnet et valg. Barnet kan velge å bli i frustrasjonen sin, eller velge å ta til seg det nye alternativet som presenteres og heller bruke energi på dette. I mange tilfeller vil jo barnet velge alternativet, og på denne måten gjøre seg ferdig med frustrasjonen sin. Andre ganger velger det kanskje frustrasjonen, og det må være ok. Så lenge man aksepterer frustrasjonen også når denne blir "valgt" av barnet, så synes jeg avledning er en fin måte å håndtere situasjoner på. Jeg ser at Tornado ofte ikke lar seg avlede, og jeg tenker da at han har behov for å få ut frustrasjonen sin, og prøver i det lengste å forholde meg rolig, slik at han kan få ut litt damp.

indie
22 May 2007, 16:32
Dette her synes jeg er veldig interessant. Hvordan vi bruker ord og hvordan det påvirker oss.

Sånn jeg oppfatter det er det desverre vanlig med mye negativ ordlegging når det gjelder barn og familieliv. Og det påvirker helt sikkert hvordan vi ser på barna og livet vårt.

Feks kunne jeg sikkert kalt tulla i en hyggelig stund mens vi tullet rundt for en røver el.l. Men å kalle henne feks monster eller krapyl, det er ikke aktuelt. Enda verre er det når jeg ser slike ord om små babyer, gjerne i sammenheng med ord som "kreve, forlange, skulle absolutt" osv. Det må da ha en invirkning på hvordan vi ser på ting?

´trikken
23 May 2007, 08:39
:nemlig:

Innstilling og språkbruk har så mye og si. Alt starter med en tanke. I det øyeblikket vi uttaler tanken - enten skriftlig eller muntlig, så blir det til virkelighet. Når man har sagt noe er det lettere at man omsetter ordene til handling også. Og VIPS, så går det troll i ord.