PDA

Se full versjon : Reaksjoner på langtidsamming

Luan
31 May 2007, 23:11
Jeg føler vel at jeg knapt kan kalle meg langtidsammer, men klumpen er iallefall akkurat passert 1 år... Jeg ammer fremdeles en del på dagen og noe i løpet av natta. Har ingen foreløpige planer om å slutte med amminga så lenge klumpen vil ha!
Forrige helg var jeg på fest, hvor det var flere mødre og også noen gravide. Vi kom til å snakke om amming og jeg fortalte at jeg fremdeles ammet og fikk reaksjoner jeg IKKE hadde forventet meg...
De syntes at han (sønnen min) begynte å bli gammel og sa at de syntes det var ekkelt når "eldre" barn ble ammet...Jeg prøvde å argumentere så godt jeg kunne, men ble bare møtt med motforestillinger og kommentarer som "bare vent noen måneder, da har du skiftet mening!". Det var akkurat som de skulle snakke meg til fornuft:hypo:
Jeg ble veldig satt ut av hele samtalen og har tenkt masse på dette i ettertid. Mannen i huset ble jo redd for at jeg skulle slutte å amme pga dette, det skjer ikke! Men merker at jeg kanskje vil bli litt mer "forsiktig" med amminga i nærheten av disse personene, selvom det er jo helt teit det og!

Er det noen med lignende erfaringer? Og noen med noen helt uslåelige argumenter?

Dette ble litt rotete innlegg...

Magica
31 May 2007, 23:14
Merker også endel reaksjoner når vi diskuterer amming,og de fleste anser seg som ferdig en stund før ungene runder året-og noen ser rart på meg når jeg sier som sant er at jeg aner ike når jeg slutter å amme,det tar vi når den tid kommer.Ble selv ammet til jeg var nesten tre,så i moren min har jeg god støtte,hehe.
Har ingen gode argumenter du kan bruke,bare tenk på hvor godt det er for ungen din,og hev deg over litt knirking fra venner og kjente.

Serendipity
31 May 2007, 23:19
Jeg møtte også slike reaksjoner da jeg ammet i en venns ettårs-dag, Tipp var da 10 mnd. Det var ekkelt, barn trenger ikke morsmelk så lenge, det er kun for mor, blir folk av de som ikke får morsmelk osv. Jeg ble så paff at jeg ikke fikk svart så mye men det jeg faktisk svarte ble bare møtt med hånlatter og uvitenhet. Jeg fant egentlig raskt ut at jeg bare svarer at dette er vårt valg, så får de stå for sine valg. Jeg blander meg ikke oppi hvor lenge andre ammer sine barn, da får de la være å blande seg oppi mine beslutninger også. Og så har jeg ammet når jeg har måttet amme - og de som er rundt får tåle det ;)

mirimor
31 May 2007, 23:19
Mannen i huset ble jo redd for at jeg skulle slutte å amme pga dette, det skjer ikke!

For en bra mann du har!!!:glad:

Jeg møtte mye motstand, synes jeg. Det var ikke moro. Men nå, med nummer to, skal jeg nok svare mer for meg. Jeg blei som deg, satt ut. Dårlig gjort av vennene dine!

Serendipity
31 May 2007, 23:21
Og velkommen til deg Luan - blir kjekt å bli kjent med deg :) Lyst å presentere deg på "Her er jeg"?

Mamma Mø
31 May 2007, 23:25
Bare si at du vet om ei som ammer treåringen sin. Da virker ett år veldig lite. :knegg:

Mellom ett og to år brukte jeg WHO-argumentet; WHO anbefaler amming i minst to år og gjerne lenger. Og det gjelder ikke bare for barn i den tredje verden.

Og hvis du vil gå skikkelig grundig til verks: http://www.kellymom.com/bf/bfextended/ebf-benefits.html

Mamma Mø
31 May 2007, 23:26
Og velkommen hit. :D

Jeano
31 May 2007, 23:42
Løvetann er 2,5 og ammes enda.
Jeg fikk de værste kommentarene da han var rundt 1, for da spurte folk. Nå regner de bare med at han har sluttet.

Men jeg jobber som hjemmehjelp og de jeg føler at jeg har god kontakt med, de sier jeg det til.
De fleste vet da om ei eller to som har ammet lenge.
Så om ti år håper jeg at det er vanlig å amme i 2 år.

Velkommen hit foresten

Tusenogtredve
31 May 2007, 23:47
Du er nok dessverre ikke alene om å møte slike utsagn. Jeg ammer ennå jenta mi på 21 mnd, og møter mange kommentarer - de fleste går på at det slett ikke er nødvendig å amme ennå. Jeg har tre tilnærmingsmåter til slike kommentarer. Den ene er å si at dette er min og Løvinna sin sak og ingen andres, den andre er å komme med fakta (linken til kellymom lenger opp her er kjempefin i så måte), den tredje er å overse kommentarene fullstendig. Alt avhengig av situasjonen og hvem som sier hva.

Du vil nok få mange kommentarer. Dessverre. Men du er heldig som har mannen din som støtte. Hør på han. Det er dere to som kjenner barnet deres aller best.

moo
31 May 2007, 23:57
Hei og velkommen hit!

Selv om det finnes mange gode argumenter for langtidsamming, så synes jeg nesten det blir litt feil å måtte pugge dem for å "forsvare" ammingen av et litt større barn.

For når det kommer til stykket, så er det en privatsak mellom den som ammer, og den som dier.

:)

Jeg merker forresten at jeg er blitt mye tøffere med å ikke bry meg om andres meninger om mine valg, nå når jeg vet at jeg har en hel "støttegruppe" her på nettet! Så her er det bra å henge! :blomsterfjes:

Snuskerusk
01 Jun 2007, 00:29
Huff, altså! At så mange føler de må blande seg inn i hvilke valg andre tar. Har litt samme problem innimellom. Jeg bruker WHO-argumentet. Men som oftest sier jeg bare at det er best for pjokken, ferdig med det, og gjerne med en tone som sier at dette er noe jeg ikke ønsker å diskutere. Ellers ammer jeg hvor som helst. På den måten vil kanskje disse folkene venne seg til at dette går også an.

Snuskerusk
01 Jun 2007, 00:30
Og forresten, velkommen skal du være!

Chance
01 Jun 2007, 00:43
Det er så innmari leit at noen skal reagerer så negativt på at andre langtidsammer. har ingen supre argumenter, men møter en del slik kritikk jeg også.. Men faktisk mere positivt enn negativt og det har overrasket meg!

Taratroll
01 Jun 2007, 00:45
Jeg bruker å se an situasjonen når noen spør meg om dette eller andre "kontroversielle" valg jeg tar. Dersom noen høres negative ut svarer jeg bare at det er det som passer for oss. Men dersom noen viser genuin interesse kan jeg gjerne fortelle mer om hvorfor jeg har tatt disse valgene.

Nå for tiden er det jo ikke akkurat sånn at jeg ammer offentlig lenger, så da er det heller ingen som kan reagere på det. Men kan jo lure på hva folk hadde sagt, meg med stor mage og greier. :fnis: Ellers har jeg nok alltid vært så opptatt med meg og mitt når jeg har ammet, så dersom noen har sett stygt på meg har det nok gått meg hus forbi.

Jeg har generelt fått lite kritikk for de valgene jeg har tatt. Heldigvis har jeg en helsesøster som er positiv til langtidsamming og samsoving, så har sluppet å ta noen diskusjoner med henne. Foreldrene mine har vel vært litt uenig med meg noen ganger, men de respekterer at det er jeg som bestemmer hvordan jeg ønsker å gjøre det med mitt barn. Så da har jeg heller ikke noe problem med å diskutere med dem av og til.

Ellers er min erfaring at dersom man virker selvsikker i valgene sine vil folk lettere respektere det man gjør. Eller iallefall holde kjeft om det foran meg. :knegg: Og jeg bruker lite energi på å tenke på hva andre sier bak ryggen min.

Jeg prøver også å respektere og ikke kritisere andre foreldre. Det er mange måter å gjøre ting på og selv om det de gjør ikke ville vært det rette for meg og mine betyr det ikke at de gjør feil. Og da håper jeg at de også kan respektere mine valg for meg og mine barn.

Perle
01 Jun 2007, 01:10
Det er trist at noen reagerer negativt på amming av en ettåring. Da Lykketrollet var et år, betraktet jeg det som at vi fortsatt var i startfasen av ammeperioden vår! Nå er hun 26 måneder, og jeg ammer offentlig enda og har ingen planer om å slutte med det. Jeg må være av de heldige som faktisk ikke har hatt negative opplevelser i forbindlse med amming av "store barn". Jeg har t.o.m. ammet en 4-åring på Aker Brygge.

Det beste du kan gjøre er å være selvsikker når du møter noen som er negative. Si at dette er deres valg og det som føles riktig for dere, og du er ikke interessert i å høre hva de mener om det. Du kan også si at dette er et bevisst valg ut fra den kunnskap du har om amming, og at det blir mer og mer vanlig med langtidsamming. Dersom noen sier at det er ekkelt, spør dem hvorfor det er ekkelt. Da skal du se at de ikke klarer å forklare hvorfor.

Tenk på deg selv som en foregangsperson. Det er viktig at noen tørr å stå fram og vise andre at det er ok å langtidsamme, slik at andre også skal tørre.

Wanaagsan
01 Jun 2007, 09:30
Har fått meg en del gode argumenter etter hvert, men noen ganger - særlig hvis det er andre småbarnsmødre som jeg ikke kjenner, der - er jeg litt redd for å bruke for mange av dem. I hvert fall prøver jeg å ikke bruke dem "offensivt". For det ER jo stort ammepress i Norge, og for mange er det sikkert nok å ha greid å amme et år - om ikke noen skal lage et indirekte press om at de burde ha ammet lenger for å være gode mødre. Jeg tror det er stort sett disse mødrene som vil direkte kritisere langtidsamming, og hvis de allerede er i forsvar, så vil jeg prøve å ikke kritisere dem.

Et argument jeg har brukt en del med yngstemann, er at han har så dårlig immunforsvar (mye dårligere enn søsteren, i hvert fall - men i forhold til andre barn er det vel kanskje gjennomsnittlig...) og at jeg elsker jobben og ikke vil ha så mange syke-barn-dager. Det er et relativt snilt argument, syns jeg, for det handler om min spesielle situasjon (som de egentlig ikke kan si noe på - hvis de etterspør forskning på dette feltet, så finnes det...) og ikke direkte kritikk mot dem, for jeg vet ikke noe om hvor mye syke barna deres er.

Argumentet mitt om å miste litt for mye mammakontakt på en gang når de plutselig begynner i barnehage e.l. er jeg mye reddere for å bruke, for dette kan veldig lett oppfattes som kritikk mot de som velger annerledes.

Christine76
01 Jun 2007, 09:50
Nå er ikke Elend mer enn 14 måneder enda, men jeg har opplevd få eller ingen negative kommentarer på at jeg ammer ham. Ikke en gang når jeg søkte om ammefri i ny jobb da han var 13 måneder (den overrasker meg litt enda).

Men når jeg tenker etter så er det kanskje ikke så rart. Familien kjenner til våre valg, og støtter dem. Når det gjelder venner så er vi ikke akkurat så flinke til å holde kontakten med de fleste av vennene våre lenger, så mange ser meg aldri amme. :sparke: Og (-: har allerede banet vei for meg i den venneflokken. Ellers så har jeg en del venner som jeg har blitt kjent med gjennom SnartMamma i sin tid, og de fleste av dem ammer enda de også.

Regner med at det kommer mer kommentarer etterhvert som han blir enda eldre, da.

Ville Vanilje
01 Jun 2007, 10:10
jeg sluttet da de var 22 mnd ca. og heldigvis har vi fått et minimum av kommentarer. Men jeg tror det kommer av at jeg er en veldig bestemt person, kanskje det virker litt avskrekkende, jeg vet ikke. Og det at mine var tvillinger /ammet begge samtidig alltid, de ville ikke annet) bidro vel bare til latter og fnis og beundring, så jeg har ikke behøvd å forsvare meg så ofte. Det er synd at man skal måtte forsvare sine valg, men jeg tenker som så at det skyldes ikke annet enn uvitenhet.

hehe, enn om disse vennene dine hadde sett meg i går, da satt jeg på bussen med en hyyyylende, dødstrøtt, nesten to år gammel jente. Jeg fant fram puppen jeg. Tørrmelkpuppen. :D funka som bare det, sugde i rundt 60 sek. og så var alt ok, og hun kollapset som en sekk poteter i fanget mitt resten av turen. DET er ille det, bare for mor ;) :knegg: Send dem til meg, hehehe jeg er sikkert pervers. :lol:

Luan
01 Jun 2007, 10:35
Takk for gode innspill alle sammen! Det var godt å få litt oppmuntring og føle meg helt vanlig som ammer ettåringen:blomsterfjes:

Og hvis du vil gå skikkelig grundig til verks: http://www.kellymom.com/bf/bfextended/ebf-benefits.html
Og denne linken var helt super, Takk!

indiana
01 Jun 2007, 11:24
jeg fikk mest kommentarer når hun var 1 år, men nå når hun er 2 hører jeg ikke så mye.. enda jeg sier det til de fleste at jeg ammer enda....

de tenker vel at når jeg holder på så pass lenge så står jeg for det jeg har valgt og det er vel ikke noe å diskutere med meg...

men, selv om folk kommer med kommentarer der og da så har jeg opplevd at jeg har møtt dem etter 1 år og de enda ammer selv eller har skiftet mening... så det hjelper og si det.. det er mange som er usikker og sier det av den grunn...

jeg sier bare.. hun er så lita og hun blir så fort stor og det er bare for en periode i livet, og vi koser oss og hun har holdt seg så frisk selv om hun går i barnehagen etc...

og så får de tenkt litt og så skifter de kanskje standpunkt eller i alle fall respekterer mitt

så velkommen hit og bare stå på !!!

Fant
01 Jun 2007, 14:00
Jeg merker forresten at jeg er blitt mye tøffere med å ikke bry meg om andres meninger om mine valg, nå når jeg vet at jeg har en hel "støttegruppe" her på nettet! Så her er det bra å henge! :blomsterfjes:

:nikker: Signerer Moo her!

Jeg har blitt så utrolig mye mer selvsikker i mammarollen etter at jeg fant likesinnede på nett!

Jeg fikk så mye pes i starten fordi alle mente at gutten min ville bli så bortskjemt av at jeg sov med ham og ikke lot ham ligge og grine osv., og da betød det veldig mye for meg når jeg kunne lese om andre med større barn som hadde gjort ting slik som meg - og uten at noe av skremselspropaganden hadde slått til!

Nå svarer jeg veldig ofte litt overbærende hvis folk kommenterer. "Det er vel ikke så uvanlig det?" og at anbefalingene er 2 år osv.. og da får det være den andre personen sitt problem at de ikke vet hva som er normalt ;)

(Jeg bruker også ofte å si noe sånt som at "ja, før i tiden trodde man jo..blabla..., men NÅ vet man at ..blabla...", det funker på både amming og andre tema!)

Hvis folk er interesserte svarer jeg annerledes, såklart :barn: Og jeg treffer heldigvis en del av dem også.. folk som nesten hvisker at de nattammer fortsatt, og blir kjempeglad når jeg kan fortelle at jeg også gjør det!

Wanaagsan
01 Jun 2007, 14:26
Jeg har en undersøkelse på nybaktmamma.com ( http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=519914 ) fordi jeg lurte på hvor lenge det er vanlig å amme nå - og med en hypotese om at er vanligere å amme lenger enn før. Jeg har nok hengt litt for mye her, for jeg ble litt overrasket over at 9-12 mndr er det vanligste (på nybaktmamma, i hvert fall - vet ikke hvor statistisk korrekt det er der...), og at 6-9 mndr er like vanlig som 12-15 mndr. Men 15-18 mndr-grafen er hyggelig lesning, da!

Det kan se ut som om det er ganske mange som ammer barn fra 1 1/2 - 2 år og fra 2 - 2 1/2 òg, men der lyger statistikken litt (ville ikke ha for mange kategorier), for aldersspennet i kategoriene over 1 1/2 år er dobbelt så store som i de første alderskategoriene).

Puspersille
01 Jun 2007, 16:01
Huff, så trist å få slike kommentarer.
Jeg har fått høre det allerede; at "store" barn (over ett år) som ammes er ekkelt og unormalt. :( Dette har blitt sagt når jeg ammer lille gutten min, akkurat som at det er propaganda for å få oss til å avslutte ammingen når han er ett år...
Så jeg sender deg en klem og litt mot til å stå i mot kommentarene. :sladre:

Luan
01 Jun 2007, 20:24
Ja, det hjelper på amme-selvfølelsen å bli kjent med andre som en selv!

Det er så rart for de jeg kjenner har alle sluttet å amme rundt 7-11 mnd. Og mamma hun ammet ikke oss i det hele tatt, hun hadde litt startproblemer og på den tida var det stor stas med mme!

Men på mannens familie er det flere som har ammet lengre. Mannen ble selv ammet til han var to og også broren. Stemoren til mannen ammet sin sønn i 3 år og det samme gjorde visst en tante av han også! Så får iallefall god oppmuntring fra den siden da!

Sashimi
01 Jun 2007, 20:40
med fare for å virke useriøs... jeg leste "reklamasjoner på langtidsamming" :fnis:

ezi
01 Jun 2007, 21:37
dette har vi nettopp diskutert med en venninne, som ammer sitt 18-mnd sønn -mest bare om natta, men når han er syk også på dagen.
Hun var sammen med noen andre kjente (mannen hennes var også der) hvor en reagerte veldig negativt på det, og fortalte at hun ammet et par måneder, barnet sov på eget rom fra 3mnd osv osv.... --venninna var trist og sint, hun sa at folk BURDE reagere POSITIVT, at "å så bra at du ammer enda" skal være facitsvar, ikke det motsatte.
det kom ut og at dama røykte i svnagerskapet... æsj --at sånn folk gidder kritisere en som ammer.
vennina fortalte det til mannen, (som er veldig for) haha, han sa, neste gang si det høyt foran meg, så skal hun få vite hva jeg mener!
så bra!

ja, jeg er lei den "de trenger ikke melka etter ett år". . . dumme folk.