PDA

Se full versjon : TiO på YouTube

Cantaloupe
02 Jun 2007, 22:11
Har dåke sett desse???

Being There - Part One (http://www.youtube.com/watch?v=Yv8itNc7cb4&NR=1)

Being There - Part Two (http://www.youtube.com/watch?v=9rg1dNH2lhw&mode=related&search=)

Desse skaper no debatt på andre norske nettsider. Er på tyteforumet, så sikkert på dib, nybaktmamma, pratekompaniet og andre i tillegg. Og folk sin generelle TiO-oppfatting vert i alle fall ikkje betre.

Ut frå dama som introdusere, så trur eg det er ein australsk produksjon. Kva synest dåke om dei?

Personleg, så er det ikkje denne oppfattinga eg har av TiO:

Må bera 24-7.
Må amma til konfirmasjonsalder (ok, overdriven frå mi side).
Må ha heimaskule.
Smokk, seng og vogn er forbudt
Alle drive EC
Ingen medisinsk assistanse i svangerskapet så sant det ikkje er akutt
Heimefødsel eller uassistert fødselSkulle dei laga ein reportasje om TiO så burde dei funne den meir gjennomsnitlege TiOar. Men det hadde jo klart ikkje vorte like bra fjernsyn og skapt debatt.

Marigold
02 Jun 2007, 22:26
Og disse var kanskje ikke fra USA, likevel vil jeg si at det går ikke an å sammenligne Tilknytningsomsorg i Norge med Attachment Parenting i USA. Som alt mulig annet får også TiO sin ekstreme form i USA.
En nettvenninne av meg, som bor i USA, fortalte at hun handler i en økologisk butikk, og de mammaene som også handler der er AP-mammer. Blant dem er alt annet enn hjemmefødsler og hjemmeskole nærmest uhørt, for å ta to eksempler.

Dette er blant annet grunnen til at jeg ønsker samarbeidet med Attachment Parenting Europa så velkomment. Det er, etter min mening, alt for store kulturelle forskjeller mellom oss og USA.

PS: Hvis du hiver deg inn i diskusjonen på andre forum, ville jeg personlig bare sagt at dette er en ekstem-versjon, som ingen du vet om kjenner seg igjen i. Husk at journalister lever av å lage gode saker som ikke nødvendigvis har noe med virkeligheten å gjøre.

moo
02 Jun 2007, 22:31
Jeg har sett deler av den første filmen før. :(

At noen praktiserer AP på den måten her, betyr ikke at vi alle vasser opp til knærne i bæsj og nekter medisinske undersøkelser under svangerskapet. EC er flott det, men har ingenting med TiO/AP å gjøre. Heller ikke har hjemmefødsler det.

Det eneste disse filmene beviser for meg, er at TV-kanalene bryr seg mer om å skape "sjokkbølger" enn å lage balanserte programmer.

Forresten så synes jeg både den amerikanske og den australske moren virket sympatiske. :)

Cantaloupe
02 Jun 2007, 22:35
Cantaloupe-mannen har prøvd å nyansera bilete litt på andre fora. Bare prøvd å forklara litt at for å laga godt fjernsyn må ein finna nokon som tar han heilt ut. Og at me er "normale" :fnis:.

Eg gidde ikkje diskutera med folk som er låst i meiningane sine. Er som å prøva å omvenda ein ateist

indie
02 Jun 2007, 22:39
De filmene der sier vel mer om de som har laget filmene, enn tilknytningsomsorg generelt eller de som er med i filmen spesielt. For hva vet vel vi om hvordan dette er klippet sammen.

Man kan jo velge måter som er så langt fra mainstream som det går ann, uten å miste respekten for de som ikke gjør det (selv om et par av uttalelsene i de filmene desverre er ganske respektløse da). De som har laget filmen derimot...virker som de har veldig lite respekt for at andre velger å leve livet sitt på en annen måte.

moo
02 Jun 2007, 22:40
De filmene der sier vel mer om de som har laget filmene, enn tilknytningsomsorg generelt eller de som er med i filmen generelt. For hva vet vel vi om hvordan dette er klippet sammen.

Man kan jo velge måter som er så langt fra mainstream som det går ann, uten å miste respekten for de som ikke gjør det (selv om et par av uttalelsene i de filmene desverre er ganske respektløse da). De som har laget filmen derimot...virker som de har veldig lite respekt for at andre velger å leve livet sitt på en annen måte.

Bra sagt!

Cantaloupe
02 Jun 2007, 22:55
Og både i Australia og Storbritania er det lov å slå ungane sine, og normalt! Som er heilt hårreisande. Og trur det er på NewZealand det for tida er store protestar mot eit lovforslag - det skal bli straffbart å slå ungane sine.

Ja, folk er annleis og ikkje mainstream. Men det eg synest minst om er oppfattinga "folk flest" får av oss. Me er jo allereie rare, men no vil nok ein god del påstå gal vil eg tru

Chance
03 Jun 2007, 00:52
Litt vel negativ fokus på den dessverre. Hadde et pat ap-mødre laget den hadde den nok blitt noe meget annnet..
Ellers er det synd at slike filmer skal vises til kanskje TiO innterresert, blir kanskje ikke akkurat imponert når de ser slikt..

Anakiwa
03 Jun 2007, 02:21
Hei Canteloupe, du har rett i det lovforslaget her i New Zealand... heldigvis er det nu endelig blitt litt mere ulovlig aa 'smack'e' barna sine.. men man kan fremdeles bruke noe vold... Helt ufattelig, og det verste er at de det viste seg at det store flertallet synes det var helt OK aa smack'e barna! Det er jo ikke rart at dette er et veldig voldelig land med utrolig mye barnemishandling. Jeg fikk nesten lyst til aa flytte pga alt den irrasjonelle diskusjonen for aa fortsette aa tilate smacking.

krusedull
03 Jun 2007, 09:21
Disse filmene er ikke om AP, men minst like mye om NFL, natural family-living. Utrolig dumt at dette blir lagt fram som "typisk AP", og ut fra hvordan programmene er klippet og hvordan programlederen formulerer seg er det jo lett å se hvilken vinkling de har valgt... litt sånn "se på disse rare ekstreme menneskene som øelegger barna sine uten å skjønne det selv". Det er kjempetrist, synes jeg.