PDA

Se full versjon : "sover hun om natten?"

Eple
14 Jun 2007, 15:39
Herrefred- Eplejenta er nå 10 dager gammel og folk begynner allerede å spørre om det... Ikke bare det, men hun skulle jo ikke vært født før om en mnd- så hun har behov for mat ganske ofte. Også om natten.

Og hva jeg svarer? "Jo da- hun sover, når hun ikke spiser" :gal:

Kan legge til at hun vil ha mat to ganger pr natt- og kremter for å signalisere. Sovner igjen med puppen, så mammaen er ikke utslitt.;) Og resten av familien merker ikke noe. Så lenge jeg kommer meg i seng så har jeg det helt fint.

Rart hvor opptatt folk er om spebarn er "snille" og sover...

Noor
14 Jun 2007, 15:48
Nei, Eple da. Tror du må ta ferber på henne, sånt går ikke an.:gal:

Neida. Enig med deg, merkelig hvor opptatt man er av å verne om foreldrenes nattesøvn. Enkelte såpass at det nesten virker som om de glemmer at disse små søte er helt nye, og at de trenger lang tid på å venne seg til verden.

Garfield
14 Jun 2007, 15:50
Jeg velger å tro at spørsmålet "...sover hun om natten" ofte kommer for å dra i gang samtalen og å ha noe å snakke om, og ikke at de egentlig er så opptatt av at de skal sove?

...det samme tror jeg ofte er om spørsmålene "...er hun snill", "spiser hun mye" osv osv og alle i den duren

Eple
14 Jun 2007, 15:51
Nei, Eple da. Tror du må ta ferber på henne, sånt går ikke an.:gal:

Neida. Enig med deg, merkelig hvor opptatt man er av å verne om foreldrenes nattesøvn. Enkelte såpass at det nesten virker som om de glemmer at disse små søte er helt nye, og at de trenger lang tid på å venne seg til verden.

Enig! Jeg kan forstå de som har opplevd kolikk- det må være fryktelig. Men de fleste babyer har jo ikke det! De er bare små og har ikke noen døgnrytme ennå.

September
14 Jun 2007, 16:28
Helt enig med deg, Eple!:jupp:

Jeg kan forstå at noen spør hvordan hun sover bare sånn av generell interesse, men om de spør på den måten at de mener hun bør sove, så er det rett og slett latterlig. Om du skjønte hva jeg mente? :fnis:

fiona
14 Jun 2007, 16:35
Herrefred- Eplejenta er nå 10 dager gammel og folk begynner allerede å spørre om det... Ikke bare det, men hun skulle jo ikke vært født før om en mnd- så hun har behov for mat ganske ofte. Også om natten.

Og hva jeg svarer? "Jo da- hun sover, når hun ikke spiser" :gal:

Kan legge til at hun vil ha mat to ganger pr natt- og kremter for å signalisere. Sovner igjen med puppen, så mammaen er ikke utslitt.;) Og resten av familien merker ikke noe. Så lenge jeg kommer meg i seng så har jeg det helt fint.

Rart hvor opptatt folk er om spebarn er "snille" og sover...

jeg kan ikke forstå de folka som spør om sånt! super teit! :duh:

-diab-
14 Jun 2007, 16:36
Har alltid blitt så forvirret av dette med soving, jeg. Sover h*n om natten? Ja, bortsett fra når h*n spiser eller blir byttet på... Og også når andre forteller at barnet sover om natten - mener de da at de sover i ett fra 7 til 7 når det er 2 måneder eller, mener de at barnet sover mellom ammingene/måltidene?!?

Med vesla kunne jeg forøvrig svare et rungende NEI!!! til spørsmålet om soving...

September
14 Jun 2007, 16:39
Har alltid blitt så forvirret av dette med soving, jeg. Sover h*n om natten? Ja, bortsett fra når h*n spiser eller blir byttet på... Og også når andre forteller at barnet sover om natten - mener de da at de sover i ett fra 7 til 7 når det er 2 måneder eller, mener de at barnet sover mellom ammingene/måltidene?!?

Med vesla kunne jeg forøvrig svare et rungende NEI!!! til spørsmålet om soving...

Jeg svarer alltid: " Ja, hun sover godt om natten, men hun spiser om natten enda. Hun sovner igjen etter matingen."

Så jeg tenker at når de sover, så sover de godt men at de likevel kan die.

Men jeg regner med andre mener at de sover uten å die når de bruker begrepet "sove om natten".

Augusta
14 Jun 2007, 20:23
Jeg synes det er mer irriterende om de spør om hun er snill. Hun skriker jo liksom ikke for å være slem, bare for å gi utrykk for ett-eller-annet.

Wanaagsan
14 Jun 2007, 20:36
Når jeg spør nybakte foreldre - altså veldig nybakte foreldre - med barn på få uker - om barnet sover om natten, så spør jeg stort sett om barna har fått den lengste soveperioden om natten enda. Mine barn ble født om kvelden og trodde tydeligvis at døgnet begynte da (er min skrantende teori). Så det tok noen uker før den lengste soveperioden kom om natten. Helt våken klokken tre, liksom - ikke litt våken pga sult, som gir seg når man får ammet litt, men våken og i utg.pkt blid og pratevillig (storesøster begynte å prate da hun var 2-3 uker gammel, tror jeg) og hypersosial. De ukene var noe av det mest slitsomme jeg har vært borti - særlig før jeg innså at det gikk an å sove litt om dagen, sjøl om "jeg er en sånn som ikke sover om dagen".

Når jeg spør om dette, så vet jeg ikke egentlig om jeg spør fordi jeg vil prise meg lykkelig over at de dagene er over for min del (for en stund, da...Kommer vel igjen i november - hvis jeg da ikke får et morgenbarn...:nemlig: ) eller om det er en sånn "jeg har vært der, jeg òg - vet hvordan det er"-greie.

cetes
14 Jun 2007, 20:46
det virker nesten som om noen stiller disse spm for å ha noe å snakke om - litt som å snakke om været..... men det er jo teit da. Til og med vennepar med små barn spør om dette....

Tina
14 Jun 2007, 20:47
Jeg fikk samme spørsmål om toåringen min igår, og visste heller ikke helt hva jeg skulle svare. Ja, han sover om natten, men våkner av og til. Da snur han seg, får en armkrok og sovner :) Det er så herlig!

For øvring er spørsmålet om spedbarnet er "snilt" noe som irriterer meg også. Som om et barn som gråter mye er slemt...

Cantate
14 Jun 2007, 21:09
Jeg synes det er mer irriterende om de spør om hun er snill. Hun skriker jo liksom ikke for å være slem, bare for å gi utrykk for ett-eller-annet.

Ja, det "snill"-begrepet irriterer meg også mest. At barna ikke er "snille" hvis de gråter mye - har du vondt i magen er du jo ikke slem for det mener jeg...

MieMy
14 Jun 2007, 21:17
Jeg tror folk spør istedenfor å spørre direkte om "hvor mange ganger om natten ammer du". Det er jo mer personlig og direkte. De spør heller om du fortsatt får god nattesøvn.
Jeg skjønner at folk spør jeg, for jeg som nå venter baby om 2 uker ,får alltid kommentarer av andre med barn som sier: " Bare nyt søvnen nå som du har den, for snart blir det slutt"..Og det er det ikke få som har sagt.

JifraNord
14 Jun 2007, 21:43
ja er ganske oppgitt over folk som spør om babyer er snille... nei desverre fikk jeg en trollete en med kolikk... men folk sier vel bare sånt for å ha noe å si.. jeg vet ikke...

Jeano
14 Jun 2007, 22:19
Det er sånne standarspørsmål, og innimellom tar jeg meg i nakken. For de spørsmålene ligger prentet, det er liksom bare noe man sier.

Jeg kan si "nåmen er hun snill", med et velldig forelskende blikk og venter "ja hun er bare helt herlig, det er sååå koselig med en liten en"

Men etter å ha tatt meg i nakken er par ganger så sier jeg heller at hun var velldig søt(og er ikke babyen det så har hun sikkert noen fine klær el.:bag:)

fru Potethode
14 Jun 2007, 22:40
Jeg tror også at det er for å si noe, eller for å vise innteresse, de kommer med de lamme spørsmålene. Men kjære, det går da vel an å spørre om hun er mye våken, eller om hun skriker mye?

Svigermor feks, spør alltid om ungene er snille. "Ja, han er ikke slem, ivertfall" svarer jeg. Derfor kan hun ikke forstå hva vi mener med at Lillegutt har skreket mye. "Du sa jo at han var så snill???" :gal:

kaje
14 Jun 2007, 23:50
Rart, dette spm kommer alltid, syns jeg. Jeg tenker at det egentlig betyr: "Hun er søt, men hvordan står det EGENTLIG til med deg? Er du sliten og trøtt? Jeg syns du ser litt sliten ut, skjønner du. Jeg bryr meg om deg, og jeg vil så gjerne vise deg empati, men sliter litt med å ordlegge meg"

Og når jeg tenker det, så blir det så mye lettere å forholde seg til situasjonen, syns jeg.

Eple
15 Jun 2007, 00:02
Rart, dette spm kommer alltid, syns jeg. Jeg tenker at det egentlig betyr: "Hun er søt, men hvordan står det EGENTLIG til med deg? Er du sliten og trøtt? Jeg syns du ser litt sliten ut, skjønner du. Jeg bryr meg om deg, og jeg vil så gjerne vise deg empati, men sliter litt med å ordlegge meg"

Og når jeg tenker det, så blir det så mye lettere å forholde seg til situasjonen, syns jeg.

Fint med slike vennligstilte "oversettelser":D
Og ja- jeg tror ikke disse frasene er vondt ment- de bare kommer! Og så ligger det en velmenende tanke bak.

-diab-
15 Jun 2007, 00:55
I forhold til det MieMy skriver. Jeg fikk også høre masse før første fødsel at det nok snart var slutt på den tida hvor jeg kunne sove godt og lenge. Men jeg sov så håpløst dårlig i svangerskapet, at da storebror endelig kom så ble jeg uthvilt for første gang på mange uker! Vel ammet jeg mange ganger pr. natt, men da sovnet jeg jo bare etterpå, i stedet for å sitte opp i stua og finne på nye måter å strikke på...

MatAlv
15 Jun 2007, 03:01
Svigermor feks, spør alltid om ungene er snille. "Ja, han er ikke slem, ivertfall" svarer jeg. Derfor kan hun ikke forstå hva vi mener med at Lillegutt har skreket mye. "Du sa jo at han var så snill???" :gal:

Svigermor hadde ogsaa en slik ultrateit kommentar forleden. De var paa besoek hos oss rundt paasketider. En stund etter de kom hjem spurte hun; "Er hun snill eller vil hun fortsatt baeres mye rundt?" Da maatte jeg bare svare; "hun er vel ikke slem om hun vil baeres litt" Og pappamannen la til; "ja hun er snill og hun vil gjerne baeres"

Men, de er av typen; barn skal sees og ikke hoeres, og hennes barn fikk aldri mm og har da vokst opp for det saa hun skjoenner ikke helt vitsen etc. etc. Diskuterer ikke saa mye barneoppdragelse med de for aa si det saann.

siemens
18 Jun 2007, 01:09
Jeg stiller meg i rekken av de som smått irriterer seg over håplöse "sövn" og "snille"-spörsmål, og slenger på "han sitter/krabber/går vel nå" kommentarer. Blir så trött på å föle at jeg må forsvare at han har tidvis vekket meg tusen ganger om natta og at han ligger i den "sene enden av normalutviklingsskalaen" - forsöker å ha en positivistisk holdning og tenke at de spör av oppriktig nysgjerrighet og vil vite hvordan det går. Men det blir jo liksom så negativt svar når jeg sier "nei, han sover ikke hele natten", "nei, han åler seg som en ögle langs golvet" osv osv.

Og når jeg sier at han vekker oss en del ganger om natten, så kommer det "stakkars deg". Ja, det er klart, det er jo egoistisk sett litt synd på mor som får så oppstykket sövn og av og til et stuptrött dagen derpå, men det ville värt enda mer synd på supern om jeg skulle latt ham "ligge å gråte litt". *hrmph* merker jeg er i det irriterte hjörnet nå, sorry.

*Gullmor*
18 Jun 2007, 18:52
Hva er dette med "snille spebarn"?? Er dem slemme om dem ikke sover, og ha vondt i magen og er små urolige....??

Jeg fikk også de spørsmålene. Jeg får dem enda. "Hvordan er hun om natta" Helt ærligt synes 1 falaske i 24 tiden ikke er sååå gale, enda hun ikke trenger det på alder av 9 mnd, MEEENN..det kommer det komme..skal gi vann urg..

September
18 Jun 2007, 19:16
Hva er dette med "snille spebarn"?? Er dem slemme om dem ikke sover, og ha vondt i magen og er små urolige....??

Jeg fikk også de spørsmålene. Jeg får dem enda. "Hvordan er hun om natta" Helt ærligt synes 1 falaske i 24 tiden ikke er sååå gale, enda hun ikke trenger det på alder av 9 mnd, MEEENN..det kommer det komme..skal gi vann urg..

Så lenge dere syns det er topp med en flaske i 24 tiden, så er da ingenting bedre:klemse: Gjør det som føles best for deg og din familie:bukett:

*Gullmor*
18 Jun 2007, 19:19
Så lenge dere syns det er topp med en flaske i 24 tiden, så er da ingenting bedre:klemse: Gjør det som føles best for deg og din familie:bukett:

sant det :blåblomst: