PDA

Se full versjon : Hva kjennetegner de gode dagene?

Sofia
26 Jun 2007, 19:10
Inspirert av inspirerende samtaler med CarinaNV og Løvemammaen i dag:

Altså - alle familier har gode og dårlige dager. På gode dager glir kommunikasjonen godt og alle er fornøyde. Også kommer plutselig en dag når alt går på tverke.

Kan vi hjelpe hverandre å finne kjennetegn og markører på gode dager? Har de fellesnevnere? Og hvordan kan vi sørge for at disse forutsetningene er til stede oftere?

gjest
26 Jun 2007, 19:15
En god dag her forutsetter at jeg ikke har lagt meg sulten kvelden før. Spesielt dersom jeg også har vert på øving dagen før, da er jeg så sliten og utålmodig at morgenen og dagen går fullstendig på tverke.
At vi begge har sovet godt er også viktig, at dagene er forutsigbare for tulla og at jeg får tid til meg selv helt alene.

Sofia
26 Jun 2007, 19:16
Uthvilt mamma.
Mammaer som har fått tilstrekkelig søvn er mer tilstede. Jeg må ta ansvar for å legge meg i tide, og for å sove ekstra med babyen dersom det trengs.

Mamma som ikke småkjekler med pappa - og omvendt.
Vi må ta vare på forholdet vårt - sørge for å være kjærester og ikke bare medorganisatorer.

Mamma som ikke er irritert over rot.
Forebygge ved å ha systemer. Planlegge det som kan planlegger. Rydde om formiddagen med Lillesøster i sjal.

Lillesøster som får tilstrekkelig med dagsøvn.
Skaffe henne ro og "luker" for å sove godt - helst mer enn en søvnsyklus.

Lille My som er riktig ernært.
Unngå raffinert sukker. Sørge for at hun spiser variert gjennom dagen.

Nok frisk luft og mosjon/aktivitet for alle.
Lille My må ha en økt ute. Pappaen må sykle til/fra jobb, og jeg må gå en god tur. I helgene må vi være ute sammen.

Om vi får til dette bør det gå bra - men det gjør det ikke alltid ;) Tror det er de viktigste markørene for gode dager hos oss.

Eple
26 Jun 2007, 19:22
Ja dette var noe å tenke på...

Må tenke litt til, men må bare si at på slike dager så smiler vi til hverandre her uten noen spesiell grunn. :D

En annen ting jeg tenker på er at det av og til skjer ting som snur situasjonen- et eks fra i dag:
Eplegutt og jeg skulle gå til kjøpesenteret og levere noen papirer på NAV. Da vi var på vei kom jeg på at de stenger kl 14 30- det var klokken da... Jeg hadde i tillegg tatt på meg for mye klær, glemt BH (ammetåke???) bæresjal og solbriller. Så gikk jeg der- svett, litt sur og myste i solen. Så stoppet vi ved postkassen. I i den lå en overraskelse som gjorde meg myk- og vips så var humøret på topp igjen!:konge:

Se egen tråd om overraskelsen;)

September
26 Jun 2007, 19:28
Nok søvn er det viktigste her. Vi klarer oss godt med mindre søvn enn vanlig, men blir det mye mindre blir vi småsure både jeg og tulla.

Men det skal samtidig sies at dette sjelden går utover hele dagen. Vi klarer som oftest hente oss inn igjen utover formiddagen slik at dagen alt i alt blir bra likevel:jupp:

Ellers er det viktig for meg at det ikke er rotete. Jeg blir stresset av rot. Leker ol er greit, men ikke "voksenrot".

FruYirdaki
26 Jun 2007, 22:20
Nok søvn er bra! Jeg og pappakjæresten prøver å legge oss senest klokka ti på noen av hverdagene også har vi familieformiddagslur i helgene.
Ikke noe stress og god tid er med på å gjøre dagen sammen fin og avslappa. Tid til morgenkos før vi står opp, gjerne med bok i armkroken, basing og musikk. Det er deilig å stå opp til ryddig hus så vi prøver å intensivrydde før vi legger oss.
Men minst mulig stress tror jeg er det aller viktigste for oss alle tre.

siemens
26 Jun 2007, 23:12
Jeg må ha det litt ryddig rundt meg, ellers blir jeg i dårlig humør. Sur på superfar, biter og hakker.

Jeg må ikke være sulten, veldig trøtt eller ha migrene.

Jeg føler at jeg av og til ikke er flink nok til å respektere superfars dag, vil at han skal gjøre som jeg vil for at det skal bli orden i min dag.

Jeano
26 Jun 2007, 23:45
Jeg må starte med en gang jeg står opp. Få meg en dusj og få på ordentlige klær.

En vesentlig ting til er dataen. Sitter jeg å leser her inne ol. og ungene har behov for meg så må jeg jo bare...jeg må bare skrive ferdig, jeg må bare se nye innlegg....
Så maser de så blir jeg sur.

Så nå i ferien våres har vi datastopp. Ikke data og tv mellom 10 og 18.
(ikkke skyt meg om det er innlegg på andre tider, innimellom er jentene på besøk og Løvetann sover, da gjelder ikke regelen;))

Så blir pappamannen velldig godt humør om huset er så å si ryddig og maten er ferdig når han kommer hjem fra jobb, noe det ikke er bestandig.
(jeg hater å rydde, men elsker å ha det ryddig, dårlig kombinasjon)

Bekkeblom må ha frokost med en gang hun står opp, ellers går hun på jakt i hele huset etter usunn mat, og jeg skal love dere at hun finner også.

Marigold
27 Jun 2007, 00:24
Nok søvn og lite stress. Leo værer hvis jeg er sliten eller stresset og blir vanskeligere av det. (Ja, det er nesten så jeg kan mistenke Leopappaen for det samme)

Og så liker vi egentlig rutinene våre. I helgen for eks. bruker vi lang tid på frokosten - og vi prioriterer alltid å tilbringe en del tid ute.

Magica
27 Jun 2007, 13:35
Så lenge vi alle tre sover nok,er utgangpunktet for enhver dag god.Er det fint vær ute,og lett å ha dører åpne slik at bikkjer kan være i hundegård,og lillegutt ute og oppdage verden sammen med oss, er det godt utgangspunkt for en sommerdag.
Vi prøver å ha en rolig tone oss imellom,vi voksne,men mye stress i en lang periode(ny jobb,eksamen,lite søvn,lite tid til hundene)har gjort at vi har hatt litt tunge tak.Har vært nydelig nå når pappaen har vært hjemme i tre uker,vi har fått hentet oss inn,kommunisert skikkelig og drukket vin sammen om kvelden:blomsterfjes: .Har jo også en god del å si at lillegutt ikke ammes på natta mer-se egen tråd-og vi dermed sover mer sammenhengende alle tre.
Det som skaper stress for meg som person er voksenrot,to store hunder i et lite hus,ubetalte regninger,for mange planer på en gang og skitne kjøkkenbenker.

Millami
27 Jun 2007, 14:37
Hos oss er forutsetningen for gode dager kommunikasjon og forberedelse.
Vi trenger ikke nødvendigvis å planlegge så mye, men at alle blir forberedt på hva som skal/bør skje den nærmeste timen, på formiddagen, om det er noe vi må osv er helt nødvendig for å slippe kaos og konflikter. Sønnen min er nemlig av slaget med litt bedre tid enn oss andre så å skynde seg er fremmedord for han:D Ser også at hun som er liten ( 21 mnd) på mange måter skjønner når vi forteller om hva som skal gjøres og forbereder dette. Da er hun mye mer med enn om vi bare tar henne med uten å dele planene med henne.

Nselk
27 Jun 2007, 14:50
Alle har sovet godt om natta, da er alle positive om morgenen

Der er ryddig overalt, slipper å mase på at sambo må rydde

Unngå kjekling og masing på hverandre ved å holde avtaler og innfri uttalte forventninger

Ungene får utetid hver dag, mor og far bør også være mer aktive (har merket at det hjelper på)

Ungene får regelmessig og næringsrik kost, da sovner de greit til en grei tid på kvelden og sover godt om natten - alle blir blidere.

Planlegge alt som kan planlegges, og være enige om hvordan neste dagen blir.

CarinaNV
27 Jun 2007, 15:37
enig i allt ovan (speciellt sovingen!!!) men vill bara lägga till att här i huset så verkar det som om vi blir rädda eller något om ting börjar gå galet. Det är precis som om vi (jag?) tänker att: DÄR gick den dagen åt skogen. Och så blir vi sura vidare bara på grund av att det började bli tokigt liksom... Skulle vilja ha den där Äpple-attityden som gick ut på att benämna familjen som Familjen Knas dagar då allt började galet. Det sätter liksom ting lite mer i perspektiv och avdramatiserar mycket... Prövar inimellan och anstränger jag mig så går det faktiskt ganska bra som oftast... Men det kräver att jag lyckas skapa distans till kaoset då... Något som går bara om man är något sånär utsövd...

Tror Äpplemamman skulle kunna börja med familjeterapi om hon tröttnade på sin nuvarande yrkesgren. Jag vet att jag hade meldt mig på hennes kurser illa kvickt i alla fall, :knegg:

Blesha
29 Jun 2007, 09:59
I korte trekk er en god dag når vi kommer gjennom dagen uten mer enn de vanlige sinne-rundene til gutten vår, og vi voksne klarer å holde oss rolige og eventuelt gå litt unna om vi blir for frustrerte. Vi koser oss sammen hver dag, og det er heldigvis fler av dagene som er gode enn de som er litt vel tøffe.

Takhisis
29 Jun 2007, 10:48
Nok søvn og minimalt med stress...Også må storebror ut i frisk luft en tur og få løpt av seg litt energi.Begynner å skjønne oppskriften på gode dager nå,selv om det er noen dager som alt sklir ut og blir kaos.

sanaa
29 Jun 2007, 12:29
Nok søvn er et must her også! Og at vi alle får en tur ut og får brukt opp en del enerig (som spesielt guttene har VELDIG mye av!!)
Og at barna legger seg til når dagen er over, så mamma får litt tid for seg selv (det MÅ jeg ha).
Var en periode da ungene ikke la seg til å sove før 22.30 tiden og da holdt jeg på å bli sprø. Løste heldigvis problemet med at fikk overtalt mellomste til å ligge på mitt rom, mens søstra la seg på det andre rommet, sang ham en sang og sa at mamma kommer snart, så da sovnet han innen 5-10 min :blomsterfjes: