PDA

Se full versjon : amme og gravid?

fiona
03 Jul 2007, 16:40
om jeg skulle fått en liten en til, mens jeg fortsatt ammer tuppelura..
er det ikke så lurt?
og har det noe å si hvor MYE jeg ammer?
eller er det helt greit?
jeg vil amme lenge, men vil gjerne ha en liten en til snart:):blomsterfjes:

Taratroll
03 Jul 2007, 17:06
Det er ikke farlig å amme under svangerskapet så lenge man ikke har et risikosvangerskap. Men det kan være mer ubehagelig med ømme brystvorter, produksjonene kan gå ned og endel barn liker ikke smaken på melken når mor er gravid. Så det er en del som avslutter ammingen under svangerskapet.

Jeg ammer fortsatt og er snart 30 uker på vei. Har ikke planer om å slutte med det første og jenta mi elsker fortsatt å die. Men vi måtte trappe litt ned på ammingen da jeg ble gravid, for det ble litt ubehagelig å amme lenge av gangen med ømme brystvorter og nedsatt produksjon. Men syns det har bedret seg mye og nå har jeg begynnt å få litt melk i brystene igjen.

Dette er en veldig fin bok om amming under svangerskapet og tandemamming
http://www.amazon.co.uk/Adventures-Tandem-Nursing-Breastfeeding-Pregnancy/dp/0912500972/ref=pd_bbs_sr_1/026-7262272-8164403?ie=UTF8&s=books&qid=1183475079&sr=8-1
http://store.llli.org/public/product/3

Christine76
03 Jul 2007, 20:38
Takk for boktips, den tror jeg at jeg må kjøpe.

Wanaagsan
03 Jul 2007, 20:56
Jeg ammet 5-6 mndr inn i andre svangerskap. Den eldste var bare knapt 7 mdnr da jeg ble gravid. Hun reagerte med en ukelang diestreik, men jeg fikk ammingen i gang igjen og ammet til hun var ett år. Det ble veldig lite melk etter hvert, men jeg ammet ca 4 ganger for dagen frem til vi sluttet. Jeg sluttet da delvis pga en skikkelig vond kynner jeg fikk en gang jeg ammet - som skremte meg, og delvis fordi tandemamming ikke fristet. Det gikk veldig lett fordi hun egentlig var lite interessert i puppen. Etter 3-4 mndr fikk hun smake mm igjen (etter at råmelken hadde forsvunnet), men da likte hun den dessverre ikke. Prøvde å gi i glass først, så lurte jeg litt ned i grøten (det spiste hun), og så gad jeg ikke mer pumping.

Jeg trenger tydeligvis bare 6 timers ammepause om natten før eggløsningen kommer i gang igjen. Noen trenger å slutte å amme helt - det varierer veldig.

I dette svangerskapet har jeg for første gang fått ømme brystknopper. Så da jeg ved en truende abort (etter to SA) ble en slags anbefalt av gynekologen å slutte å amme, passet det på en måte veldig godt, siden det var rimelig ubehagelig å amme da. Og misnten var nesten klar, så det får være greit...

Jeg har så langt aldri sluttet å amme når jeg ikke var gravid. Det er veldig lett og greit å slutte i et svangerskap, for melkeproduksjonen går hos de fleste ned. Første gang hadde jeg ikke spreng i det hele tatt. Andre gang sprengte det litt et par døgn etter at jeg hadde tenkt jeg hadde sluttet, så da tok vi en avslutningstår til, og så var det ikke mer spreng. Men samtidig tror jeg det er veldig greit å ha en pupp til et lite storesøsken òg. Ammestunder med små storesøsken kan bli utfordringer ellers.