PDA

Se full versjon : når er det langtidsamming?

fiona
03 Jul 2007, 17:43
hva er langtidsamming egentlig?
når går grensa fo hva andre folk synes er "vanlig"
er det bare meg eller blir den grena mindre og mindre?
når begynner folk å rynke nese og bry seg?:sladre:

Imse
03 Jul 2007, 20:24
Jeg vet ikke hva andre mener med langtidsamming. Jeg ammet Maria til hun var 17mndr, og jeg 6mndr gravid. Synes ikke det var noe lenge. Hun bråsluttet i løpet av 4 dager, og det var ikke noe gøy!

Marigold
03 Jul 2007, 21:06
Leo er 2 år og 7 måneder, og da han sa "bupp" på biblioteket i dag, følte jeg at det ikke var riktig å trekke fram puppen og amme den store gutten som ellers løp høyt og lavt. "Vent til vi kommer hjem", sa jeg.
Jeg ammer han fremdeles av og til ute, men han har definitvit, etter min mening, nådd det som kan kalles langtidsamming. :nikker:

Jeano
06 Jul 2007, 02:05
Løvetann har gått i hele ferien og krevd pøpp. Han er 2,5 år også.
Da vi var i badeland og han forsynte seg selv følte jeg at folk glante litt ja.

Maika
06 Jul 2007, 13:18
Er det ikke når man ammer etter 1 år som regnes som langtidsamming?

Chance
06 Jul 2007, 20:03
Tja. Si det. Leander er snart 19 mnd, og de fleste jeg møter mener det er på tide å slutte. Men jeg amme uten problemer offentlig enda, og mener selv det ikke er langtidsamming. To år, tenker hode mitt..

Wanaagsan
06 Jul 2007, 21:46
Det kommer vel an på statistikken og holdningene der det ammes...I USA er det kanskje mer enn 6 mndr eller noe sånt, f.eks.?

I Norge er det vel flest som slutter mellom 9 og 12 mndr et sted, tror jeg. Men jeg mener (har ikke noen statistikker for hånden her) det fortsatt er ca 1/3 som ammer ved ett år, så det er vel kanskje litt tidlig å sette grensen...? Men fortsatt er ammeslutt ved ca ett år "etter boken", tror jeg.

Jeg tror foreldrene mine (akademikere som ammet "etter boken" i sin tid) begynte å bry seg etter ca 1 1/2 år. Da var det på tide å slutte. Da hadde jeg allerede hørt fra venninnen til mamma (da mitt diebarn var et drøyt år) at hun var litt småflau over at datteren ikke sluttet å amme før barnet var 15-16 mndr. Denne bestemoren hadde solidarisk tatt til seg argumentene (bl.a. at hun ikke ville slutte før etter en sydentur, for da var det så praktisk), men var fortsatt litt flau over å fortelle det videre, sjøl om hun prøvde å være overbevisende på datterens vegne. Jeg måtte ellers presentere langtidsammingsnummeret av Ammenytt (som kom veldig beleilig) for mamma før 2-årsdagen til diebarnet.

Så jeg tror faktisk 1 1/2 år er mer nærmere sannheten (i mitt miljø, i hvert fall) enn 2 år.

Almara
06 Jul 2007, 22:06
Jeg synes det er litt vanskelig å svare fordi amming og amming er så forskjellig. Da storesøster var 17 måneder fikk hun fremdeles melk om morningen. Ingen brydde seg om det eller tenkte på merkelappen langtidsamming.

Men med lillebror som maser om bu, bu bare jeg løfter han opp så han kjenner brystet mot kroppen sin, synes liksom folk jeg har ammet LENGE.

Men for meg synes jeg folk ammer lenge om de ammer mer enn 1,5 år.

Grooo
01 Sep 2007, 12:06
M er 14 mnd nå, og ammes kun om morgenen. Hun har fått bestemme selv, og om kvelden har hun den siste måneden ikke villet ha annet enn to-tre "slurper" og de siste ukene ikke det engang, så nå har jeg sluttet å tilby om kvelden.

Flere på barselgruppa mi er "sjokkerte" over at jeg ammer ennå, for dem tror jeg at alt over 10-12 mnd er langtidsamming og litt rart...

Cleopatra
01 Sep 2007, 12:17
I min omgangskrets var over 1 år, rart og ekkelt..
Han kunne jo gå selv og snakke litt..

Enkelte fam.medlemmer var rett og slett sjokkerte og syns det var ekkelt/perverst.. :duh:

Han fikk MM til han var 2 år og 8 mnd.
Da slutta vi pga av at jeg gravid, sliten og trøtt..

moo
01 Sep 2007, 12:35
I mine øyne er det gjerne snakk om langtidsamming fra 20 mnd og oppover, men jeg opplever at det er mange rundt meg som mener at amming etter 12-13 mnd er unormalt. Bestafaren til lillejenta sier direkte til henne (15 mnd) mens hun dier, at dette må hun slutte med, hun er for gammel til dette!

:(

Mobymamma
01 Sep 2007, 13:53
Nasjonalt anbefales jo amming til hvertfall ett år. Og jeg fikk endel kommentarer (fra både her og der) når lille turboen nærmet seg året om at nå var det vel slutt på ammingen snart. (blant annet på en undertøysforretning hvor jeg skulle kjøpe amme-bh fikk jeg beskjed om at det var vel like greit å kjøpe en vanlig siden jeg vel likevel skulle slutte å amme snart (da var lille 10mnd kanskje? Ikke eldre hv.fall))

Så jeg tror veldig mange ser på det som langtidsamming etter ett år. (Men jeg vet jo også flere i Norges land som synes amming er ekkelt å se etter barnet passerer 6mnd.) Og jeg vet samtidig om mange som ammer mye lengre enn ett år, men som bare gjør det hjemme og ikke prater høyt om det, nettopp pga av frykt for kjipe reaksjoner.

Men jeg selv har ikke noe forhold til hvor grensen går for hva som er hva. Jeg vet ikke når jeg kategoriserer det som langtidsamming. Bruker ikke begrepet noe særlig. Liker ikke slike "båser" jeg. I utg.pkt er jo naturen ment slik at hvert enkelt barn styrer ut fra sitt behov, og på verdensbasis har jeg lest ett eller annet sted at gjennomsnittsalderen for ammeslutt er 4 år.

Gutten min ammer til han er klar for å slutte tenker jeg (sålenge jeg ikke opplever noe som gjør at vi må velge annerledes).:blomsterfjes:
Men jeg merker jeg er mer anstrengt ang. amming ute blant folk nå enn før. Trist at det er slik.

Ma-i
01 Sep 2007, 17:23
For meg er det etter fylte 2 år grensen mot langtidsamming.
Selv har jeg ikke ammet så lenge, de første pga av egen helse bla.

Mens jeg har venniner som har ammet i både 2,5, 3 og 3,5 år. Og så kjenner jeg flere som har ammet over 3 år, men de har aldri ammet ute heller siden babyen var mer enn 6 mnd. Litt med kultur å gjøre.

Flere jeg kjenner fra Asia ammer ihvertfall til 2,5 år på dagen, og på natten / kvelden utover 3 år, uten at vi har diskutert det så mye.

Denne gangen håper jeg å kunne amme lenge og minst i 2,5 år. Men det kommer jo an på barnet også.

Mamma Mø
02 Sep 2007, 02:53
For meg er det først etter to år at jeg vil kalle det for langtidsamming. Grensen henger sikkert sammen med anbefalingene fra WHO. Frem til to år stoppet jeg kritikk med at WHO anbefaler blablabla... Etter fylte to år hadde jeg ikke lenger et argument som drepte enhver diskusjon.

Ble glad da jeg leste i siste F&B at Gro Nylander nevnte anbefalingen på 2 år når du ga ammeråd.