PDA

Se full versjon : Storebror slår fremdeles lillesøster

Augusta
03 Jul 2007, 22:37
Dette begynte han med for 4 måneder siden, når lillesøster var 3 mnd. Han slår enda, og vil ikke slutte, selv om jeg blir sint, eller forklarer at lillesøster får vondt, eller tar lillesøster ut på et annet rom, eller at mannen tar med en av dem. Jeg har prøvd å snakke med han om at han kanskje ikke liker lillesøster, at det er vanskelig for han at lillesøster er her, om han syns det er dumt at jeg må stelle lillesøster osv. Jeg føler jeg har prøvd det meste jeg vet om, utenom time-out, eller å sette han inn på rommet o.l.

Jeg har nettopp vært på besøk en uke hos en gammel venninne, som oppdrar sine barn på en helt annen måte enn det vi gjør. Hun har veldig bestemte meninger om hvordan ting skal være, og de meningene er totalt forskjellig fra mine meninger. Men når jeg var på besøk der i en uke (alene, for mannen var på jobb), og storebror daglig slo lillesøster flere ganger, følte jeg at jeg måtte gjøre noe mer enn bare å si til han at han ikke måtte slå, siden det ikke hadde noe effekt. Jeg følte at min venninne og hennes mann bare så på meg nedlatende, at de tenkte på alle tingene jeg gjorde feil i deres øyne, og følte meg helt udugelig som mor.

Så da sa jeg til storebror at hvis han slo lillesøster en gang til måtte han sitte alene på rommet litt, fordi han ikke kan være med lillesøster når han bare slår henne. Jeg satte han på rommet ved et par anledninger, og det var vondt for han. Men siden dette skjedde (for noen dager siden) har han ikke slått lillesøster i det hele tatt. Bare vært litt hardhendt med henne, men det tror jeg ikke han har gjort med vilje.

Nå har vi kommet hjem igjen, og jeg er usikker på veien videre. Jeg vil helst ikke bruke sånne metoder som straff, men hvis det virker når ikke noe annet virker, så vil det gjøre hverdagen lettere for oss. Jeg tror ikke at å sette han på rommet sitt her vil ha samme virkning, siden han har masse leker der.

Har dere noen råd og innspill på hva vi kan gjøre for å få storebror til å slutte å slå lillesøster?

Marigold
03 Jul 2007, 22:56
Går det ikke an å holde lillesøster unna han? I hvilke situasjoner er det han slår henne? Hva sier pappaen til dette?
Jentene slo ikke hverandre, men det hendte kristine som var to år eldre, spente ben på Emilie da hun behynte å stabbe og gå. Da ble hun umiddelbart fjernet fra søsteren, og vi sa at dette var ikke lov. Det skjedde bare et par ganger, men jenter er kanskje roligere?

gjest
03 Jul 2007, 23:01
Jeg hadde nok gjort noe av det samme dersom det virket. Hadde kanskje forsøkt at han ikke skulle være alene, men ha noen der som kunne hjelpe til med å sette ord på følelsene og forklare hvorfor han ikke lenger kan delta i fellesskapet. Å sende han på rommet sitt er kanskje en dårlig løsning dersom du bruker det både i negative situasjoner og når han om kvelden skal finne roen til å sove. Hva med å gå på kjøkkenet når dere er i stua eller omvendt? Sende med pappaen, overlate jenta di til venninna di mens du prater med storebror...
Mange tanker herfra, ikke alle like tilknyttet...

Augusta
03 Jul 2007, 23:16
Det skjer ofte i situasjoner der jeg er stresset, eller storebror er spent, eller hvis han kjeder seg. Hvis vi er på vei ut døren for vi skal noe, så er han ofte på henne (men jeg må jo kle på både meg, han og lillesøster, og der er det mange muligheter for å slå henne). Hvis jeg må gi henne pupp og han ikke vil det, så er han der for å slå. Som oftest slår han henne når jeg er alene med de, og eneste måten å skille de på er å holde henne i luften over hodet mitt så han ikke når henne, eller å ha de på hvert sitt rom (men da må en av de være alene, så det pleier jeg ikke å gjøre. Dessuten fungerer det dårlig når vi er andre plasser enn hjemme.).

Mannen min er like rådvill som meg, men heller mot å gjøre noe "time-out liknende", selv om han ikke er helt happy for det. Men vi er enig om at NOE må gjøres, for dette kan ikke fortsette. Dessuten jobber mannen min en del, så jeg er mye alene med de, og det må jeg jo kunne fortsette med uten at storebror skal slå lillesøster hele tiden.

Rose
04 Jul 2007, 11:51
Du har kanskje prøvd dette, men her i huset merker jeg hvor glad og stolt storebror blir når han får hjelpe til med å stelle lillesøster, hente bleie o.l. Vi lar han også få hjelpe til med andre ting, og forteller han at han som er så stor gutt kan gjøre det, mens lillesøster er litt for liten enda. Jeg har dessverre ikke så mange flere råd siden vi har hatt lite problem med sjalusi enda. Håper dere finner en god løsning :klemse:

indiana
04 Jul 2007, 20:50
du har prøvd det meste og det er viktig at du får slutt på det...

det synes jeg er "problem" med TO er at når et barn har funnet ut at det fungerer å feks. slå...uansett hvor galt det er... ja da har man et problem.

jeg har et vennepar der storesøster på 4 slår... og de er veldig genle foreldre og har prøvd det meste....

men for denne jenta fungerer det å slå... hun få lillesøsteren til å slippe leken, eller får henne av veien. hun får oppmerksomhet når hun slår og hun får ut agresjon.

og da blir kanskje motargumenten for et sånt lite barn for dårlig i forhold til hva som er rett å gjøre..

kanskje må du virkelig vise at dette ikke er akseptabelt. om enn ikke i tråd med TO.

men man kan jo velge en gjennomtekt måte å gjøre det på forde. og fordi du er en mamma som er reflektert og tenker på det, gjør du det meste for han...

alle skal ha det bra!! også han som slår!!

lykke til!

Sofia
04 Jul 2007, 22:02
Augusta, nå har jeg tenkt og tenkt.:klemse:

Jeg tenker at det at noe fungerer på kort sikt ved at den "uønskede" oppførselen opphører kanskje ikke nødvendigvis er helt uten bivirkninger, om du skjønner. Vi har jo disse situasjonene her også (nå har det, bank i bordet, gått fint lenge).

Jeg tenker at det som virker er:
- utfordre henne på å være empatisk. Det funker også på lang sikt.
- tydelige tilbakemeldinger på hva som ikke er greit.
- identifisere situasjoner når det lett går galt, og være i forkant da (putte Lillesøster i MT'en, for eksempel)

Jeg forstår at det oppleves som godt at du endelig får litt fred for slåingen, men jeg tenker samtidig at det er viktig å investere tid og energi i kommunikasjonen og samspillet i familien på sikt. Da er det viktig at storebror ikke føler at han ekskluderes på grunn av lillesøster, og jeg er redd bruk av timeout kan ha den effekten.

Da har du fått et innspill som ikke er i tråd med de andre, håper du ikke tar deg nær av det. Jeg kjenner at jeg er veldig lite glad i timeout-løsninger, og er villig til å drøfte alternativer i det uendelige!

Augusta
04 Jul 2007, 22:31
Takk, Sofia! Fordi jeg er egentlig imot timeout, jeg bare følte meg presset til å gjøre det når jeg var på besøk hos min venninne. Jeg har jo også tenkt at kanskje timeout liknende ting bare fungerer greit på kort sikt.

Storebror har ikke slått henne i dag. Nå har jeg endelig prøvd meg på amming i MT, så kanskje jeg skal bli flinkere til å sette henne oppi der når jeg tenker at det kan komme en situasjon hvor han kan komme til å slå.

Men jeg ønsker veldig gjerne flere innspill og tanker og råd!