PDA

Se full versjon : Hvordan natt-avenne?

Ningamor
04 Jul 2007, 14:29
Jeg kjenner at jeg har lyst til å avenne på natten nå. Har lest i gamle tråder og også lest "The no cry"-solution for toddlere. Men er fortsatt usikker på hvordan vi bør gå frem.
Til nå har vi ammet selvregulert, veldig varierende hvor mye både natt og dag. Men kan jo fortelle hvordan vi pleier å gjøre det på kveld/ natt. Etter kvelds-stellet får han die om han vil, da i stua, før en av oss går og legger han i egen seng på rommet hans. Noen ganger etterspør han ikke puppen, og sovner uten. Han sover da i egen seng helt til han våkner, alt mellom 24-6 (ja, hender han sover rundt). Da henter vi han over i vår seng hvor han sover resten av natta med varierende amming. Han vil alltid ha når han kommer inn, og som regel i løpet av natta også. På morgenen tar det som regel helt av, hvis ikke jeg har tidligvakt og reiser fra gutta sovende.
Ønsker så klart å gjøre dette på en best mulig måte for gutten vår, og pappaen vil også bidra. Vi har gjesterom, men jeg er usikker på om det er noen god løsning at jeg er der...
Håper noen har noen innspill!
Takk :blomsterfjes:

Taratroll
04 Jul 2007, 14:51
Kanskje dette kan hjelpe?
http://www.drjaygordon.com/development/ap/sleep.asp

Ningamor
04 Jul 2007, 14:56
Takk Taratroll, men jeg kommer ikke inn på linken....

Taratroll
04 Jul 2007, 15:00
Takk Taratroll, men jeg kommer ikke inn på linken....
Kan sikkert sende deg teksten på pm dersom du ønsker det.

Ningamor
04 Jul 2007, 15:01
Kan sikkert sende deg teksten på pm dersom du ønsker det.

Ja, takk :D

Ningamor
04 Jul 2007, 20:50
Noen andre som vil fortelle hvordan de har gjort det?

Mamma Mø
04 Jul 2007, 23:11
Noen andre som vil fortelle hvordan de har gjort det?
Nei. :fnis: Jeg har ammet på natten i tre år nå. Og gjort noe spede forsøk imellom med å begrense det. Det er lettere å begrense nattamming når han har fått bedre språk. Da begrunner jeg det med at jeg er trett og vil sove, fri for melk, men skal lage mer til vi er ferdig å sove (halvhvit løgn) og at han kan få vann dersom han er tørst.

Jeg ville ikke følt meg komfortabel med å overlate nattavvenningen til pappaen. Mamma er mer enn bare to pupper og jeg tror det hadde nattavvenning hadde blitt vanskeligere for Kråka dersom både puppen og mamma forsvant samtidig. Ammingen er noe som bare tilhører meg og Kråka og da er det vi som må finne en løsning som vi begge kan leve meg.

Kvakk
05 Jul 2007, 08:20
Jeg nattavvendte da Tulla var 15 mnd, så det blir kanskje litt anderledes. Jeg gjorde nattavenningen selv, mens vi samsov. Det gjør vi foresten enda. Så på den måten er det hvertfall en annen innfallsvinkel enn der Pappa tar barnet med på annent rom. Det jeg gjorde var å tilby smokk i stedet for pupp første gang hun våknet. Det pleide hun å godta. Etter hvert fikk hun også smokk gang nr to hun våknet. Da pleide hun å vill ha pupp. Hvis hun roet seg etter noen minutter med smokk og trøst var det greit. Resten av natten var det pupp. Hvis hun ble hysterisk og ikke roet seg etter noen minutter, fikk hun pupp. Slik jobbet vi oss gjennom natten og utsatte puppen litt og litt. Etterhvert forsvant også morgenpuppen, som hun heller fikk i sofaen etter at vi hadde stått opp. Det ble enklere å skille for henne at det ikke var pupp i senga i det heletatt. Tror jeg brukte ca 2 uker slik jeg husker det.

Men nå er jo gutten din eldre, og forstår så mye mer. Så kanskje en annen innfallsvinkel er bedre. kankskje noen flere med større barn kan gi råd.

indiana
05 Jul 2007, 10:18
jeg kan fortelle... vi er midt oppi det enda da... min jente er født juni -05 og har vært en intens nattdier..

pappaen har aldri kunne ligge eller ta over om natta, da har hun blitt sint, så jeg så at for henes del måtte det komme fra meg om vi skulle avvenne...

jeg startet med å prate mye om det... spørre om hun kunne slippe før hun slapp selv... sånn at hun ikke lå så lenge på for hver gang...

jeg har tilbydt vann og kos, men mest har det fungert at jeg bare har sagt nei og lagt meg til å sove, hun har om enn blitt enda sintere om jeg har begynt å "løse" alt....

hun har samsovet hele tiden med meg og har fått pupp til leggings og på morgenen etter kl. 6

det har godt over all forvetning.. de første nettene var jeg bare ute etter å se hvor mange av nattammingene jeg kunne utsette ( hun har diet minst hver andre time fra kl. 20 på kvelden og til morgenen).

i går spurte pappaen henne om hun ville legge seg med han og det ville hun... jeg har ikke gjort noe for å avslutte innsovningspuppen, men med det ene kommer tydeligvis det andre:).... så i natt senk jeg meg på et annet rom siden de allerede var lagt og hun kom ikke inn før kl. 5.30 i morges....

prøv bare å se om du kan utsette... se hvordan han tar det....tilby annet-.... og se hvordan det går... blir han helt hysterisk så gi pupp ( min blir litt sint av og til, men holder rundt meg og sier hun er sint før hun sovner like fort::)

så kan du jo finne en plan ut fra det!!

lykke til!

Ningamor
05 Jul 2007, 10:34
Takk alle sammen. Jeg kjenner at jeg stadig utsetter dette i håp om at bare skal gå over av seg selv.
Men jeg tenker at jeg kan prøve litt i det små og se hvordan det går. Vil nok forsøke selv å tilby vann og smokk, og ha på meg litt ekstra klær. Vi skal reise bort fra fredag til tirsdag, så jeg lurer på å vente til etter det? Men så skal vi reise bort igjen fra fredagen neste uke også....
Tusen takk for gode råd alle sammen, er så godt med ett sted som dette. :blomsterfjes:

Cinderella
05 Jul 2007, 22:49
Treåringen min har sovet uten å be om pupp siden natt til mandag nå, og han har gjort det innimellom før også i det siste, med unntak av når vi reiste bort for en del dager sist uke.
Jeg har forsøkt å prate han fra nattpupp før, med svært begrenset hell. Endelig ser det ut til at han klarer å sove natten gjennom uten å våkne og be om puppen. Når jeg sier natten gjennom så er jeg "fornøyd" når han klarer å sove helt til 0530 og senere......I dag sov han faktisk helt til klokka sju, og da hadde han sovet sammenhengende siden 2015 i gårkveld.
Jeg ser jo at ditt barn er over året yngre enn mitt.... men de finner jo utav det på forskjellige tidspunkt. Noen begynner å sove rundt av seg selv lenge før de er tre. Men jeg forstår utmerket godt om du vil hjelpe ham litt på vei. Det kan være temmelig slitsomt å gå uten nattesøvn over så lang tid og samtidig forsøke å jobbe tilnærmet full arbeidsdag. Vet jo ikke om du jobber mye i tillegg da.

Lykke til uansett hva du velger!

maman
05 Jul 2007, 23:39
denne tråden skal jeg følge med på.er ganske sliten nå. snuska er syk, og har puppet hver halvtime på dagtid (ca) og vil nesten ikke slippe meg på kveldene...
til vanlig er det pupp hver tredje time på natta. kan det virkelig gå seg til av seg selv, altså???

Jeano
06 Jul 2007, 01:42
Jeg har prøvd to ganger nå.
Første gangen gikk ikke så bra, Løvetann ble småsyk og jeg fant frem puppen igjen.
Andre gangen hadde vi kommet ganske langt, han spurte ikke om pupp på dagtid lenger og om natten så sovnet han bare han forsto at jeg var der.
Men så fikk han feber og han fikk pupp igjen. Nå er vi tilbake til masse amming både dag og natt.

Sofia
06 Jul 2007, 15:19
Vi nattavvente ved at jeg lå på gjesterommet og Lille My var sammen med pappaen. Hun var 16 mnd og forstod ganske mye. Jeg forklarte og snakket om det, men hun gråt likevel, men ikke fryktelig mye. I løpet av et par uker trappet vi gradvis ned ett og ett måltid.

Jeg tenker i ettertid at jeg synes det var OK å gjøre det slik - med meg i rommet sov hun knapt - som om jeg og puppen forstyrret henne veldig. Men kanskje kunne vi gjort det gentle're. Jeg vet ikke. Der og da følte jeg det som nesten umulig at jeg skulle klare dette uten pappaen.

Om jeg kommer til å gjøre det samme denne gangen vet jeg ikke. Jeg har ikke samme desperate ønske om å bli gravid, nå - det gjør ting litt lettere. Jeg tror det er helt avhengig av hvordan ammingen og livet generelt ser ut. Hvis nattamming fungerer for alle parter ser jeg ikke grunn til å avvenne!

Magica
06 Jul 2007, 22:05
min gutt er jo mindre enn barnet ditt,men vi har avvent ham med nattmat ¨på en skånsom og trygg måte,over tid.Du kan jo lese tråden min,under søvn.