PDA

Se full versjon : Hva kan vi forvente av andre som passer barna våre?

m&m
14 Jul 2007, 14:05
Jenta vår skal begynne hos dagmamma i august. Dette er hos en nabo som har vært dagmamma lenge. Her i kommunen er det veldig vanskelig å få barnehageplass og dermed vanskelig å få tak i dagmamma.
Jeg kjenner ikke naboen så godt da vi har nettopp flyttet hit. Etter et par samtaler med henne (samt vært på lekeplass sammen) har jeg sett at hun har et ganske annet syn på samhandlingen med barna enn det min mann og jeg har. Etter et langt søk og mange intervjuer av dagmammaer (hadde annonse på finn for vi kjenner ingen som er ledig) har vi funnet ut at det er veldig vanskelig å finne noen med samme verdier som oss. Da vi flyttet hit og fikk vite at naboen var ledig takket vi ja i og med at vi "kjenner" henne litt og gullet vil være i kjent nærmiljø.

Men nå som vi da har oppdaget at vi er ganske forskjellige tenkte jeg å skrive ned noen tanker omkring våre verdier. For så å snakke litt med henne om det. Kan man gjøre dette? Vil hun oppfatte dette som kritikk? Hvordan kan jeg best mulig få henne til å se hva som er våre verdier, og da behandle barnet vårt deretter?

Det hadde vært supert om dere kom på noe jeg kunne skrive, noe som burde forandres på, fylles mer ut på, forklares bedre etc.

Her er kun en brainstorming (som ikke er noe særlig velformulert e.l.).

For oss er dette viktig:

· sunn mat
- sunn mat, uten for mye sukker, kunststoffer o.l. Ikke is, boller, brus, saft, snop, kjeks.... ikke skape behov som ikke trenger å være der. Hygge og kos trenger ikke å være ensbetydende med godteri og søtsaker. F.eks kan oppskåret frukt eller is laget av yoghurt være gode alternativer
- positivt forhold til mat. Ikke tvinges til å smake eller spise opp. Heller fokusere på variert kosthold og fristende alternativer.

· behandles som medmenneske
- behandle og kommuniser med barnet som et jevnverdig medmenneske.
- ikke bruke ironi og sarkasme
- ikke spille på følelser. Dette kan fort utarte seg som manipulering av barnet, noe som kan gjøre barnet usikker på egne følelser

· mild, positiv, forklarende kommunikasjon
- fokusere på positiv atferd i stedet for negativ. Barnet har lettere for å forsterke atferd som det fokuseres på. Hvis det gis mye fokus til negativ oppførsel, kan man risikere at denne forsterkes.
- vinkle talemåten positivt
- ikke fokusere på det man ikke har lov til, men på det som er bra
- forklare hvorfor man ikke bør/kan gjøre noe isteden for å kun si nei
- flink, snill etc. - istedenfor kan man utdype hva barnet gjør som er bra/positivt

· kjærlig, trygg omsorg
- barnet skal føle seg trygg og at man blir tatt godt vare på. At barnet er hos noen som bryr seg, og som setter pris på å være med barnet.

· absolutt ikke bruk av skammekrok og time out
- sitte ned på huk, se barnet inn i øynene, snakke med lav stemme, forklare hvorfor oppførselen bør endres.
- ikke ta unødvendige krangler

· rettferdighet
- lik behandling av barna

Er dette for detaljert og for mye pirking. Kanskje bedre å heller ta de store linjene. Men føler at en del forklaringer på hvorfor vi gjør/sier bestemte ting hadde vært på si plass. Blant annet så spurte jeg henne om de fikk ofte saft (de hadde tatt m saft og saltstenger på lekeplassen). Da sa hun at hun hadde gitt de endel saft for da spurte de ikke så mye om det.... Min oppfatning er jo det motsatte.

Uff, ble litt rotete dette. :ammetaake:

Eple
30 Jul 2007, 00:33
Jeg synes det er en flott ide å ta det opp på forhånd- da kan det ikke oppleves som kritikk, men som en klargjøring om hva du står for. Hvor detaljert det bør være er jo opp til deg, men det du skriver er ganske fint og tydelig.

Lykke til!:D

-diab-
31 Jul 2007, 10:42
Enig med Eple - siden du tar opp dette før hun begynner hos dagmammaen kan det ikke oppfattes som kritikk, men mer som en veiledning til hvordan dere ønsker at jenta skal ha det. Som et kart omtrent...

Magica
31 Jul 2007, 10:47
Tror det er bra om du tar det opp på forhånd,feks dette med sukker og snop er det ikke så mange som er bevisste på,og det er dermed greit å få forklart det.Ser det er mange barnehager ennå som har masse godteri og kaker,og dette gjelder sikkert dagmammaer og,kanskje i større grad.Skulle vi brukt dagmama,hadde jeg vært veldig kresen,da det er mindre kontroll over hvordan barna har det i løpet av dagen,i en barnehage er det mer gjennomsiktig og situasjoner blir fanget opp.

Cleopatra
31 Jul 2007, 10:53
Sikkert ikke dumt å lage en liste, men er hun av den gamle skolen er det nok vanskelig å endre seg...
Av denne grunn føler jeg at en barnehage er bedre, de har utdanning og man har tryggheten med at de er flere der. Så man ikke kan kjefte og styre på med barna.

Men hvis du klarer å få en god dialog med henne, vil det forhåpentligvis gå bra. Lykke til!

Grooo
31 Jul 2007, 10:59
Synes dette ser bra ut, - sier jeg som ikke vet stort om Tio og "deres levemåte". Jeg forstår greit hva du mener med dette du skriver, og hvis dagmamma kanskje er av en oppfattning av hva som er riktig er det nok viktig at dere forklarer grundig og detaljert før barnet starter hos dagmamma. Kommer det etter hvert vil det nok lettere bli sett på som kritikk.

Imp
31 Jul 2007, 18:28
Jeg syns det er sjokkerende at man faktisk må informere om at man ikke vil at ungen sin skal få noe snop og slikt hos dagmamma eller i barnehage...jeg trodde det var selvfølgelig at man ikke foret andres unger med slikt?

Ellers ser jo den listen veldig grei ut..men jeg må si jeg gruuuuer meg til den dagen vårt barn skal begynne i barnehage eller hos dagmamma =(

energibombe
31 Jul 2007, 18:29
Synes det er flott at du tar opp dette i forkant. Kanskje kan det gjøre dagmammaen mer bevisst på jobben sin og at hun ønsker å yte mer. Hun har sikkert opplevd nok av foreldre som ser på barnepass som "bare oppbevaring".

Lykke til! :)

mara
01 Aug 2007, 21:28
har tenkt så MASSE på dette siden jeg leste det, kan jeg bruke det til de som evt skal passe mine? min søster og mor er fantastisk, men de bor ikke her så det jeg trenger er noen her i nærheten som kan være litt som meg (og som du beskriver i lista)

m&m
10 Aug 2007, 09:43
har tenkt så MASSE på dette siden jeg leste det, kan jeg bruke det til de som evt skal passe mine? min søster og mor er fantastisk, men de bor ikke her så det jeg trenger er noen her i nærheten som kan være litt som meg (og som du beskriver i lista)

Klart du kan bruke listen! Vi bor ikke så langt fra hverandre - vi burde ha et treff.

m&m
10 Aug 2007, 10:04
Tusen takk alle sammen for respons!!

Nei, det er ikke lett dette her. Skal møte med dagmammaen snart. Kommer da til å gi henne en beskrivelse av en typisk dagsplan hos oss, litt om jenta mi (hva hun liker etc.), og litt om våre verdier (lista mi over). Ser stemningen litt ann hvordan jeg tar ting opp.

Ellers så må jeg nevne at det virker som jenta mi gleder seg til å tilbringe tid hos dagmammaen. Hun kjenner jo litt til henne siden hun er nabo. Snakker om noen av de morsomme lekene som de har der etc. Det gjør jo meg litt mer lettet. Hun er ihvertfall i trygge omgivelser.

mara
10 Aug 2007, 14:24
Klart du kan bruke listen! Vi bor ikke så langt fra hverandre - vi burde ha et treff.

send meg gjerne PM med adr din ;)

nypeblomst
10 Aug 2007, 15:37
Flott liste! Lykke til!

mara
23 Aug 2007, 07:40
hvordan har det gått?
har skrevet litt om og skal levere liste i bhg..

nypeblomst
23 Aug 2007, 13:08
Jenta vår skal begynne hos dagmamma i august. Dette er hos en nabo som har vært dagmamma lenge. Her i kommunen er det veldig vanskelig å få barnehageplass og dermed vanskelig å få tak i dagmamma.
Jeg kjenner ikke naboen så godt da vi har nettopp flyttet hit. Etter et par samtaler med henne (samt vært på lekeplass sammen) har jeg sett at hun har et ganske annet syn på samhandlingen med barna enn det min mann og jeg har. Etter et langt søk og mange intervjuer av dagmammaer (hadde annonse på finn for vi kjenner ingen som er ledig) har vi funnet ut at det er veldig vanskelig å finne noen med samme verdier som oss. Da vi flyttet hit og fikk vite at naboen var ledig takket vi ja i og med at vi "kjenner" henne litt og gullet vil være i kjent nærmiljø.

Men nå som vi da har oppdaget at vi er ganske forskjellige tenkte jeg å skrive ned noen tanker omkring våre verdier. For så å snakke litt med henne om det. Kan man gjøre dette? Vil hun oppfatte dette som kritikk? Hvordan kan jeg best mulig få henne til å se hva som er våre verdier, og da behandle barnet vårt deretter?

Det hadde vært supert om dere kom på noe jeg kunne skrive, noe som burde forandres på, fylles mer ut på, forklares bedre etc.

Her er kun en brainstorming (som ikke er noe særlig velformulert e.l.).

For oss er dette viktig:

· sunn mat
- sunn mat, uten for mye sukker, kunststoffer o.l. Ikke is, boller, brus, saft, snop, kjeks.... ikke skape behov som ikke trenger å være der. Hygge og kos trenger ikke å være ensbetydende med godteri og søtsaker. F.eks kan oppskåret frukt eller is laget av yoghurt være gode alternativer
- positivt forhold til mat. Ikke tvinges til å smake eller spise opp. Heller fokusere på variert kosthold og fristende alternativer.

· behandles som medmenneske
- behandle og kommuniser med barnet som et jevnverdig medmenneske.
- ikke bruke ironi og sarkasme
- ikke spille på følelser. Dette kan fort utarte seg som manipulering av barnet, noe som kan gjøre barnet usikker på egne følelser

· mild, positiv, forklarende kommunikasjon
- fokusere på positiv atferd i stedet for negativ. Barnet har lettere for å forsterke atferd som det fokuseres på. Hvis det gis mye fokus til negativ oppførsel, kan man risikere at denne forsterkes.
- vinkle talemåten positivt
- ikke fokusere på det man ikke har lov til, men på det som er bra
- forklare hvorfor man ikke bør/kan gjøre noe isteden for å kun si nei
- flink, snill etc. - istedenfor kan man utdype hva barnet gjør som er bra/positivt

· kjærlig, trygg omsorg
- barnet skal føle seg trygg og at man blir tatt godt vare på. At barnet er hos noen som bryr seg, og som setter pris på å være med barnet.

· absolutt ikke bruk av skammekrok og time out
- sitte ned på huk, se barnet inn i øynene, snakke med lav stemme, forklare hvorfor oppførselen bør endres.
- ikke ta unødvendige krangler

· rettferdighet
- lik behandling av barna

Er dette for detaljert og for mye pirking. Kanskje bedre å heller ta de store linjene. Men føler at en del forklaringer på hvorfor vi gjør/sier bestemte ting hadde vært på si plass. Blant annet så spurte jeg henne om de fikk ofte saft (de hadde tatt m saft og saltstenger på lekeplassen). Da sa hun at hun hadde gitt de endel saft for da spurte de ikke så mye om det.... Min oppfatning er jo det motsatte.

Uff, ble litt rotete dette. :ammetaake:
Neida, måtte lese det igjen. Oversiktlig og greit. Hvordan har du gjort det nå?

Jeg lurte på hvem det var som skrev om barnehagestart for ungen sin?. Mammaen som vil henge skilt i barnehagen,hvor det skulle stå noe sånn som:
-Ikke la meg ligge alene(gråtende).Jeg er tørst når jeg våkner!
Det var så nydelig sagt! *rørt* Lett bevegelig idag ja.

mara
25 Aug 2007, 06:59
jeg har tenkt og skrevet litt selv og skal levere på torsdag, da skal vi ha samtale.

det jeg tenkte på var at jeg fikk ei vennine til å se og hennes reaksjon var at det kanskje var litt "belærende" og at de som jobber der faktisk har en utdannekse (ped. ol)

og jeg tror det var flammen som hadde et innlegg om at man sier "dette er ikke særlig TiO" og er dette det?
mens ei anna sa det var utrolig flott og viste at jeg brydde meg (hun jobber i BV).

selv prøver jeg å kutte ut IKKE først i ei settning til barna men her ble det jo endel IKKE. jeg mener, istedenfor å si "ikke sleng skoene på gulvet" kan man si "kan du sette skoene på plassen sin".
så.. hjelp :D

energibombe
29 Aug 2007, 12:28
jeg har tenkt og skrevet litt selv og skal levere på torsdag, da skal vi ha samtale.

det jeg tenkte på var at jeg fikk ei vennine til å se og hennes reaksjon var at det kanskje var litt "belærende" og at de som jobber der faktisk har en utdannekse (ped. ol)
..... :D

Det er ikke alle voksne i barnehagen som har pedagogisk utdannelse. I verste fall er det bare avdelingsleder som har det

annama & bolla
29 Aug 2007, 12:59
Hei!

Flott at du reflekterer over dette, synes jeg. Men personlig tror jeg kanskje ikke det er sannsynlig at hun kommer til å snakke til eller være annerledes med jenta di fordi om du ønsker det. Og det er klart at vi har preferanser for hvordan barna våre skal bli bemøtt av andre, det har jeg også, men er ikke en av tingene med å leve her i verden da - at ikke alle er like, eller opptrer likt?

Dagmammaen din er jo slik som hun er som person, og jeg mener at det muligens blir for oppstyrt om hun skal måtte forholde seg til regler for kommunikasjon.

Men når det gjelder praktiske ting, som å ikke gi saft, eller ikke bruke time-out, tenker jeg at det burde hun kunne respektere. Tror også hun vil reagere mer positivt på om du tar opp disse tingene (lettere å ikke ta som kritikk på person), enn om du kommer med en liste på hvordan dere vil at barnet deres skal bli bemøtt etc.

Dette er bare meg, og jeg så at andre som har svart deg ikke har noen betenkeligheter til et slikt brev.

Uansett hva du velger å gjøre, lykke til med dagmammaen!

m&m
29 Aug 2007, 19:00
Vel, det ble ikke slik som jeg hadde tenkt i det hele tatt.

Denne "listen" var vel mest for meg selv. Som et sted å samle tankene på og så samtale fritt utifra ettersom det passet seg i samtalen. Ønsket å samtale med dagmamma uten gullet tilstede og da nevne hvordan vi gjør ting hjemme - hva jenta vår er vant til. Tenkte at hvis hun visste litt om hvordan vi gjorde ting ville overgangen/tilvenningen gå enklere. Dessuten har jenta mi akkurat sluttet m bleie og jeg synes det er viktig å fokusere positivt på dette, enn å fokuserer på det negative (uhell) - ville forklare litt hvordan vi prøver å gjøre bleieslutt til en mestringsopplevelse.

Siden jeg følte det ikke passet seg å ta opp dette under selve tilvenningen da gullet var tilstede. Spurte jeg om det passet å ta en samtale på ettermiddag/kvelden når pappan kunne være m gullet. En samtale om jenta mi og hvordan hennes dager er dvs. hva hun er vant til. Da fikk jeg som svar at "Nei, det har jeg ikke behov for!". Jeg ble helt paff! Visste ikke hva jeg skulle svare. Sa hun ikke måtte misforstå - at jeg bare ville gi henne et innblikk i vår hverdag. Da svarte hun at hun gjorde ting på sin måte og det hadde hun alltid gjort og ville fortsette med. Det var jo ikke det jeg mente.... Total kjemi og kommunikasjons kræsj.

Så har funnet ut at det er vanskelig å stille krav til andre som skal ha ansvar for vårt barn. Trodde egentlig vi kjøpte en tjeneste fra dagmammaen som vi kunne være med å bestemme på.

Status per i dag etter to uker
- første uke ok, med meg tilstede to dager, og korte (to-tre-fire timer) de tre siste dagene alene.
- andre uke ikke bra. Gråt ved levering. "Vil ikke til ... i morgen" hver ettermiddag og kveld.

Dette er ikke noe gøy i det hele tatt. Knuser mitt hjerte hver dag. Lurer på om hun merker at vi (jeg og dagmammaen) ikke har så god kjemi, selv om jeg tror jeg klarer å skjule det?

m&m
29 Aug 2007, 19:09
selv prøver jeg å kutte ut IKKE først i ei settning til barna men her ble det jo endel IKKE. jeg mener, istedenfor å si "ikke sleng skoene på gulvet" kan man si "kan du sette skoene på plassen sin".
så.. hjelp :D

Helt enig med deg. Jeg skrev listen i full fart, litt sånn brainstorming. Hadde uannsett ikke tenkt å levere listen på ark, men samtale rundt. Må bli flinkere til å tenke med positiv vinkling!