PDA

Se full versjon : Han har bitt igjen...

fru Potethode
01 Aug 2007, 08:33
Kjempefornøyd med samtalene og reaksjonene ved førstegangs bitt, var jeg.

Når sant skal sies er jeg ikke helt sikker på om det var mine veloverveide ord som sank inn, eller bestefars hilsen i telefonen om at det ikke var lov å bite Lillegutt... Bestefar sier jo aldri noe negativt ellers...

Uansett så har han ikke gjort noe slikt igjen.

Før nå!

Lillegutt ligger på ryggen og leker med et lite lokk i senga. Pluttselig krabber Knerten bort og BITER han hardt i magen! Huden sprakk og han blødde faktisk bittelitt også.

Knerten ble veldig skremt av smertehylet og både holdt rundt og sa unnskyld, men like etterpå så ler han når han ser merket!

For Knerten sin del så bør jeg være Varsom og Mild, men dette kan bare ikke skje igjen! Må tilstå at jeg heller vil være Hard og Skremmende, men får ikke til det heller. Utrolig fristende å brøle og kjefte litt, men...

Så vidt jeg vet har Knerten aldri blitt bitt...

Ikke var det oppmerksomhet han trengte heller, for det var han og jeg som snakket, Lillegutt lå alene og pludret.

Hva gjør jeg?

Sofia
01 Aug 2007, 08:46
Hva gjør jeg?
Først og fremst - ikke legg for mye i det. Knerten er stor i forhold til Lillebror, men i den store sammenhengen er han bare en liten Knert ;) Han skjønner mye, men årsak-sammenheng er vrient. Han gjør ikke dette for å være slem, han bare forsøker å finne ut av livet og verden.

Lille My har ikke bitt, men hun har slått og kløpet en del i perioder. Det som har hjulpet hos oss er:
- identifisere situasjonene ting skjer i (trøtt, sulten, generelt dårlig humør). Da forsøker vi å være i forkant, finne på noe å gjøre. Det betyr i praksis at jeg enten skiller dem litt fysisk fra hverandre, eller at jeg er veldig tilstede i leken, eller at jeg bærer Lillesøster.
- forsøke å appellere til hennes empatiske sider - snakker om hvordan hun reagerer hvis noen slår (for det skjer jo i blant i bhg) og forsøker å finne andre utløp for sinne. I det siste har jeg holdt håndflatene frem mot henne og salg hun kan slå der, hvis det hjelper.

Husnissemor
01 Aug 2007, 11:25
Først og fremst - ikke legg for mye i det. Knerten er stor i forhold til Lillebror, men i den store sammenhengen er han bare en liten Knert ;) Han skjønner mye, men årsak-sammenheng er vrient. Han gjør ikke dette for å være slem, han bare forsøker å finne ut av livet og verden.

Enig med vise Sofia! :barn:

fru Potethode
01 Aug 2007, 13:01
Han gjør ikke dette for å være slem, han bare forsøker å finne ut av livet og verden.

Ja... Jo... Men hva i alle dager prøvde han å finne ut med å tygge på broren sin mage?

Så lenge jeg kan se bittelitt fornuft i tanken som ledet til handlingen om ikke annet, så er det greit, men dette rimer ikke på noe!

Sofia
01 Aug 2007, 13:05
Ja... Jo... Men hva i alle dager prøvde han å finne ut med å tygge på broren sin mage?

Se hva som skjedde?

fru Potethode
01 Aug 2007, 13:11
Se hva som skjedde?

Uff... Du har selvfølgelig rett. Gærne unger...

Thinkerbell
13 Aug 2007, 14:48
Sønnen vår på to biter meg innimellom når vi koser. Bare meg. Det er åpenbart ikke vondt ment, men vondt, det er det. Og jeg fattet ikke hvorfor før ei venneinne (barnløs, forøvrig, men svært vant til å tenke årsak-virkning på hest) så Linlugg og meg base rundt på verandaen. "Det er jo ikke rart at han biter hvis du lekebiter sånn!" Dette har sikkert ikke så mye rekevans for din situasjon, men for meg var det et skikkelig klask i panna-øyeblikk.

Eple
13 Aug 2007, 15:29

Så lenge jeg kan se bittelitt fornuft i tanken som ledet til handlingen om ikke annet, så er det greit, men dette rimer ikke på noe!

Eplegutt bet lillebroren fordi "han ville se om han var et menneske"...:gal:

Jeg oppfordret han til å prøve å bite sin egen finger for å se om det var vondt- og det var det jaggu! Han gjorde det ikke igjen.

Jeano
13 Aug 2007, 22:01
Tenk den deilige magen å bite i da, jeg tror ikke Knerten visste at det gjorde så vondt. Men han fant det jo ut, så kanskje var det nok?