PDA

Se full versjon : Aasmund Olavsson Vinje ammet til han var 7 år

Marigold
27 Oct 2006, 09:50
Han var en fritttalende journalist og dikter.

I går var jeg med Leo hos en lege som heter Audun Myskja. Denne legen er ganske kjent fordi han blant annet jobber med musikk som terapi, og så er han alternativ, ser auraer og den slags. Jeg var på et foredrag med han, ble mektig imponert, og fikk meg en time.

Jeg tok opp dette med barnehagetilvennig, at vi hadde ventet til nå, og at enkelte folk mener at det er min skyld at Leo ikke tilpasser seg barnehagen.

Det var da legen sa de bevingede ord om Vinje, og ga han meg full støtte på langtidsamming. For å lette barnehagestarten i desember fíkk jeg blomstermedisin. Så dette blir spennende.

Tina
27 Oct 2006, 10:19
....Eller ble han ammet...? ;)

Hehe, flisespikkeri, jeg sier selv at barnet ammer noen ganger. "Diet" høres så... Rart ut!

Så bra at noen bekrefter at det ikke er din feil at barnehagetilvenningen ikke har gått bra.

Perle
27 Oct 2006, 10:38
Så flott med en slik lege!

Marigold
27 Oct 2006, 10:39
er jo journalist. Men er ikke ordet die på vei ut av språket? Vi vet alle hva det betyr, men er det noen som bruker det?

Og ellers var det flott med støtte fra en autoritetsperson ja. Familie og venner er litt sånn: "jaja, så lenge du ammer kan du ikke vente deg noe annet", eller "det er deg det er verst for" (til barnehage). Myskja bekrefter det vi jo er enige om: Barn er forskjellige.

Hilja
27 Oct 2006, 11:20
Familie og venner er litt sånn: "jaja, så lenge du ammer kan du ikke vente deg noe annet".

Har du problemer med å forlate han i barnehagen fordi du ammer???

Marigold
27 Oct 2006, 11:28
Har du problemer med å forlate han i barnehagen fordi du ammer???
He he. Nei. Dette ble kanskje litt rotete. Gutten vil helst være hjemme og derfor har vi utsatt barnehagestart to ganger. Enkelte i mine omgivelser mener han blir klengete på meg fordi jeg ammer, men denne skjønne legen mener at det ikke stemmer. Som eksempel trakk han fram Vinje som ble ammet til han var 7 og var en meget selvstendig og frittalende - og viktig person i det norske samfunnet.
Nå har ikke jeg tenkt å amme så lenge da. Men Leo er ikke fyllt to engang så litt til.

Bindi
27 Oct 2006, 11:45
Så flott med en slik lege!

:nikker:

Hilja
27 Oct 2006, 12:26
He he. Nei. Dette ble kanskje litt rotete. Gutten vil helst være hjemme og derfor har vi utsatt barnehagestart to ganger. Enkelte i mine omgivelser mener han blir klengete på meg fordi jeg ammer, men denne skjønne legen mener at det ikke stemmer. Som eksempel trakk han fram Vinje som ble ammet til han var 7 og var en meget selvstendig og frittalende - og viktig person i det norske samfunnet.
Nå har ikke jeg tenkt å amme så lenge da. Men Leo er ikke fyllt to engang så litt til.

Det var det eg reagerte på, at han "liksom" blir klengete av amming, at dine omgivelsar brukte det som argument for at han vil vere heime...

Lykke til!! Ikkje bli sint no, men det er nok minst like gale for deg som for han å begynne i barnehage... Barnehage personalet snakker av erfaring... ;)

Perle
27 Oct 2006, 13:10
er jo journalist. Men er ikke ordet die på vei ut av språket? Vi vet alle hva det betyr, men er det noen som bruker det?

Jeg håper ikke ordet er på vei ut. Skriftlig bruker jeg konsekvent die. Jeg syns det blir helt feil å si at barnet ammer (for det gjør det jo ikke!). Suge går an, men jeg føler også at det kan være litt misvisende i forhold til teknikken som faktisk bruker.

Muntlig sier jeg gjerne spise pupp når jeg snakker om/til mine unger, men det syns jeg blir for uproffesjonelt når jeg skal gi ammehjelp.

Marigold
27 Oct 2006, 15:31
Jeg sier også spise pupp, eller vil du ha pupp til mine barn, men som du sier; det virker litt useriøst på skrift.
Jeg synes det virker som om ordet die er på vei ut, men for å motbevise min egen teori skal jeg prøve å bruke det selv de gangene det er riktig.

Soløye
27 Oct 2006, 15:36
Det var da legen sa de bevingede ord om Vinje, og ga han meg full støtte på langtidsamming. For å lette barnehagestarten i desember fíkk jeg blomstermedisin. Så dette blir spennende.

Åååå heldige deg som har vært hos Audun Myskja! Han er jo helt fantastisk flink! Har lest blomstermedisin-boka hans og den er super!:blomsterfjes:

Blomstermedisin er flott, og du skal nok se Leo takler det helt fint å begynne i bhg :)

Marigold
27 Oct 2006, 17:14
Han så på meg og så sa han, "det er ikke noen med din aura som tyder på at du binder barnet ditt unaturlig til deg. Den er ikke klebrig eller emosjonell. Tvert imot."

Jeg liker han kjempegodt og har lyst til å påbegynne hans Enhetsutdannelse om ett år. Den går over noen helger i ett år. (eller var det to) men først må jeg vente til det lille barnet er litt tryggere på seg selv.

krusedull
27 Oct 2006, 20:39
Haha, nå så jeg for meg den medisinske sensajonen, en mann som ammet barnet sitt, og det i hele sju år :lol: Jeg har ikke tenkt over at die er på vei ut, jeg bruker det i alelfall, iom at jeg (i allefall av og til) får ganske morsomme indre bilder om man bytter ut die med amme...

Legen din høres ut som et unikum. Utrolig fascinerende med jalla-fastleger :D

´trikken
28 Oct 2006, 08:12
ÅÅhhh, er det ikke DEILIG å snakke med noen som faktisk SKJØNNER hva ting EGENTLIG dreier seg om :)

Stor :klemse: til deg.

mirimor
28 Oct 2006, 13:57
Så artig info om Vinje! Norsklæreren mirimor syntes dette var stas å høre!