PDA

Se full versjon : Når sluttet dere å amme offentlig?

sunelille
27 Aug 2007, 12:06
Jeg kom til å tenke på dette en dag. Når sluttet jeg egentlig å amme så andre så det? Tror det var når Lillemann rundt året, men helt slutt var det sikkert når han var 14-15 måneder.
Hvorfor???
Er jeg redd for andres reaksjon? Ja jeg er nok det. Husker selv hva jeg tenkte om langtidsamming før jeg kom i situasjonen selv....EKKELT, men nå er det det mest naturlige som finnes.
Så jeg ammer i skjul og prøver å komme ut av skapet som langtidsammer. Lillemann er snart 2 år (oktober) :)

Andre som har tanker rundt dette temaet???

Marigold
27 Aug 2007, 12:13
Og de to siste månedene har jeg blitt mye mer restriktiv på offentlig amming. Jeg prøver å be han vente til vi kommer hjem, hvis han absolutt vil ha, pleier jeg å dekke oss til med et skjerf eller et sjal for å gjøre det mer diskret.
Jeg har vært temmelig fri på offenltig amming fram til nå, men vissheten om at han faktsik nå er så stor at mange synes det er skikkelig sprøtt, gjør at jeg "gjemmer oss mer bort" ja.
Et annet poeng er at jeg ønsker å trappe gradvis nedover tross alt, så dermed er det OK å kunne be han vente også. :barn:

Perle
27 Aug 2007, 12:15
Jeg ser situasjonen an, og barnets behov. Jeg ammer Lykketrollet på 2,5 år offentlig i de fleste sammenhenger enda, uten å bry meg om andres eventuelle reaksjoner. Til det er jeg altfor dreven... Jeg ble veldig tilbakeholden på å amme Prinsessen offentlig etter at hun passerte 3,5 - 4 år. Mest fordi jeg var redd noen kunne finne på å si noe om ammingen som hun ville oppfatte og bli flau/krenket. Jeg ammet henne på Aker Brygge og på Karl Johan da hun var 4 år, husker jeg. Behovet for å amme offentlig var heller ikke stort da hun var så gammel.

Chance
27 Aug 2007, 12:26
Jeg ammer minsten på 20 mnd offentlig enda, uten problemer. Men når ungen skal stå på fire å die, da får jeg endel snodige blikk, ja..

Snuskerusk
27 Aug 2007, 13:01
Pjokken er snart 17 mnd, og foreløpig kjenner jeg at jeg ikke har noen problemer med offentlig amming.

moo
27 Aug 2007, 13:07
Jeg har bare ammeerfaring frem til 18 mnd, og hittil 15 mnd med minstemann, men jeg har alltid ammet offentlig like lenge som jeg har ammet i det hele tatt. Jeg ser ingen grunn til å la være. :)

Nå det er sagt, så har jeg med alle mine barn hatt en slags privat selvpålagt ammeetikkett basert på mine egne grenser som jeg er behagelig med - noe kosing med pupp nummer to mens de spiser, har for eksempel aldri kommet på tale, hverken privat eller offentlig. ;) Og jeg må innrømme, at uansett hvor positiv innstilling jeg har til langtidsamming og offentlig amming, så kan jeg ikke la være å stirre litt når jeg ser diebarn som plukker på mamma både her og der under offentlig amming. :)

Taratroll
27 Aug 2007, 13:10
Jeg har vel ikke ammet noe særlig offentlig det siste halve året. Ikke så mye fordi jeg syns det er flaut. Men det virker ikke som om hun har særlig behov for det når vi er ute blant folk. I tillegg har det til tider vært ubehagelig å amme under graviditeten og da har det vært greit å redusere det litt.

Luan
27 Aug 2007, 16:33
Klumpen er 15 mnd og ammer han offentlig dersom det er behov for det. Kan ikke huske at jeg har fått noen rare blikk enda (ellers er det jeg som velger å ikke se det!).

2 berter:)
27 Aug 2007, 20:47
Jeg ammet snuppa offentlig frem til hun sluttet.. Da var hun ca 20 mnd.. hadde ikke noe problemer med det. Men siste tiden diet hun ikke så ofte, så da ble det ikke så akltuelt heller! Hun "glemte" det når vi var ute!

Magica
27 Aug 2007, 20:53
Jeg unngår helst å amme offentlig.Ærlig talt føler jeg meg litt vel beglodd,men om poden skulle ha akutt behov,ammer jeg såklart.Prøver å unngå det.
Reagerer ikke om andre med større barn ammer offentlig,men personlig har jeg aldri likt å amme offentlig,og det var en liten bøyg å komme over da jeg fikk baby.Det gikk fint så lenge han var liten altså,men nå prøver jeg å ha amming til en hjemme-koseting.

indiana
27 Aug 2007, 22:35
er nettopp slutta... hun er 2 år og 2 mnd...men mest fordi jeg prøver å begrense det litt!!

fjummsi
27 Aug 2007, 23:03
Jeg ser an situasjonen litt, og kvier meg ofte til å amme dersom det er veeeldig offentlig. Men er behovet stort og påtrengende - da synes jeg det er helt OK likevel!

lilleMy
29 Aug 2007, 12:50
litjtuppa glemmer puppen på dagtid og er med opptatt av den på kvelden eller morgenen, så da er det inget case i offentligheten.

men jeg dro opp puppen på flyet når vi var på tur sist uke uten å tenke stort over det... fikk laaange øyer fra dama som satt ved siden av, men det bryr vi oss ikke noe om!!

Rivella
29 Aug 2007, 12:59
Jeg ammer fortsatt offentlig hvis jeg må, men prøver å begrense det mest mulig siden jeg er litt pysete av meg, og siden snuppa er en urolig dier, som skal få med seg alt som skjer rundt seg samtidig som hun spiser. Er liksom ikke så stas å flashe puppen hele tiden.

I helga, for eksempel, satt vi på en tett befolket uterestaurant, da lille S. gjorde det klart at det bare var to ting i verden hun var interessert i, og at de var under genseren min ;). Da gikk vi inn, der det var helt tomt, og fant oss en rolig krok og ammet. Vet ikke helt om det regnes som offentlig amming eller ikke, jeg. Det var jo på et offentlig sted, og hvem som helst kunne komme inn og sette seg ved nabobordet, men samtidig følte jeg jo selv at vi var veldig diskrete.

nypeblomst
29 Aug 2007, 13:12
Jeg har nesten ikke ammet offentlig. Nesten så jeg synes det er litt synd nå,men det er nok fordi jeg har unngått det. Hos familien gjør jeg det gladelig,selv om jeg vet at på min side,synes de det e rart. Mamma amma jo ikke oss.
Hadde også en en vanskelig start med lillemann,da han ikke ville ta tak og jeg fikk begynnende brystbet. Derfor tok det nok litt lang tid før jeg var helt trygg på sugeteknikken hans.
Hvis han trenger pupp når vi er ute,pleier jeg som regel å amme i bilen. Da gjør det meg ingenting om jeg flasher eller hva. Han er jo ganske opptatt av det som er rundt.
Tok meg selv i å holde puppen mot lillemann for å spørre om han ville ha. Utenfor vinduet gikk en ung mann å smilte fra øre til øre....hehe
Lillemann ville ikke ha mer der han satt på fanget mitt å var fornøyd etter den første. :fnis:

snusmumrik
30 Aug 2007, 14:26
Jeg ammer fortsatt offentlig, og Alva er 2 år og 4 mnd. Jeg kvier meg litt mer for det nå enn tidligere, men "tvinger meg" til å ikke la meg affisere av andres blikk.
Jeg frykter vel egentlig litt andres kommentarer, men når sant skal sies (og jeg ammer både i barnehagen og i selskaper og på benken på lekeplassen), så er det ikke mange kommentarene som har falt. Jeg har fått noen enkelte konstaterende bemerkninger eller spørsmål om jeg fortsatt ammer, men jeg tror det er de færreste som ville finne på å si noe negativt direkte til meg, hvis de ikke kjenner meg godt...
Så vi fortsetter ufortrødent videre enn så lenge :konge: