PDA

Se full versjon : Jeg er en sliten mor..

kenguru
05 Sep 2007, 12:30
Jeg må inrømme at jeg er litt lei og sliten om dagen..
Bolla mi er til tider veldig grinete når vi er hjemme, og vil opp og ned hele tiden.. Til tider klarer jeg hverken å få gått på do, sminka meg eller lagd mat. Han hyler og gråter og er survete...
Jeg bærer på rygg, og mage, i slynge ossv osv.. men han er sint og alt kan ikke gjøres samtidig som han bæres.....(også har han begynt å lugge)

Jeg er hjemme med han, og har planer om å gjøre dette fullt et år til ..minst..
Men vi har ikke hatt barnevakt siden han er 3mnd.. Og på mange måter er dette helt ok..
Men siden han var 6mnd(er 1år nå) så har det kun vært meg som gleder... Pappan kan ikke trøste, han vil til meg.
Dette er ganske sårt for pappan og slitsomt for meg...

Vi samsover, ammer, bærer osv osv.. .. Og det har vi gjort fra dag 1.
Jeg akter ikke å endre på noe, men jeg kjenner jeg trenger at han kan være litt med pappan og at det er OK!
Og jeg blir GAL av den survinga.. Det er jo ikke noe galt!!!...
Selv om jeg vet det er kort tid, og jeg har hatt noen dårlige dager og da topper det seg ekstra .. I know..

Vi sliter med dagduppene.. kutting fra to til en.. men dette går jeg jo sikkert til..
Vi har begynt å gå i åpen bhg og det går jo strålende.. så det er jo good.. men ja... usj

Åååh.. jeg trenger en ukes ferie!

Jeg vil ta spa for meg selv og ligge i boblebad!
(men jeg vil jo ikke det heller)

Jeg er et ondt menneske..
Føles litt sånn...

Fint om noen har noen tanker de vil dele med meg..:blomsterfjes:

Cleopatra
05 Sep 2007, 12:40
Barn rundt 1 år kan virkelig være vanskelige å gjøre til lags, da blir det mye surving..
Etterhvert vil språket komme mer og ferdighetene blir bedre, da blir de mer fornøyde rett og slett.
Vi forstår hva de vil og de klarer det de ønsker å klare.

Hva om du lar pappaen ta litt mer ansvar?
Ta gutten med ut en 20 minutter- 30 minutter og så time av gangen og leke, gå ut, i basseng, vennebesøk m/barn etc. Noe aktivt, så han blir litt opptatt..
Så får du litt egentid og pappaen får prøvd seg uten deg, de får ett tettere forhold og han vil klare å trøste gutten, ikke vær redd.. Det vil gå seg til.

Håper du får det litt lettere etterhvert, jeg vet at denne perioden er slitsom, vips så er han mer selvstendig og alt blir lettere..
:klem:

annama & bolla
05 Sep 2007, 12:42
Føler virkelig med deg! :stryke:(Been there, done that...men omvendt hos oss, snuppa ville bare ha meg frem til 6-7 mnd alder).

Og aldri virker tanken på Å FÅ VÆRE ALENE så forlokkende som når man har et lite nurk hengende rundt kneet, survende og klengete. Jeg forstår deg godt! Og du er ikke :djevel: - men når man ikke har overskudd, skulle det bare mangle om man ikke fikk horn i panna av og til...En 1-åring kan være ganske krevende!

Du har sikkert sjekket om det virker som det er tenner på gang?

Uff, ikke mye trøst dette her...vil vel bare gi deg en god :klem:

Enchanted
05 Sep 2007, 12:44
Jeg har egentlig ikke så mye å si, annet enn at jeg forstår at det er slitsomt, been there, done that, bought the t-shirt. :barn:

Også vil jeg gi deg en stor klem. :klem:

kjersti
05 Sep 2007, 12:46
Jeg vil også foreslå at pappaen og bolla får seg noen turer alene, de trenger kanskje litt tid for å finne ut av ting og bli kjent de to også? Han kjenner vel pappaen sin så godt at dersom du ikke er der så vil jeg tro at pappatrøst plutselig blir mer poulært også. Snuppa mi vil også helst til meg dersom jeg er der, enda pappaen har hatt permisjon med snuppa i fire måneder.

Ja, og så trøsteklemmer, det er slitsomt å være mamma og surving er helt forferdelig å høre på. Jeg stoler på mer erfarne mammaer og tenker at det går over.

kaje
05 Sep 2007, 13:12
Ser du får mange gode tips.:blåblomst: Kan være til god hjelp for å ta vare på deg selv.

Vil bare anerkjenne deg for jobben du gjør jeg. Bolla er virkelig verdens heldigste som har verdens fineste mor - du ser han trenger deg, og kaster andre ting til side - bærer, samsover er tilstede for han døgnet rundt. Får ikke vært alene på toalettet engang - du holder ut. Og selv om du er sliten, sier du at du vil fastholde ved dette som du tror så på. En dag av gangen. Du gjør en fantastisk jobb, Kenguru

Du inspirerer meg

Noor
05 Sep 2007, 13:35
:klemse: Du Kenguru, det er lov å bli sliten. Jeg kjenner meg godt igjen i hverdagen din, og vil bare fortelle deg at min lille erfaring med ett barn er at det går over. Ettåringen min har vært akkurat lik, men nå har hun blomstret til ei blid og glad jente med noen ord som hjelper masse. Forvandlingen startet rundt 15 mnd, da begynte hun plutselig å sove natten gjennom, fikk språk og ble generelt mye blidere. Da var rutinene med kun en dupp også godt innført. Lillebolla har hele tiden vært mammajente, men det snudde også. Nå er det pappa som er helten, noe jeg er glad for siden vi snart får en til.

Stå på, du gjør en kjempejobb. Prøv om du kan å få litt avlastning hvis det er mulig. Bestill deg massasje, skaff vaskehjelp, ta solarium eller gjør noe annet du får overskudd av.

mara
05 Sep 2007, 13:47
du har fått så mange fine ord her, og jeg ville bare si at det å la pappaen være alene sammen med gullet er veldig bra :)

og ellers, stå på du er tøff!

Puspersille
05 Sep 2007, 14:48
Slik er det her om dagene også, Kenguru.
Våre gutter er vel jevngamle, så det er nok en fase.
Du er en flott mor for LilleBolla! :supermod:

Vims
05 Sep 2007, 15:25
Jeg skjønner godt at du er sliten, altså. Du gir og gir, gutten din er kjempeheldig som får så masse trygghet og nærhet når han trenger det. Men det er klart det tapper deg! Selv om vi er tette og nære mammaer, så betyr ikke det at vi ikke trenger påfyll.:nikker:

Det utfordrende er å finne stundene og anledningene til å klare dette.
Er det noe han elsker å gjøre på, slik at du får kanskje 10 minutter stille på en stol med kaffekoppen? Mine elsket å "dille" med vann, så det gjorde vi masse. De dillet mens jeg drakk kaffe og pustet. Jeg pustet og pustet. Og de dillet og dillet. Etterpå tørket vi opp og tok på klærne igjen.

Og selv om de gjerne ville ha meg der hele tiden, så tok jeg meg noen lufteturer, jeg altså. Bare det å handle alene, eller shoppe telys på ikea med Eple. Ny mamma etterpå, rett og slett.

For meg er bare det å få stå alene på kjøkkenet mens jeg rydder vekk etter middag og koker kaffevann en kilde til nytt oversudd....
Kanskje pappan skulle ta ham med ut etter middag hver dag? Så du fikk en liten halvtime/time alene?

Og du - det vil gå over, det vil bli bedre. Bare ikke tenk at du er slem mmonstermamma mens du venter på lysere dager, for det er du absolut ikke!:)

Rivella
05 Sep 2007, 15:32
:trøste: Stakkars snille Kenguruen! Selv verdens søteste bolle kan drive en til vanvidd noen ganger, og vedvarende sutring er noe av det jeg synes er aller vanskeligst å forholde meg til, så jeg skjønner godt at du er sliten.

Som flere her har sagt allerede, tenker jeg også at det er en god idé at pappaen og bolla får kose seg litt alene, mens mor nyter stillheten og roen. Omtrent når legger den lille bolla seg for kvelden nå? Er det en mulighet at du stikker en tur til en venninne rett etter at han har sovnet for kvelden, og dermed får noen timer uten mann og barn før han våkner igjen, eller sover han såpass urolig at det ikke funker? Ofte virker det lite fristende der og da, fordi man er så sliten at man helst bare vil krølle seg opp i sofaen, men hvis man først kommer seg ut av døra, er det sjelden man angrer.

Hos oss roer lille S. seg helt fint hos pappaen hvis jeg ikke er tilstede, men dersom jeg er der, er det ofte ingenting annet enn mamma som funker, kanskje er det sånn hos dere også?

Å, søte Kenguru, jeg sender deg masse tålmodighets-vibber for de slitsomme dagene (ikke at jeg har så mange selv, akkurat, men du skal i hvert fall få de jeg har), og så håper jeg at det går seg til.

Husk at du er en supermamma :supermod:, Bolla er kjempeheldig, og det vet han, kanskje det er derfor han ikke tar til takke med noen andre den beste?

kenguru
05 Sep 2007, 15:55
Takk for så mange fine og oppmuntrende ord... sitter her med tårer i øynene.. jeg er så sliten om dagen og så fryktelig lei. Lunta er så fryktelig kort....Jeg har fått meg en liten tur ut nå, kjenner jeg bare trenger å kjøre bil og dra på butikken alene..(Pappan jobber hjemme idag)
Har noen kjipe dager akuratt nå, så da er jeg ekstra overfølsom og greier.. pluss den kjipe uka i måneden..

Takk for ord og tanker..jeg trenger nok å bare gå meg en tur om kvelden alene... også vet jeg at det plutselig går over.. det er bare så fryktelig slitsomt innimelom.. hvorfor kan jeg ikke gå et skritt til høyre av og til uten at han setter seg ned å hYLER liksom...
Jeg forstår det ikke, og jeg og mannen prøver å finne ut hva vi har gjort galt.. Er det noe vi kunne gjort annerledes?

Uff.. Samtidig er han jo verdens tøffeste unge når vi er i åpen bhg .. da driter han en lang marsj i meg, og stikker av hele tia.. (i et annet rom der jeg ikke er) og sutrer ikke i det hele tatt.. enten unger dytter eller klemmer eller klyper han ..
Mens er vi alene..da....

Søteraremasetebolla mi!

Hjertemamma
05 Sep 2007, 16:43
Mange kloke tanker her :nikker:

Klart man blir sliten! Jeg er sliten etter 4 måneder med Hjerteknusern. Å ha barn i huset er intenst og krevende. :trøste: til deg!

Sofia
05 Sep 2007, 20:27
Du er ikke en ond mamma, kengurusnuppa!

Jeg tror som de andre sier at du trenger litt rom helt for deg selv - noe du kan gjøre som er bare ditt. Det er en utmattende øvelse å være tilgjengelig for noen på døgnbasis, selv om det er ens egen baby :nikker:

:blomst:

MieMy
05 Sep 2007, 21:08
:klem: :bankehjerte:
Synes du er flink jeg!
Vi ses i helgen når jeg kommer hjem så skal du få en ordentlig klem!

mirimor
05 Sep 2007, 21:21
Du gjør en kjempefin jobb, søstra mi.
Men prøv å dra bort litt mer og la mannen få takle bolla. Jeg tror han kanskje reagerer annerledes når du ikke er der..

(ooops...var det dårlig råd? sorry i så fall)

Ma-i
05 Sep 2007, 21:44
Først :
Så Flink en mamma du er kenguru!:klapp:
Så heldih lilleBolleer som har slik en flink,og god mamma som du!

Og som flere sier, kom deg ut! Ta vare på deg selv.
La pappaen ta seg litt av LilleBolle alene.
Om det er 3 X 20 minuter om dagen så hjelper det.
Hva med å dra på svømming alene ? Litt strekking av kroppen,litt alene og litt spa følelse også :)
Ta en tur til Biblioteket å let etter noe spennende en halvtimes tid.

OM du har mulighet midt på dagen, så ta med kakao/te/kaffe på termos og ta deg en tur ut i en halvtime.

Er han mere survete dagen dere har vært i Åpen barnehage? Kansje han da trenger litt mer nærhet etterpå, kan jo være litt skummelt å være selvstendig for så store gutter også :)
Kansje det kan være godt med litt pappa tid da?

Klemmer til deg ! :klem:

Luan
05 Sep 2007, 22:09
:stryke: Du har allerede fått mange gode råd , men tror også at det kan være lurt å prøve å la pappaen og Bolla få litt tid alene, det trenger ikke å være så lenge av gangen vet du! Synes du er kjempeflink jeg:blåblomst:

Eple
06 Sep 2007, 00:14
Hei Kenguru!

JEg må si at jeg kjenner meg veldig igjen her- rundt ettårsalder var det en periode da gutta var så utilpasse og sutrete. Så løsnet det bare. Husker ikke hva det var- tenner? En ny periode bare? Større forståelse generelt?

Vet ikke, men det går seg til. Du har fått gode råd- akkurat nå har jeg bare en klem

Ps- jeg traff søstrene dine i dag- de var helt herlige! Og så hadde Mirimor en utrolig flott MT du hadde sydd. Den så veldig behagelig ut:nikker: Er imponert!

kenguru
06 Sep 2007, 00:19
Hei eplemor!
Tror det er bare oss natteranglere som er oppe nå..
Takk for gode ord, jeghar skjønt at det nok er noe som går over av seg selv.. Skulle bare hatt en dato....

Søsterne mine er helt herlige, ække så værst jeg heller altså!
;) hihi..

Østens perle
06 Sep 2007, 00:46
SKjønner godt hva du mener - selvom min situasjon er litt annerledes! Jeg føler meg ganske fæl fortiden jeg også. Trøtt og sliten og trenger rom rundt meg. Kort lunte og tålmodigheten strekker ikke så langt som den burde. Holder stadig på å begynne å grine selv her hjemme for jeg føler ikke at jeg får det til...... Vel, så er det noen øyeblikk i løpet av dagen hvor du skjønner at det er verdt alt strevet:glad:

Jeg tar med meg alle de gode råd du har fått jeg også. Ser jeg har like sære overskuddsaktiviteter som Vims - å rydde kjøkkenet alene er helt herlig!!!;)

Masse klemmer til deg :klem:

kenguru
06 Sep 2007, 09:50
Takk for alle fine svar!
:hoppepupper: (denne passa jo ikke inn, men var jo ganske fin alikavel...:ruller: )

Jeg har tenkt masse etter alle de gode tipsene jeg har fått, og i helga tror jeg at jeg skal ta meg en svømmetur alene, mens pappan og bolla er på dragracing.. haha..

Det blir deilig. Også skal vi på hytta om en uke, har fiksa oss en uke ferie og skal ta spa og gå lange turer! Tror vi har godt av det alle sammen. Og tror det er viktig å sette av tid å bruke penger på at vi har det bra..
:engel:

Idag skal jeg og bolla til Mirimor og plage henne og kyllingen.
Han er så fornøyd når vi er flere, så det tror jeg er en stor fordel!
Tror det er om å gjøre å legge seg litt planer fremover så jeg har noe å se frem til!

Også skal vi inn å plage rivella og miemy neste uke også...

Igjen takk for gode tips, i går natt sovna bolla faktisk med bollepappan til slutt.. en liiiiten seier for pappan!
Hurra:blåblomst:

Vims
06 Sep 2007, 09:54
Kos deg!!

Cleopatra
06 Sep 2007, 10:14
Så bra! :dansehund:
Min erfaring er også at å gå på besøk til venner med andre små, så kan barna leke og vi prate og slappe av.. Det er viktig å ta hensyn til seg selv også.

Så bra at pappaen gjør inntog, om noen mnd vil du merke stor forskjell..
Jeg syns det var skummelt de først gangene pappaen tok gutten vår ut på tur alene.
Men det gikk jo kjempefint!

indie
06 Sep 2007, 10:37
Har ikke så mye å si, mye klokt er sagt allerede, men jeg ville gi deg en klem og si at jeg kjenner meg igjen. :trøste:

Tulla er akkurat rundet året, og hun er likedan. Håper og regner med at det går over fortere enn vi aner det :)

Rivella
06 Sep 2007, 12:22
:klemse:Håper dagen i dag blir litt bedre. Det er deilig å ha noe å se frem til, synes det høres lurt ut med både søsterbesøk, svømmetur og hyttetur. Det aller lureste er imidlertid at dere kommer på besøk til oss ;), vi gleder oss veldig!

kaje
06 Sep 2007, 13:46
Takk for alle fine svar!
:hoppepupper: (denne passa jo ikke inn, men var jo ganske fin alikavel...:ruller: )

:knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg: :knegg:
Trengte en god latter i dag- Takk:blåblomst:

Igjen takk for gode tips, i går natt sovna bolla faktisk med bollepappan til slutt.. en liiiiten seier for pappan!

:broc: :broc: :broc: :broc: :broc: :broc: :broc: Såå flott!!!! Etter at pappaen greide å få lillebp til å sovne første gang, har det gått som smurt siden:nikker:

Ha en herlig uke!!!!!!!!

bitteliten
06 Sep 2007, 19:50
ser du har fått masse gode råd og oppmuntringer! Vil bare føye meg inn i rekken og si som sagt tidligere, du er absolutt ikke ond og det er lov til å være sliten og ambivalent ifht følelsene rundt det!! :icon_smile:
Min lille påfylling i hverdagen er å sette meg ned på forum forran pc når lillegullet sover.... Han sover så lite om dagen han også, men istede for å stresse rundt med alt det huslige jeg burde ha gjort, slapper jeg av med pc eller et blad! Det viktigste er jo tross alt ikke å sette inn oppvasken eller brette klær, men hente seg litt inn slik at man har større overskudd til å være sammen med barna sine :icon_biggrin:
Syntes også det var en god ide å la pappaen ta litt mer over en liten stund hver dag.