PDA

Se full versjon : spørmål om definisjoner

gjest
06 Sep 2007, 20:26
Jeg tillater meg å sitere fremsiden på ringblomst.no:

Tilknytingsomsorg er å lytte til sitt hjerte og sine instinkter. Det er å gjøre det som føles rett for sitt barn, ikke det ”ekspertene” sier er korrekt.

Hvem er disse ekspertene?
Tar alle eksperter feil, og er tio å gå mot ekspertene uansett?

Er ikke det å definere seg opp mot en annen gruppe litt galt? Hva om denne andre gruppen endrer seg, vil tio også endre seg da?

September
06 Sep 2007, 20:34
Jeg tillater meg å sitere fremsiden på ringblomst.no:

Hvem er disse ekspertene?
Tar alle eksperter feil, og er tio å gå mot ekspertene uansett?

Er ikke det å definere seg opp mot en annen gruppe litt galt? Hva om denne andre gruppen endrer seg, vil tio også endre seg da?

Hehe:fnis: Jeg ser poenget ditt.

Tror vel hele poenget med dette utsagnet er at man skal lytte til hjertet sitt i tilfeller hvor det er motstrid mellom morshjertet og "ekspertene".

"Ekspertene" vil jeg tro er typ helsesøster, lege osv. Men også enkeltes svigermødre, egne mødre ol vil nok også kunne passe inn under begrepet vil jeg tro.:knegg: (selv er jeg veldig heldig som både har en mor og en svigermor som har mye samme holdning som oss:))

mirimor
06 Sep 2007, 21:14
Men det er kanskje en litt uheldig formulering? For å praktisere TiO innebærer jo ikke å være opprørsk. Veit det ikke er ment sånn, men er enig med Knytingen at det kan høres sånn ut.

Vims
06 Sep 2007, 21:23
Dette har jeg tenkt på også, uten å ta tak i det....

Maika
06 Sep 2007, 21:47
Dette har jeg også tenkt over!
Dr sears er jo en ekspert? :huh: Og instinktene mine forteller meg (som nevnt i en tråd) ikke alltid det som er riktig for barnet. TiO handler for meg mer om å ta barnet og dets følelser på alvor, ikke å måtte gjøre ting på sin egen måte. Hvis noen skjønner?

September
06 Sep 2007, 22:17
Dr sears er jo en ekspert? :huh: Og instinktene mine forteller meg (som nevnt i en tråd) ikke alltid det som er riktig for barnet. TiO handler for meg mer om å ta barnet og dets følelser på alvor, ikke å måtte gjøre ting på sin egen måte. Hvis noen skjønner?

Jeg skjønner.

Men som jeg sa over her. I de fleste tilfelle i dagliglivet hvor man merker at mammahjertet ikke er enig med "ekspertene", så er min mening at mammahjertet vet best. Men da snakker jeg ikke om slike ting som sykdom o.l. Det kan legene selvfølgelig bedre enn meg. Det jeg mener med det er slike typiske ting som ferberkur o.l. Hvis mammahjertet syns noe føles feil, så er det gjerne det.:jupp: Skjønte du hva jeg mente?

kaje
06 Sep 2007, 22:31

Har tenkt på den setningen uten å si noe om den jeg også :reddsofa: -

Godt sagt, Maika.

Maika
07 Sep 2007, 10:12
Jeg skjønner.

Men som jeg sa over her. I de fleste tilfelle i dagliglivet hvor man merker at mammahjertet ikke er enig med "ekspertene", så er min mening at mammahjertet vet best. Men da snakker jeg ikke om slike ting som sykdom o.l. Det kan legene selvfølgelig bedre enn meg. Det jeg mener med det er slike typiske ting som ferberkur o.l. Hvis mammahjertet syns noe føles feil, så er det gjerne det.:jupp: Skjønte du hva jeg mente?Javisst!

Men teksten er vel ganske rett oversatt fra den (Amerikanske) Attachment Parenting boka til Dr Sears? Noe av det førset som gikk opp for meg da jeg leste der, var at samfunnet er helt annerledes, og at de har en enormt sterk tradisjon for babydisiplinering. Kurs for nye foreldre i kirker, etc. Jeg tror det er de "ekspertene" som skal ignoreres. Det kler oss best å spille på lag! Helsestasjonen, f.eks. Selv om jeg ved Gud har bannet høyt mange ganger over historier om tilbudet enkelte møter på stasjonen, håper jeg ikke at de klikker inn på forsida her og ser med det samme at vi er "imot dem". Var det rotete forklart?:bag:

Stratos
07 Sep 2007, 12:52
Helt enig med deg, Maika. Jeg har også stusset litt over setningen.

Og når det gjelder det med magefølelse, så er det vel ikke alltid alles magefølelse stemmer overens med TiO heller? For min del gjør det det i forhold til samsoving, rask respons på gråt, bæring, amming osv., men ikke når Lillestratos f.eks. hiver skoen sin ned i do og jeg kjenner sinnet komme boblende. I følge magefølelsen min blir jeg jo sint, men siden jeg kjenner til TiO-verktøyene velger jeg å håndtere situasjonen på en annen måte enn å la sinnet styre. Om dere skjønner?

Men samtidig ser jeg jo at magefølelsen min sannsynligvis ville fortalt meg at det var helt feil å la sinnet mitt gå utover Lillestratos, så plutselig ble jeg litt usikker igjen på det jeg har skrevet :knegg:

Jaja, jeg får tenke litt til, da ;)

September
07 Sep 2007, 17:24
Javisst!

Men teksten er vel ganske rett oversatt fra den (Amerikanske) Attachment Parenting boka til Dr Sears? Noe av det førset som gikk opp for meg da jeg leste der, var at samfunnet er helt annerledes, og at de har en enormt sterk tradisjon for babydisiplinering. Kurs for nye foreldre i kirker, etc. Jeg tror det er de "ekspertene" som skal ignoreres. Det kler oss best å spille på lag! Helsestasjonen, f.eks. Selv om jeg ved Gud har bannet høyt mange ganger over historier om tilbudet enkelte møter på stasjonen, håper jeg ikke at de klikker inn på forsida her og ser med det samme at vi er "imot dem". Var det rotete forklart?:bag:

Jeg skjønner hva du mener. Og jeg er enig:jupp:

September
07 Sep 2007, 17:25
Men samtidig ser jeg jo at magefølelsen min sannsynligvis ville fortalt meg at det var helt feil å la sinnet mitt gå utover Lillestratos, så plutselig ble jeg litt usikker igjen på det jeg har skrevet :knegg:

Jaja, jeg får tenke litt til, da ;)

:fnis: Jeg skjønner hva du mener også. Men som du selv sier, så slår jo magefølelsen inn her og, selv om man ikke klarer å utføre det magefølelsen sier alltid:klemse: