PDA

Se full versjon : IVK prosessen

´trikken
30 Oct 2006, 20:14
Jeg har nå lest litt rundt på linkene om IVK som er lagt ut som sticky her. Gleder meg veldig til å få boken og til å begynne å lese, men klarer ikke helt å vente, og er nødt til å kaste ut et spørsmål som dukket opp mens jeg leste.

Prosessen går etter som jeg har forstått ut på at man skal først observere og så sette ord på det som faktisk skjer i en konfliktsituasjon uten å være dømmende, så skal man si hva man føler og hva man har behov for og til slutt skal man spørre om den andre parten kan gjøre noe for en som ville hjulpet en...

Og det er jo greit, men så kom jeg til å tenke på at i mange tilfeller med barn, så er det jo ikke alltid så lurt å spørre om ting som barnet ikke egentlig har mulighet til å svare "nei" til. Ta f.eks tannpuss. Barnet nekter å pusse tennene og jeg gjør alt riktig helt til barnet svarer "nei" på min forespørsel.. Hva da?

Essa
30 Oct 2006, 20:32
Mitt forslag, vel og merke uten å ha lest boken ennå, er:

Jeg ser du ikke har lyst til å pusse tennene. Jeg vil at du pusser tennene så du ikke får hull i dem, men synes det er frustrerende at vi skal krangle om det hver kveld. Hvordan kan vi gjøre det på best mulig måte/Kan vi gjøre det på en annen måte som du er mer komfortabel med?

Dette må jo tilpasses litt aldersgruppen også... Blir spennende og se hva jeg synes om dette forslaget mitt når jeg har lest boken om noen uker ;)

´trikken
31 Oct 2006, 06:32
Tusen takk for innspill, Stine.

Nå tror jeg kanskje at jeg skjønner den problemstillingen med spørsmål på slutten. Man behøver jo ikke å stille ja/ nei spørsmål dersom "nei" ikke er et alternativ...

Bærbar
31 Oct 2006, 09:16
Helt rett - men helst skal man fortelle personen HVA DU ønsker at vedkommende skal gjøre for at situasjonen skal være lettere for deg.

Mao -

I to dager har du nektet å pusse tennene dine (nøyaktige observasjoner - aldri eller alltid er ord som får mennesker defensive)

Det er veldig frustrerende for meg at du nekter å pusse tennene (hvordan du føler deg), ettersom det er så viktig for meg at du ikke skal få syke/dårlige tenner (hvorfor det er viktig for deg - hvilket behov det fyller for deg at hun pusser tennene).

Kan vi prøve å pusse tennene sammen i kveld uten å bli sinte på hverandre? (direkte forslag - veldig konkret)

´trikken
31 Oct 2006, 09:47
Aha - skjønner :nemlig:

Marigold
04 Nov 2006, 19:04
Det er helt riktig at man skal være åpen for at den andre sier både ja og nei. Så la oss si at Tornado fremdeles sier "Nei, mamma. Jeg vil slettes ikke pusse tennene mine med deg".
Da kan man lede lille Tornado gjennom 4-trinns- prosessen. Hva er det han objektivt opplever i tannpusseprosessen? Hva er hans følelser for dette? Og hva er hans behov og ønsker. (Jeg vet han er liten altså)
Til slutt finner man en løsning.

´trikken
06 Nov 2006, 06:55
Ja, akkurat det med tannpuss og Tornado var jo bare et eksempel...

I noen tilfeller er det kanskje ikke helt hensiktsmessig å kjøre hele denne prosessen, men at man heller bare må skjære gjennom å bestemme? Noen situasjoner vil vel ikke dette alltid være riktig, eller? Hva mener dere om det?

Bærbar
06 Nov 2006, 10:12
J...at man heller bare må skjære gjennom å bestemme? Noen situasjoner vil vel ikke dette alltid være riktig, eller? Hva mener dere om det?

Min personlige mening er at selvfølgelig må man av og til ta en executive decision - jeg gjør det hele tiden. Jeg kan ta lange prosesser med ungene og snakke masse og gjøre alt etter boka - og det fungerer flott - men av og til har vi rett og slett ikke tid - trist men leit.

Jeg tror ikke-voldelig kommunikasjon er litt som med godteri og feit mat - det er ikke utskeielsene som gjør at man blir overvektige og får hjerteproblemer - det er når det skjer hver eneste dag og det er DET som er vanlige.

´trikken
07 Nov 2006, 08:51
Ja, også er det kanskje litt lettere når ungene blir litt eldre??

Jeg føler noen ganger at det må modelleres mer med handling enn ord her enn så lenge. Jeg er veldig glad for at jeg har blitt kjent med denne kommunikajonsformen så tidlig likevel, for det handler jo om å programmere hjernen til å tenke før man prater, og det er nyttig uansett, også er jeg muligens veldig klar for dette den dagen Tornado blir stor nok til å forstå litt mer av mine forklaringer...