PDA

Se full versjon : montessori og tio

gjest
01 Oct 2007, 23:41
Jeg er i det tankefulle hjørnet i kveld, og vil ta opp en sak jeg har tenkt litt på før også. Nemmelig likheter og ulikheter mellom montessoripedagogikk og tio. Noen som har noen meninger?

Twig
02 Oct 2007, 00:09
Tja, i følge Maria Montessori er jo "lek og skapende arbeid bortkastet tid". I mitt hode er det ikke helt forenelig med TiO, men jeg er kanskje litt forutinntatt?

Serendipity
02 Oct 2007, 00:12
Har du noen linker om Montessorri? Aner ingenting om det :sparke:

gjest
02 Oct 2007, 00:19
Har sett litt på denne siden i kveld: http://www.montessorinorge.no/

Serendipity
02 Oct 2007, 00:21
Skal lese i morga når jeg er oppegående nok til å forstå hva jeg leser ;)

Anakiwa
02 Oct 2007, 01:19
Filosofien bak læringen høres veldig bra ut (etter å ha lest littegrann på sidene deres), ie selvstendighet og frihet til ansvar; tid nok til å kunne konsentrere seg om en prosjekt; fokuseirng på barna's interesser osv. Ser for meg kaos i praksis, men det funker sikkert bra?! Barna blir nok veldig tidlig ganske modne av dette. Kanskje det ikke passer for alle barn? Jeg vet ikke hvordan de jobber med feks barn som ikke vil arbeide med noe, eller barn som bare vil holde på med en ting?

Twig
02 Oct 2007, 10:58
Det jeg synes er hovedproblemet med Montessori er at de nedvurderer barns lek. Dvs. de sier at barna skal få leke med det de er interessert i - men går du inn i en Montessoribarnehage finner du nesten bare læreleker der.

Barn lærer jo av all lek. Men læreleker er noe for seg selv. Der har den voksne definert målet for læringen før leken begynner, og lekene har ofte ikke mer enn ett bruksområde. (F.eks. puslespill, stablelekegreier, puttebokser osv.)

Kjennetegnet på lek er at initiativet og målet for leken kommer fra barnet selv. Slik jeg oppfatter at Montessori driver lek, er det altså pr. definisjon ikke fri lek. Noe det berømte sitatet fra Maria Montessori (Lek og skapende arbeid er bortkastet tid) støtter opp under.

Jeg tviler ikke på at de voksne i Montessoribarnehagene er engasjerte og flinke, og sikkert kan ha mye TiO i samværet med barna. Men lek er en av grunnpilarene i en barndom, og når den frie leken ikke får plass, ser jeg det vanskelig å forene pedagogikken med TiO.

Men igjen - jeg har lest et par bøker om Montessori og vært på besøk i en M.barnehage. Det er mulig jeg har fått et skjevt inntrykk og var forutinntatt (Steinerpedagogikken som ligger mitt hjerte nærmest er jo det stikk motsatte fra Montessoripedagogikk på de fleste måter), så det er godt mulig at noen her inne vil kunne korrigere det inntrykket - det må da være noen av oss som har førsthåndskjennskap til Montessori :blåblomst:

Rivella
02 Oct 2007, 11:24
(Steinerpedagogikken som ligger mitt hjerte nærmest er jo det stikk motsatte fra Montessoripedagogikk på de fleste måter)

Twig, tror du at du kan si litt mer om hva som skiller Montessoripedagogikken og Steinerpedagogikken? Jeg diskuterte nemlig akkurat dette med noen venner, og da konkluderte vi i vår totale uvitenhet med at Montessori nærmest var "Steinerpedagogikk uten det religiøse aspektet". Skjønner jo at vi mildt sagt var på tynn is med vår konklusjon :icon_redface:, men kunne være spennende å høre litt mer om dette.

Twig
02 Oct 2007, 11:37
Twig, tror du at du kan si litt mer om hva som skiller Montessoripedagogikken og Steinerpedagogikken? Jeg diskuterte nemlig akkurat dette med noen venner, og da konkluderte vi i vår totale uvitenhet med at Montessori nærmest var "Steinerpedagogikk uten det religiøse aspektet". Skjønner jo at vi mildt sagt var på tynn is med vår konklusjon :icon_redface:, men kunne være spennende å høre litt mer om dette.

Hmm...ville nok ikke gått på skøyter på den isen, nei :knegg:

Når det gjelder barnehagebarn, er det aller største skillet det jeg skrev om lek. Mens lek og skapende arbeid blir sett på som bortkastet tid av Montessori, blir det sett på som det grunnleggende i barndommen av Steiner.

Det kunstneriske aspektet som er viktig i Steinerpedagogikken er ikke tilstede i Montessoripedagogikken. Skapende virksomhet for sin egen del (altså ikke for å oppøve ferdigheter i andre fagområder) blir sett på som unyttig, mens det blir sett på som svært viktig for menneskets utvikling hos Steiner.
Læreleketøyet du finner i en Montessoribarnehage vil du ikke se snurten av i en Steinerbarnehage, siden Steiner mente at barna ikke skal vekkes intellektuelt før skolealder.

I en Steinerbarnehage legges det stor vekt på rytmer. Dagene, ukene og årene skal være gjenkjennelige og overskuelige for barna. De samme festene feires hvert år, de samme aktivitetene gjentas hver sin spesielle ukedag osv. Innholdet i forberedelsen til festene eller aktivitetene endrer seg selvsagt litt, men i hovedsak er det det samme. Tanken er at barna da får ro til å fordype seg i aktivitetene, og trygghet i forutsigbarheten en slik rytme gir.
Dette aspektet finner du ikke i Montessoribarnehagene, som lar barna selv velge aktiviteter. (Det høres jo bra ut i utgangspunktet, jeg er bare skeptisk til at de kun kan velge læringsorienterte aktiviteter).

Hmm...dette ble litt sånn fort og gæli og skjematisk, det jeg vil frem til er vel at du skal lete en stund før du finner to pedagogiske retninger som står lengre fra hverandre :blåblomst:

Og sånn for ordens skyld: Selv om jeg er veldig glad i Steinerpedagogikken og lykkelig for at mine barn får oppleve den, mener jeg ikke at den ene retningen er bedre eller verre enn den andre. Barn er forskjellige, voksne er forskjellige, familier er forskjellige. Det er godt at det finnes et mangfold slik at vi alle kan finne det som passer vår familie best :blåblomst:

Rivella
02 Oct 2007, 13:10
Takk for svar, Twig :blomst:! Da er jeg litt klokere, og isen forhåpentligvis ikke fullt så bristeferdig neste gang jeg skulle våge med utpå :knegg:

Wanaagsan
02 Oct 2007, 19:16
Hm, kanskje like greit å velge nærskolen da... Montesorriskolen ligger såpass nært oss at det går an å velge den og fortsatt være i lokalmiljøet (vil helst at barna skal gå på skole i lokalmiljøet - sammen med nabobarna), så vi har den vel såvidt i bakhodet. Men vi har ikke satt oss helt inn i hva det går ut på (har bare fått et godt inntrykk av den) eller funnet ut akkurat hvor nært den ligger. Så kanskje det nå blir lettere å velge nærskolen, som vi prinsipielt helst vil velge...