PDA

Se full versjon : Om forebygging av psykiske problemer hos barn

´trikken
02 Nov 2006, 13:44
Sitter og leser en rapport fra et seminar om psykiske problemer hos barn. Her foreleses det om risikogrupper og foreleser går helt ned til spedbarnsstadiet når han sier dette:

Lang adskillelse fra primær omsorgsgiver i barnets første leveår - fra én uke eller mer - hos de yngste og mest sårbare barna. Her snakkes det faktisk også om barn som etter fødsel har øyenkontakt og hørsel intakt. Ekstra sårbart er barnet dersom den som forlater barnet er den eneste som har gitt omsorg.

Jeg husker at jeg følte at det var så feil å forlate Tornado da han var liten. Han hadde jo kolikk og det eneste rådet vi fikk var at vi måtte skaffe oss avlastning. Jeg er jo med på at det er bedre å få hjelp enn at barnet skal lide av at mor og far knekker og ikke klarer å yte omsorg, men det var bare så FEIL. Husker at jeg var med til besteforeldre og venner som ville hjelpe og la meg på et annet rom mens de bysset og bar. Puttet plugger i ørene og sov mens noen andre tok over ansvaret for en liten stund, det føltes så mye bedre. Ja, jeg tror altså veldig på viktigheten av å ikke forlate de små mer enn nødvendig, spesielt ikke når de gråter mye.

Kommer tilbake med mer fra denne rapporten og noen tanker, når jeg får bedre tid...