• Siblings Without Rivalry (Søskenboka) - omtale av hurramegrundt

Siblings Without Rivalry (Søskenboka) av Adele Faber og Elaine Mazlish

Søskenboka finnes på norsk, ikke i handel for tiden, men bibliotekene har den i flere ulike utgaver. Jeg har lånt den flere ganger og i tillegg kjøpt den engelske på amazon for en rimelig penge. Forfatterene står også bak "How To Talk So Kids Will Listen And Listen So Kids Will Talk", og bøkene ligner i oppbygging. Søskenboka var da også egentlig tenkt som et kapittel i "How To Talk...", men viste seg å vokse så stor at den krevde en egen bok.

Søskenboka er bygget opp som prosareferat fra en foreldregruppe, der forfatterstemmen er kursleder. Den forteller ulike historier om søskenutfordringer som medlemmene av gruppen har, og gjengir de oppgavene som foreldrene får med seg - samt resultatene av disse i de neste møtene i gruppen. Her er det mange gode tankeeksperimenter som leseren kan gjøre for seg selv og egen situasjon. I tillegg har den enkle tegneserier om de viktigste poengene. Formen gjør den ekstremt lett og morsom å lese, og aha-opplevelsene kommer på løpende bånd. Det er også lett å slå opp til et tema hvor man trenger inspirasjon til å løse aktuelle situasjoner i egen familie.

For nybakte storesøsken/flerbarnsforeldre er kapitlene om de motstridende følelsene man har for sine søsken viktige. En av tankeeksperimentene er: "Tenk om mannen din kom hjem med en yngre, søtere partner. Tenk deg at hun skal få halvparten av all tid du har med partneren din, at hun skal arve alle klær som ikke passer deg lenger og du må dele noen av dine kjæreste eiendeler. Tenk deg at alle som kommer på besøk er mest opptatt av den nye partneren og gratulerer din man hjertelig. Og tenk deg at alle forventer at du også synes denne nye partneren er det mest fantastiske som har hendt deg."

Poenget er, selvsagt, at det er helt naturlig at søsken har negative følelser for hverandre innimellom, og antakelig med ujevne mellomrom resten av livet. Og at de også trenger å anerkjennes som normalt, selv om det er vanskelig for foreldrene, som ikke deler de samme følelsene. Boka gir mange eksempler på hvordan dette gjøres på en god måte. For min to-treåring som ble storebror hjalp boka oss å finne frem til at han fikk lov til å si "jeg vil ikke at lillebror skal være her". Uten at vi svarte annet enn at det er greit/det skjønner vi. Det var forløsende for ham i mange situasjoner bare å få lov til å si det uten å bli motsagt.

Videre omtaler boka søskens roller i familien, likebehandling/ulikebehandling av søsken og konflikthåndtering mellom søsken. En knakende god bok som burde vært delt ut til alle vordende/nybakte tobarnsforeldre. Jeg ville aldri vært den foruten!

Omtalt av hurramegrundt

Du finner fler kommentarer om boka på vårt forum, for å kunne søke må du være medlem.
    kommentarer 18 kommentarer
    1. Thinkerbell sin avatar
      Thinkerbell -
      Skulle ønske denne kom i nytt opplag på norsk.
    1. Eple sin avatar
      Eple -
      Så utrolig bra!

Takk til hurramegrundt- håper og tror mange får lyst til å lese boken
    1. hurramegrundt sin avatar
      hurramegrundt -
      Sitat Opprinnelig skrevet av Thinkerbell Vis innlegg
      Skulle ønske denne kom i nytt opplag på norsk.
      Ja, det er helt uforståelig. Det virker ikke som om forlaget er aktivt lenger? Husker jo ikke hva det heter nå... Jeg prøvde å nøste i det sist, ville gi tilbakemelding og tenkte også at jeg hadde betalt gode penger for et eget print-on-demand opplag. Men fant ikke ut av det. Får låne den igjen og ta opp tråden.
    1. Saphy sin avatar
      Saphy -
      Denne må jeg jammen skaffe meg. Jeg tenker mye på hvordan det vil bli for Snupp å bli storesøster, og hvordan vi kan se henne på riktig måte.

Flott omtale, hurramegrundt!
    1. Shoosa sin avatar
      Shoosa -
      En av de tingene jeg satte pris på med denne boken er at jeg fikk en bevissthet om at det går an å skryte av ett barn uten å rakke ned på det andre. Det gjelder jo ikke bare barn, men jeg tror at man som forelder har enorm påvirkningskraft på selvbildet til et barn, og et barns oppfatning av sine søsken, så det blir ekstra viktig når man snakker til barn.

Ja, jeg har lest den selv om vi bare har ett barn. Den er morsom og lettlest og interessant, og jeg liker å ligge litt i forkant når jeg klarer det.
    1. Serendipity sin avatar
      Serendipity -
      Denne skal jeg sjekke om de har på biblioteket i morgen den dag!
    1. meloni sin avatar
      meloni -
      Fin bokomtale, Hurra - takk skal du ha!
    1. Ulvemor sin avatar
      Ulvemor -
      Flott omtale! Jeg leste den da sønnen min var baby - nå er han snart fem og jeg skal hente den fram fra bokhylla og begynne på den igjen i kveld! How to talk... føles også mer og mer relevant med en prepubertal niåring i huset!
      hurramegrundt -
      Den er gitt ut på Lexis forlag, som ser ut til å være enkeltpersonsforetak for Jørn Roeim: http://www.gyldendal.no/Forfattere/Roeim-Joern

Jeg forsøker å spore ham opp for å høre hva som er status for den norske utgaven.
    1. Athena sin avatar
      Athena -
      Fikk lyst til å lese den!
    1. kaje sin avatar
      kaje -
      Nå har jeg endelig fått lest omtalen av boka, hurramegrundt. Tusen takk for fin omtale
    1. harmonica sin avatar
      harmonica -
      1990 og 95-utgaven av boka er utgitt på Ex Libris forlag som ble kjøpt opp av Cappelen Damm AS. Jeg har sendt en forespørsel dit om rettigheter og nytt opplag, så håper på positivt svar
    1. Purra sin avatar
      Purra -
      Har du fått noe svar ang denne?Jeg skal låne denne nå.
      hurramegrundt -
      Roeim skulle ta kontakt med Cappelen Damm og henvise hit da jeg var i kontakt med ham for et år siden. Det går sikkert an å mase på Cappelen Damm.
    1. isleofview sin avatar
      isleofview -
      Wow, den virker bra. Den må jeg skaffe meg
    1. Akershus36 sin avatar
      Akershus36 -
      Sitat Opprinnelig skrevet av harmonica Vis innlegg
      1990 og 95-utgaven av boka er utgitt på Ex Libris forlag som ble kjøpt opp av Cappelen Damm AS. Jeg har sendt en forespørsel dit om rettigheter og nytt opplag, så håper på positivt svar
      Er det nokon som veit kven ein bør retta ein slik førespurnad til?
      Eg har lånt på biblioteket tidlegare og må gjera det igjen, men kjenner at eg helst vil ha den sjølv for utlån og referanse ved behov.
    1. Lille O sin avatar
      Lille O -
      Kan dere ikke legge ut linken til den norske nettutgaven, da?

Den er forøvrig meget lettlest på engelsk altså, damer. Ikke frykt for å ta fatt på den fordi om den er på engelsk, man går ikke glipp av de gode poengene om man ikke forstår noen ord. Jeg har lest søskenboka og How to talk på engelsk, og det gikk helt greit. (Men håper selvfølgelig det kommer et norsk opplag til, av både den - og at noen kan være så vennlige å oversette How to talk.. så budskapet når ut til flere..)
    1. Akershus36 sin avatar
      Akershus36 -
      Takk Lille O, du meinar denne sant? Det er hjå Det digitale Nasjonalbiblioteket, og ein kan lesa direkte frå databasen deira!!

Ja, eg klarar nok heilt fint å lesa på engelsk uansett nivå, men det er litt verre med mannen, og eg har so lyst til å diskutera det med han!
  • Velkommen til Ringblomst!

Ringblomst er et nettsted bygget på tilknytningsomsorg. Vårt formål er å fremme nærhet og trygge bånd mellom barn og deres omsorgspersoner. Du kan lese mer om tilknytningsomsorg her. Aktiviteten på nettstedet foregår i all hovedsak i vårt forum hvor du kan lese uten melde deg inn. På forumet diskuterer foreldre fra alle landets kriker og kroker foreldrerollens små og store utfordringer med tilknytningsomsorg som ramme. Kanskje er Ringblomst det du leter etter som en inspirasjon til nettopp ditt foreldreskap?

Du er hjertelig velkommen til å ta en titt!