• - Gi autoriteten tilbake til foreldrene! Omtale av Thinkerbells kronikk

I løpet av 2009 tok barn og søvn-debatten for alvor fart diverse norske medier – ikke bare i de spesialiserte foreldre-barnmediene, men også i tabloidene og beste frokost-TV-tid. Ulike aktører klubbet hverandre (i søvn?!) offentlig, og særlig Karin Naphaug fikk mye spalteplass på grunn av sine selvhjelpsbøker om barn som ikke sover. Hennes søvnråd ble også diskutert i flere omdanger her på Ringblomst, da de av mange av medlemmene ikke oppfattes som forenlig med tilknytningsomsorg.

Mange så seg lei på søvnkomersialismen, ekspertveldet og normalitetsproblematiseringen, og en av dem er Thinkerbell som i september i fjor skrev en kronikk om nettopp dette.

- Jeg er temmelig bratt i nakken og har store skylapper når det er noe jeg ikke vil se, så jeg kan ikke si jeg har fått så mange søvnråd når jeg ikke har spurt. Likevel har jeg jo ikke kunnet unngå å få *noen*, og blant de har det vært mer "få dem i egen seng" enn "jippi for samsoving". Men jeg har hørt på samsoverne likevel, sier Thinkerbell som i kronikken mener at ekspertene forvirrer og stresser foreldrene, og i stedet for å tilby metoder og løsninger bør gi foreldrene autoriteten tilbake - ved å gi dem trygghet til å finne de beste løsningene for sin familie.

Vi er så heldige å få lov å publisere Thinkerbells kronikk her på Ringblomst, som du kan lese her
  • Velkommen til Ringblomst!

Ringblomst er et nettsted bygget på tilknytningsomsorg. Vårt formål er å fremme nærhet og trygge bånd mellom barn og deres omsorgspersoner. Du kan lese mer om tilknytningsomsorg her. Aktiviteten på nettstedet foregår i all hovedsak i vårt forum hvor du kan lese uten melde deg inn. På forumet diskuterer foreldre fra alle landets kriker og kroker foreldrerollens små og store utfordringer med tilknytningsomsorg som ramme. Kanskje er Ringblomst det du leter etter som en inspirasjon til nettopp ditt foreldreskap?

Du er hjertelig velkommen til å ta en titt!