• Intervju med Ambivalent

Ambivalent kombinerer to av sine lidenskaper - bæring og forskning - for å kunne belyse nærmere hvorvidt bæring faktisk påvirker barnets motoriske utvikling eller ei. Hun har publisert resultatene fra sin første studie, og en studie pågår for fullt. Vi har intervjuet Ambivalent om hennes lidenskaper og resultater.

Hvem er Ambivalent? Kan du fortelle litt om dine egne erfaringer med å bære barn?

Jeg er tobarnsmor, fysioterapeut og PhD. Jeg er mamma til en jente på 5,5 år og en gutt på 3 år. Jeg begynte å bære i ergonomisk ”riktig” bæretøy først da eldstejenta var 7-8 mnd, før det visste jeg ikke om at det fantes andre alternativer enn BabyBjørn. Jeg bar henne mye i armene (og BabyBjørn) fram til da, jeg opplevde at jenta mi trivdes best med nærkontakt.

Jeg har båret lillebror siden han var nyfødt, både i elastisk og vevd sjal, ringslynge, MT og formsydde bæretøy. Dels ville jeg bære for å fremme tilknytning, dels av praktiske årsaker, siden jeg da hadde en 2-åring å ta vare på i tillegg. Og gutten trivdes åpenbart tett inntil.

I nyfødtperioden synes jeg det var best å bære foran i elastisk sjal, etter hvert brukte jeg mye ryggbæring i MT. Jeg synes det er veldig praktisk å ha armene fri til diverse gjøremål, og også på turer, både på bytur og på fjellturer, hvor det vanligvis er begrenset hvor man kommer fram med vogn.

Hvordan fikk du ideen til denne oppgaven, og hvordan kom du fram til valg av problemstilling?

Jeg fikk ideen til oppgaven da jeg gikk på barnefysioterapikurs i regi av Norsk Fysioterapeutforbund. I en diskusjon tok jeg opp temaet bæring, og det var mange som enten ikke hadde hørt om dette eller var skeptiske til bæretøy, varighet av bæring og barnets utvikling. Dette stemte også godt overens med inntrykket jeg hadde som mor i møte med andre mødre, helsestasjon etc. I ettertid av dette kurset kunne man skrive en valgfri oppgave, og jeg så det som en fin mulighet å kunne kombinere to av mine lidenskaper; bæring og forskning.

I utgangspunktet ønsket jeg å se på mange mulige effekter av bæring, men i en slik oppgave må man jo begrense seg. Jeg bestemte meg derfor for å kartlegge motorisk utvikling, siden fysioterapeuter tradisjonelt sett har vært svært opptatt av at mageleie fremmer motorikken, og at det kanskje ikke er bra at barnet bæres for mye.

Med utgangspunkt i dette startet jeg en prospektiv studie, dvs at barnet følges framover i tid fra fødselen. Men i og med at slike undersøkelser er tidkrevende og jeg ikke ble ferdig med studien før jeg måtte levere oppgaven, gjorde jeg også en rundspørring blant mødre som hadde båret barna sine og mødre som ikke hadde båret barna sine, for å se om det var forskjell i tidspunkt for når barna begynte å gå.

Fant du mye relevant forskning på området med god styrke?

Nei, det var ikke mye forskning på effekt av bæring på motorisk utvikling. Det finnes etter hvert god dokumentasjon for at ”Kangaroo care”, som inkluderer mageliggende, oppreist stilling på mors bryst, har vist en rekke positive effekter for barn født med lav fødselsvekt. I Norge har spesielt Solveig Albrecht Wahl frontet bæring, og enkelte kilder oppgir at bæring kan fremme utvikling av motoriske milepæler, men dette er ikke godt dokumentert.

Hvordan ser du på resultatet i forhold til det du forventet deg? Hva kan resultatet brukes til?

Jeg forventet å ikke finne noen forskjeller i tidspunkt for selvstendig gange for barn som hadde blitt båret og barn som ikke hadde blitt båret, selv om man kunne håpe på at de som ble båret hadde et fortrinn. Man må imidlertid huske på at normalvariasjonen er stor, og det kan være vanskelig å måle forskjeller i kvalitet på motorikk, som kan si noe mer enn kun de kvantitative milepælene, som f.eks tidspunkt for selvstendig gange. Uansett er dette et viktig resultat, fordi det viser at barn som har blitt båret ikke ligger etter de som ikke blir båret. Resultatene kan derfor brukes til å formidle at bæring ikke har negative konsekvenser for tidspunkt for selvstendig gange.

Kan du si noe om den pågående studien du har, hva du undersøker der og når den blir klar?

Den pågående studien undersøker motorisk utvikling hos barn som blir båret fra fødselen av og fram til de begynner å gå. Resultatene skal sammenlignes med en kontrollgruppe som ikke blir båret. Styrken ved denne studien er at det skjer en kontinuerlig kartlegging, noe som reduserer sjansen for at foreldrene husker feil i ettertid. Den tar også med flere elementer av motorisk utvikling, helt fra begynnende hodekontroll og kontroll over mage og ryggmuskulatur til man begynner å rulle, krabbe og til slutt gå. I og med at den følger barna så lenge, tar det ca 1 år (+/-) før resultatene er klare. De siste barna ble inkludert i mars 2010, og må derfor følges til ca mars 2011. Resultatene vil deretter bli tilgjengelige på vårparten 2011.

Kan du si noe om hvordan bæring sees på hos fysioterapeuter - finnes det noe felles syn?

Jeg har inntrykk av at mange fysioterapeuter er skeptiske til bæring, særlig i lengre perioder av gangen. Flere jeg har snakket med mener at den opplagte fasiten for motorisk utvikling er mye mageleie og varierte stillinger. Jeg tror mange ikke har satt seg skikkelig inn i hva det innebærer for barnet å bli båret. Barnet sitter jo ikke fastlåst i en stilling, det får derimot mange stimuli mens det er på en kropp i bevegelse. Dette kan være gunstig for hodekontroll, balanse og muskelstyrke. Mange er også bekymret for ryggens stilling, men bæring i bæretøy synes å ivareta den c-formete stillingen de nyfødte allerede har på ryggen sin. Men det er helt klart at det ikke lenger holder ”å synse”, og jeg håper det kommer flere og større studier på dette i framtiden.

Vi er glade for at Ambivalent er en aktiv bruker av Ringblomst og er spent på resultatet av den neste studien - forhåpentligvis blir også der resultatet at bæring ikke påvirker barnets utvikling negativt. Det er jo lov å håpe en liten smule på at det snarere har en ørliten positiv effekt?

Du finner den retrospektive studien her.
    kommentarer 3 kommentarer
    1. Marigold sin avatar
      Marigold -
      Strålende. Veldig bra!
    1. Ville Vanilje sin avatar
      Ville Vanilje -
      gleder meg til å lese resultatet av studien din
    1. Purra sin avatar
      Purra -
      Dette skal bli spennende fremover, lykke til med resten av løpet!
  • Velkommen til Ringblomst!

Ringblomst er et nettsted bygget på tilknytningsomsorg. Vårt formål er å fremme nærhet og trygge bånd mellom barn og deres omsorgspersoner. Du kan lese mer om tilknytningsomsorg her. Aktiviteten på nettstedet foregår i all hovedsak i vårt forum hvor du kan lese uten melde deg inn. På forumet diskuterer foreldre fra alle landets kriker og kroker foreldrerollens små og store utfordringer med tilknytningsomsorg som ramme. Kanskje er Ringblomst det du leter etter som en inspirasjon til nettopp ditt foreldreskap?

Du er hjertelig velkommen til å ta en titt!