• Föda utan rädsla - omtale av siemens

Föda utan rädsla av Susanna Heli

Susanna Heli fikk en helt klar innsikt gjennom sin egen fødselsopplevelse – hvor viktig det er å ikke stritte i mot men å flyte med gjennom enkle teknikker. Hun er utdannet fysioterapeut og er en kjent og ettertraktet doula i Sverige som benyttes mye I undervisningssammenheng.

”Föda utan rädsla” er en kort og lettlest bok som er gir helt konkrete verkøty for en god fødselsopplevelse. Hun skriver om seg selv og sine erfaringer, og blander informative tekster med historier fra egen praksis som er godt og levende skrevet – man blir nesten litt flue på veggen, og følger med i transformasjonen hos den fødende fra en desperat og panikkartet opplevelse til ro og harmoni der kroppen flyter med inn mot forløsningen. Jeg leste boken etter å ha tilfeldigvis funnet den på biblioteket, og den ble avgjørende for min egen gode fødselsopplevelse.

Bokens første del heter ”Trygg under förlossningen” og tar for seg redselen. Det handler aller mest om redsel for smerten, men også redsel for hva som kan gå galt. Underveis finns det tankeøvelser man kan gjøre for å bli bedre kjent med seg selv – for eksempel øvelser på å få tillit til personale, til å finne mening i smerten med mer. Jeg synes øvelsene var nyttige for å bevisstgjøre meg selv. De er veldig enkle og krever ikke mye. I denne delen beskrives også et vanlig fødselsforløp på en lettfattelig måte. Hun diskuterer her også behovet for eventuell smertelindring, og jeg synes hun balanserer ganske greit for og mot, hennes grunntanke heller vel mot at man skal forsøke å unngå om man kan, men ta i mot om det trengs.

”De fyra verktygen” beskrives I den andre delen – ”Andning”, ”Avspänning”, ”Rösten” og ”Tankens kraft”. Alle teknikkene beskrives med bakgrunn og med øvelser for å lære seg teknikken samt hvordan bruke den I aktiv fødsel. Hele tiden blandet med fødselshistorier som beskriver teknikken i bruk. Hun sier at man kan bruke alle fire eller velge de som passer, men at den rekkefølgen hun beskriver dem følger på en måte behovet for teknikker gjennom fødselsforløpet. Med det menes at i starten trenger man kanskje bare å tenke på pusten, mens mot slutten når smerten er på sitt mest intense trenger man også tankens kraft (det vil si å tenke positivt) for å holde ut.

Jeg hadde svært stor nytte av alle disse teknikkene, de hjalp meg å holde fokus og negative tanker unna og jeg fikk aldri panikk som ved første fødsel.

Den siste delen ”Stöd och trygghet” handler om den støtten man vil/kan få under fødselsforløpet, hun beskriver massasje og berøring som kan gjøre godt og skriver også om at man bør snakke med den som skal være med på forhånd. Fortelle som sine redsler, gjøre noen avtaler med mer. Jeg synes denne delen var nyttig å bruke i samtale med mannen, og det er også et eget avsnitt som er beregnet på den som skal være med som han leste.

Boken avsluttes med en ”lathund”, det vil si en kortversjon som man for eksempel kan ha med seg, som støttepersonen kan bruke for å hjelpe den fødende tilbake på sporet.

Jeg kan varmt anbefale denne boken til den som gruer seg for fødsel; for smerten, for å miste kontrollen, ja for det meste egentlig. Den er svært lett å lese, inspirerende og konkret. Verktøyene beskrives så enkelt og godt at det er lett å lære seg dem. Hun anbefaler ”tørrtrening” før fødsel, hvilket jeg gjorde de siste ukene, og det var veldig nyttig. Men boka er ikke nok dersom man har en lammende angst, da trengs det mer profesjonell hjelp.

Omtalt av siemens
  • Velkommen til Ringblomst!

Ringblomst er et nettsted bygget på tilknytningsomsorg. Vårt formål er å fremme nærhet og trygge bånd mellom barn og deres omsorgspersoner. Du kan lese mer om tilknytningsomsorg her. Aktiviteten på nettstedet foregår i all hovedsak i vårt forum hvor du kan lese uten melde deg inn. På forumet diskuterer foreldre fra alle landets kriker og kroker foreldrerollens små og store utfordringer med tilknytningsomsorg som ramme. Kanskje er Ringblomst det du leter etter som en inspirasjon til nettopp ditt foreldreskap?

Du er hjertelig velkommen til å ta en titt!