• Bokomtale: Pottetrening uten gråt

The No-Cry Potty Training Solution av Elizabeth Pantley

Pantley er er forfatteren bak suksessen The No-Cry Sleeping Solution, eller Sove uten gråt som den heter på norsk. Hun har også skrevet flere bøker basert på ”No-cry” tankegangen, om mat, separasjonsangst med mere.

Pottetreningsboka er oversatt til svensk, ”Potträning utan gråt – Det lyhörda sättet att sluta med blöjor” og bokomtalen er basert på denne oversettelsen – jeg har i denne omtalen oversatt sitater til norsk. Pantley skriver i innledningen at meningen med boken er å gi tips til at man lett og med positiv innstilling skal ta seg gjennom pottetreningen med sitt barn.

Først i boken presenteres en hurtig-guide I seks deler som er en sammenfattning, og deretter kommer seks kapitler som tar for seg hver av delene – ”Fakta om pottetrening”, ”Ferdighetstest” (er barnet klar?) – som er et spørreskjema for deg som forelder, ”Forberedende pottetrening”, ”Klart for potta” ”Sengevæting” og ”Å løse vanlige pottetreningsproblem”. Til slutt kommer et kapittel er et slags FAQ, altså ofte stilte spørsmål, og boken rundes av med et stikkordsregister. Boka er ganske ”amerikansk” – de som har lest søvnboka vil kjenne seg igjen. Språket er svært lettfattelig og konkret og for den som synes svensk er litt vanskelig vil jeg tro at det er vel så lett å lese den på engelsk. Den er kort og med mye luft (150 sider med mellomstor skrift i den svenske utgaven). Begge versjonene finns hos capris.

Jeg kjøpte denne boka da jeg skulle starte pottetrening med min eldste sønn da han var vel 2 1/2 pr. Han var ikke særlig interessert i potta, og jeg følte jeg trengte tips for å nærme meg ”problemet”. Boka gir mange konkrete råd til hvordan man skal først finne ut om barnet er klar for potta, og deretter hvordan man skal få barnet til å ville gå på potta – hvordan man skal organisere pottetreningen og opptre som forelder. Jeg synes boka er veldig nyttig å lese for en førstgangsforelder som ikke helt vet hvor man skal starte og hvordan man skal tenke. Hva er normalt og ikke normalt i en pottetreningssituasjon? Den hjalp meg å se at min sønn ikke var klar da jeg trodde, og den klargjorde min rolle som forelder. Da min sønn vel sluttet med bleier var det ikke med hjelp av noen av de konkrete tipsene, men den innstillingen til pottetreningen som boken presenterer fanns med I bakhodet. Den er fullt forenlig med tilknytningsomsorg, med respekt for barnet og dets grenser. Det finnes forslag på å bruke belønning, men de kan man se bort fra om man ikke er fan av det.

Jeg kan dermed varmt anbefale boka til dem som ikke helt hvordan de skal begynne, eller som står fast og trenger litt inspirasjon utenfra for å komme videre.
  • Velkommen til Ringblomst!

Ringblomst er et nettsted bygget på tilknytningsomsorg. Vårt formål er å fremme nærhet og trygge bånd mellom barn og deres omsorgspersoner. Du kan lese mer om tilknytningsomsorg her. Aktiviteten på nettstedet foregår i all hovedsak i vårt forum hvor du kan lese uten melde deg inn. På forumet diskuterer foreldre fra alle landets kriker og kroker foreldrerollens små og store utfordringer med tilknytningsomsorg som ramme. Kanskje er Ringblomst det du leter etter som en inspirasjon til nettopp ditt foreldreskap?

Du er hjertelig velkommen til å ta en titt!