Tråd: "De utrolige årene"
-
04 Feb 2008 21:49 #1
"De utrolige årene"
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/ser...5346&width=120
Noen som har hørt om, eller lest denne boken? Hvordan er den?
Skrevet av Carolyn Webster-Stratton.
-
07 Feb 2008 00:07 #2
Junior Member
- Ble medlem
- 16 Apr 2007
- Sted
- Østfold
På foreldremøte i barnehagen anbefalte de oss veldig å lese den. Har ikke rukket det ennå, men den står på ønskelista
-
07 Feb 2008 10:58 #3
Jeg har ikke lest boka dessverre, men kunne gjerne tenkt meg å gjøre det for å få et bedre innblikk i hva metoden egentlig går ut på. Jeg har lest litt her og der om webster-stratton, og av det jeg har lest er jeg svært skeptisk til at denne metoden benyttes i barnehager og skoler på vanlige barn. Så vidt jeg har forstått så er det en metode som er beregnet for barn og unge med alvorlige atferdsforstyrrelser, og den fokuserer da kun på atferdsendring -med bruk av belønningssystemer, unndragelse av goder o.l. Mulig dette bare er en bitteliten del av det det dreier seg om, derfor kunne jeg gjerne tenkt meg å lese boka!
(jeg leste på kommunen sine nettsider her at webster-stratton er et stort satsningsområde i barnehagene her, det var slik jeg begynte å søke det opp for å finne ut hva det dreier seg om. Kunne gjerne tenkt meg å sett hvordan det praktiseres. )
Håper dere vil komme med et referat om dere leser boka!!
Mamman til Loa -04 og Popper -06, Mini ventet okt -10
-
07 Feb 2008 11:00 #4
W-S-metoden er vel forresten utarbeidet ut i fra denne boken, så det er ikke sikkert at denne metoden står noe særlig beskrevet i boka.
Mamman til Loa -04 og Popper -06, Mini ventet okt -10
-
07 Feb 2008 18:22 #5
Jeg har lest den og det var deprimerende lesing. Den var i mine øyne gjennomsyret av et negativt syn på barn, men belønningssystemer, time-out, inndragning av goder m.m. Jeg er veldig skeptisk til at dette brukes ukritisk i barnehagene.
"Your child is not doing something TO you, he is just trying to meet his own needs. It is not about you at all."
-
07 Feb 2008 18:25 #6
Jesper Juul i A-magasinet om Webster-Stratton; http://www.aftenposten.no/amagasinet/article1655343.ece
"Your child is not doing something TO you, he is just trying to meet his own needs. It is not about you at all."
-
07 Feb 2008 21:13 #7
Jeg likte at han skrev dette:
"Barn er samarbeidsvillige inntil det selvdestruktive — og så lenge de er små, tilfredsstiller de gjerne de voksne for å få ros når de egentlig har behov for anerkjennelse. Det er ytterst betenkelig av voksne uhemmet å utnytte barns behov for ros for å få det som de vil. Spesielt når systemet anvendes på basis av barnas personlige eksistens og sosiale adferd.
(...)
Det er en tvilsom forbedring at man nå i stedet velger en tilsynelatende motsatt strategi, som bare gjør barns selvbilde avhengig av ros i stedet for kritikk. Det vil si at de blir vurdert positivt ut fra sin avhengighet av ros og angst for den uuttalte kritikk — ikke ut fra selvstendighet og uensartethet."
Metoden innebærer å gi barna ros for alle positive handlinger. Men tar ikke hensyn variasjoner hos de ulike barna. Og gjør barna mer avhengige av ros når de trenger anerkjennesel, som J Juul sier selv.
Jeg vet personlig ikke så mye om metoden, men gleder meg til å sette meg inn i den. Men pr i dag, men det jeg vet om den, så er jeg litt skeptisk.Sist endret av Englepels : 07 Feb 2008 kl 21:25
Mamma til Paw 8 år,
Pote 6,5 år og
Lille Tail 1,5 år
03 Feb 2010 20:34 #8
I dag har jeg unnagjort en av ett 7dagers kurs i "de utrolige årene",og jeg må si at slik det ble lagt fram i dag forstår jeg ikke helt hva som er så ille med det...
De understreket hele tiden at barnet skulle respekteres,og at man skal tilnærme seg barna på en utelukkende positiv måte.
Om noen er urolige skal man heller fokusere på "naboen" som sitter fint ved bordet og spiser(eks),og rose h*n .
Jeg spurte ang belønning og time-out,og det eneste de foreløpig ville si om det var at det skulle brukes med forsiktighet OM det i det hele tatt var nødvendig...
jajaj...det var første gang...kanskje jeg endrer oppfatning?hvem vet?
-
05 Feb 2010 21:18 #9
Her arrangerer BUP (Barne og ungdoms psykiatrien) og PPR (Pedagogisk psykologisk rådgivingskontor) "DUÅ"-foreldrerettleiingskurs, for foreldre som sliter. Me har fått Mini-innføring i opplegget på kurs med PP-kontoret, eg tykkjer opplegget høyres flott ut, det skal jo hjelpe foreldre til å samhandle meir positivt med barna sine. Eg har lyst til å lese begge bøkene, og skal nok gjere det ein eller annan gong.
No fann eg berre den eine boka på bokkilden, men det er ei "Håndbok" og ei "Teoribok".Sist endret av Hilja : 05 Feb 2010 kl 21:21

Jente 2002, gut 2005 og gut 2010
Use acrostic T.H.I.N.K. b4 u speak, ask 5 ?s: Is it True? Is it Helpful? Is it Inspiring? Is it Necessary? Is it Kind? If not, don't say it!

Svar med sitat