Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14
    Ble medlem
    13 Oct 2006
    Sted
    Lommekroken

Standard Hvordan omsorg kan motvirke mentale lidelser

Som en del her har fått med seg, er jeg en ivrig leser av Scientific American og også Sci-Am Mind når Sci-Am er utsolgt. I siste nummer (Volume 19, number 3, June/July 2008) var det en interessang artikkel ved navn "The New Genetics of Mental Illness".
    Her er hovedpunktene slik jeg tolker dem - originaltekst finnes i nevnte nummer og artikkel. Kan kjøpes på nett (www.sciammind.com);
    Det har lenge vært mistenkt at en del mentale sykdommer som angst, depresjon, rusmisbruk, psykoser og andre lignende tilfeller kommer av en genetisk predisposisjon. Genetikk er en ganske ny vitenskap og forskere vet ekstremt lite om hvordan gener fungerer.
    Det er nå kommet en ny gren innen genetikken kaldt epigenetikk. "Epi" betyr "over" og definisjonen av epigenetikk er: "studien av visse kjemiske brytere som slår gener av og på, og slik påvirker genekspressjonen (hvor aktivt genet er)"
    For eksempel: Vi ser at eneggede tvillinger har (tilsynelatende) likt genmateriale og dermed er samme individ genetisk sett, men en tvilling med en schizofren tvilling har "bare" 50% sjangse for å bli schizofren, selv om alle indisier sier at schizofreni er forankret i genetikk. Hvordan kan det ha seg?
    Tradisjonellt sett har man sagt at det er ytre påvirkninger som gir variasjon i tvillinger, som forskjellige fingeravtrykk.
    Men nå tyder ting på at oppforstring kan også være en ytre påvirkning som slår gener på eller av.
    Fritt oversatt: "Enkelte oppfostringsmåter kan påvirke et barns emosjonelle utvikling og mentale helse - og noen bevis hinter til at de gjør det via epigenetikk" (Nevnte Sci-Am Mind nr side 44)
    Enkelte individer viser en ekstrem respons til stress. Kvinner som har vært utsatt for seksuelle overgrep som barn og fysiske overgrep har en overdreven stressrespons. Stresshormonet kortisol blir unormalt forhøyet selv ved minimalt med stress slik som å snakke fremfor en forsamling.
    På den andre siden ser vi at individer som har fått mye fysisk bekreftelse i barndommen kan bli emosjonellt svært motstandsdyktige mot stress som voksne.
    Nå er det uetisk å utføre strengt vitenskapelige eksperiment på mennesker som beviser dette, men forskere ledet av Michael J. Meany fra McGill Universitetet gjorde rotteforsøk som gir visse hint. De sjekket stressrespons hos rotteunger som hadde mødre som slikket og stelte dem versus rotteunger med mødre som i langt mindre grad slikket og stelte ungene sine. Unger av "stellende" mødre viste mindre engstelighet og stress enn unger av mødre som ikke stelte.
    Hvordan kan stell av unger påvirke humøret i en slik grad?
    I 2004 rapporterte Meaney's team at i unger av ikke-stellende mødre så de at genet som styrte stresshormonreseptorene hadde mange metylgrupper enn unger av stellende mødre. Denne metyleringen gjorde at genet ikke fungerte helt som det skulle. Resultatet er at kroppens feedback-systemer ikke fungerte som optimalt og at det tok lengre tid for hjernen å roe seg ned etter en stressende opplevelse. I unger av stellende mødre så man ikke denne metyleringen av genet.
    (ja, jeg vet at dette kanskje ikke høres helt logisk ut, men jeg måtte utelate en del informasjon og definisjoner av tid og plasshensyn. Dessuten er det ikke lovlig å kopiere en tekst nøyaktig uten lov fra forfatteren)
    Når det gjelder depresjon er det allment anerkjent at det skyldes en kjemisk ubalanse i hjernen, men ingen vet helt hvordan det skjer. I dyreforsøk så de at deprimerte mus hadde metylerte gener. Når metylgruppene ble erstattet av acetylgrupper ved hjelp av medisinering, forsvant de depressive tegnene.
    Rusmisbruk kan også komme av en lignende mekanisme. I det minste kan det være en bidragene faktor.
    Også i schizofrene ser man denne metyleringen av enkelte gener. "Thus, DNA methylation, spurred by unknown enviromental occurrences, may play an important role in the development of schizofrenia"
    Men betyr dette at når man først er deprimert, rusmisbruker, schizofren, så er det ingenting å gjøre fordi genene er forandret? Nei. Disse metylgruppene kan fjernes. I rotter kan disse trekkene forsvinne ved at man forsøker å fjerne metylgruppene som har festet seg til genene. Forskerne har gitt rottene av ikke-stellende mødre et middel som fjerner metyleringen av DNA og de har sett at rottene ble mer normale. De viste ikke lengre en overdreven stressrespons, men var mer som unger av stellende mødre.
    Etterhvert håper de å teste dette på mennesker. Det er ikke nødvendigvis med piller, men andre ting kan hjelpe til med å demetylere DNA, blant annet kostholdsforandring (fungerer på rotter) eller få psykoterapi. Dette kan i det minste forhindre epigeniske forandringer i DNA.
    Dette er et nytt felt, men det gir oss de første pekepinner på hvordan erfaringer kan forandre hjernen og vår oppfatning av verden.

Mine tanker: For meg er dette en veldig god grunn for å "skjemme bort" ungene med kos og klem. Om noe så "enkelt" som masse fysisk kontakt kan redusere stress hos små barn og det på sikt kan gjøre dem mer motstandsdyktig overfor fremtidige belastninger... så hvorfor ikke? Min erfaring er at det reduserer stress hos mor også. En skikkelig vinn-vinn situasjon, slik jeg ser det.
    Sist endret av Al-Kemia : 16 Jul 2008 kl 09:44
    Gullungen Maya dubbedåre født mai 2005 :hosten:

I solemnly swear I'm up to no good. UV-ståa akkurat nå finner du ut av på: [url]http://www.nrpa.no/uvnett/[/url]

Ble medlem
    19 Jan 2007
    Sted
    Trøndelag

Standard

Dette var fin lesning. Gleder meg til fortsettelsen.
    [CENTER][COLOR=magenta]Oliven er mamma til Junigutt (06) og Vintermann (des.07) og Desembersol (09).
    :firehjerter:

[/COLOR][/CENTER]

Ble medlem
    04 Dec 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

ja, vil lese mere!
    Mamma til lille supersnuppa, 2006 og bøllebror 2009:serhjerter:, og gift med Krutti.:solen:

Ble medlem
    04 Jul 2008

Standard

Dette minner meg om et fordrag jeg vart på med Øyvind Kvello. Han la frem ulike faktorer som beskytter barn mot negativ påvirkning. Skal se om jeg finner papirene for det var virkelig interessant!

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Interessant! Takk skal du ha!
    [I]Never mind what-is. Imagine it the way you want it to be so that your vibration is a match to your desire. When your vibration is a match to your desire, all things in your experience will gravitate to meet that match every time.[/I] Abraham-Hicks

Ble medlem
    13 Oct 2006
    Sted
    Lommekroken

Standard

Da var den ferdigskrevet. Dette er et kort utdrag og sterkt farget av mitt eget syn, selv om jeg forsøkte å minimere det. For dem som vil lese mere står det hvor man kan finne originalartikkelen. Den er på "vitenskapelig engelsk" og kan kanskje være litt drøy, men personlig synes jeg at sci-am artikler er veldig kjekt skrevet og sci-am er et populærvitenskapelig magasin, på lik linje med illustrert vitenskap, men kanskje mer... vitenskapelig og ca 5 år forut for IV.

I solemnly swear I'm up to no good. UV-ståa akkurat nå finner du ut av på: [url]http://www.nrpa.no/uvnett/[/url]

Standard

Spennende lesing.
    Mine fantastiske gutter :breakdance: juli -06 og [IMG]http://www.tettinntil.no/forumet/images/smilies/baby22sk.gif[/IMG][IMG]http://www.tettinntil.no/forumet/images/smilies/baby22sk.gif[/IMG] september -08 (33+6)

Ble medlem
    22 Sep 2007
    Sted
    Hedmark

Standard

Dette var veldig interessant, Al-Kemia. Jeg tror jeg må klikke meg inn å lese den komplette artikkelen.

Så Scientific American er bra? Nå som jeg ikke er på Blindern lenger (fjernstuderende), savner jeg tilgangen til allverdens gratis vitenskapelige blader.
    [CENTER]:hjerte2:[/CENTER]

[CENTER][FONT=Book Antiqua][COLOR=dimgray]Mamma til lille snupp født mars-07[/COLOR][/FONT][/CENTER]
    [CENTER][FONT=Book Antiqua][COLOR=#696969]og lillesøster født november -10[/COLOR][/FONT] [/CENTER]
    [CENTER]:firehjerter: [/CENTER]

Ble medlem
    11 Oct 2006
    Sted
    Nordpå

Standard

Så spennende lesing. Fikk lyst å lese originalartikkelen, men må nok innse at det har jeg ikke tid til. Så fint at noen somdeg tar segbryet med å lage sånne finekortversjoner. :
    [B][COLOR=yellowgreen][FONT=Trebuchet MS][SIZE=3]Mamma til Rusketusket[/SIZE] som er storebror [SIZE=3]og Vesla og Søta [/SIZE][/FONT][/COLOR][/B]:fargehjerter:

[CENTER][I][COLOR=black]"...raising kids is not for wimps." [/COLOR][/I][/CENTER]
    [RIGHT][I][COLOR=black]-Alfie Kohn[/COLOR][/I][/RIGHT]

Ble medlem
    13 Oct 2006
    Sted
    Lommekroken

Standard

Jeg synes Sci-Am er et kjempefint magasin. Det er ikke for tungt språk, og med ganske nye ting som blir presentert.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •