Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12

Standard Hvordan ser lus ut?

Opplus meg, he-he...

Hvor stor er den, lys eller mørk, og hvordan skiller de seg fra sandkorn i hodebunnen? Fikk skriv om at vi må sjekke for lus, men det synes jeg er vanskelig da jeg aldri har sett noen før.

Vi har lusekam, men når jeg kammer får vi med litt sånn hodebunnsflass (?), så om lusa er hvit/lys vet jeg ikke hva som er hva. Rører den på seg? Og hvor stor i mm?
    Persillen -04, Påsan -07 og Tøtta aug -11

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Nå er det mannen som er luseeksperten hos oss (og spør du meg, skal han få glede av sin ekspertise igjen når L når lusealder ), så ta mine kunnskaper med en klype salt:
    Lusa er mørk. Du KAN i godt lys faktisk se den krabbe rundt, men den er pitteliten. Maks en mm, gjerne mindre, såvidt jeg husker.
    Du kan også av og til finne luseegg på hårene, de er enda mindre og hvite og sitter nær hodebunnen. Det kan være lurt (om jeg husker rett) å legge et hvitt håndkle på gulvet når du lusekjemmer, for da kan du faktisk se at de havner der.

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Lus kan variere farge. Men det er jo et slags insekt og sånn sett vanskelig å forveksle med flass. Sitter godt i kammen om de finnes. Lus er det ekleste som finnes!
    [SIZE=1][COLOR=purple]Mammaen til Lille My (2004) :firehjerter: og Hattifnattet (2006) :blomst:[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=1][COLOR=slategray][I]"Kan du klare - midt i trettheten - å øve deg på å nyte natten med barnet ditt. Nyte følelsen av at dere to utgjør en liten øy midt i menneskeheten. Den varme, urolige lille kroppen som er så intenst levende. Nattestillhet når barnet omsider roer seg. Freden når dere begge gradvis glir inn i søvnen.[/I][/COLOR][/SIZE][SIZE=1][COLOR=slategray][I].."[/I][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=1][COLOR=#708090]Gro Nylander[/COLOR][/SIZE]
    :kaffi:

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofia Vis innlegg
    Lus kan variere farge. Men det er jo et slags insekt og sånn sett vanskelig å forveksle med flass. Sitter godt i kammen om de finnes. Lus er det ekleste som finnes!
    men hva med eggene?
    Persillen -04, Påsan -07 og Tøtta aug -11

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Det er umulig å si hvordan de ser ut, de finnes i alle str. og farger. Så finner du en lus så vet du hva du har funnet
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    Ravelry

Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeano Vis innlegg
    Så finner du en lus så vet du hva du har funnet
    Signerer i sannhet denne. Grøss!

Husker jeg bare "for sikkerhets skyld" skulle kjemme gjennom mannens hår i den tiden de største jentene var i den verste lus-alderen. Sånn nærmest bare for gøy der han satt framfor PC-en og dillet. Orket ikke engang å be ham vaske håret først (det bør man gjøre for å unngå statisk elektrisitet samt for å svimeslå lusa litt), bare kjemmet ivei. To-tre tak og jeg syns det var noe rart på kammen? Lente meg fram mot kammen, og så til min skrekk verdens største lus titte tilbake på meg med argusøyne før den regelrett hopper tilbake til mannens hår. GAAAH! (Nei, jeg overdriver selvsagt ikke i det hele tatt.)

GRØSS OG GRU. Herregud som jeg klødde etterpå. (Herregud som jeg klør NÅ bare jeg tenker på det! )

Så ta lus-advarsler på alvor! Sjekk alle beboere i huset. Hos oss hadde tre av fire lus - kun eldstejenta som den gangen hadde gått klar.

Ble medlem
    04 Feb 2008
    Sted
    hegreland

Standard

Iiiiiik! Kjenner jeg klør bare ved tanken. Men vi har *bank-i-bordet* aldri hatt lus. Men titter på enhver talgklump jeg finner i håret mitt eller sandkorn på barnas hode. VET jo at det ikke er så skummelt, det er bare så ekkelt!!
    Lever med Nydlingen 9,5 år, Blåveispiken 6 år, Sjømannen, hunden, katten og kaninen.

Lev.

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Lusen har ikke vinger. Alle andre små kryp du finner i håret, er antagelig lus. Jeg syns det er lettest å finne de når man grer vått hår. Jeg fant bare lus midt oppå hodet - eller litt bakenfor midten (issen?), men offisielt trives de best ved hårfestet ved ørene eller bak i nakken (altså størst sjans for å finne egg der).

Vi fikk lus og barnemakk samtidig - akkurat når vi flyttet inn i nytt hus (tok med begge deler fra den gamle til den nye barnehagen, kanskje?). Det hadde jeg fortrengt, og har i grunnen ikke tenkt å tenke mer på det.
    juni 03 + oktober 04 + november 07

Alle barn er våre barn.

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Modern - den beskrivelsen var levende

I kombo med Wanagsaans barnemakk så ble denne tråden herlig
    Lykkelig gift med mannen min
    Mamma til Storebror mars 89
    og lillebroren Lillebap som ble født i mars 06.

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Ambivalent Vis innlegg
    Opplus meg, he-he...

Hvor stor er den, lys eller mørk, og hvordan skiller de seg fra sandkorn i hodebunnen? Fikk skriv om at vi må sjekke for lus, men det synes jeg er vanskelig da jeg aldri har sett noen før.

Vi har lusekam, men når jeg kammer får vi med litt sånn hodebunnsflass (?), så om lusa er hvit/lys vet jeg ikke hva som er hva. Rører den på seg? Og hvor stor i mm?
    Nyklekket lus er små, kanskje 1/2 - 1 mm og helt lyse. Det tar ca 3 uker før lusa er fullvoksen, da er den blitt mørk og en god del større (2-3mm). Du tar ikke feil av sandkorn og lus!

Min erfaring er at det ikke blir med egg og lus på kammen. Du må derfor se i hodebunnen. Lag et skille i håret med kammen, og se der. Så lager du et nytt skille 1 cm unna, osv. Voksne lus kan krype ganske fort, det er derfor best å se etter lus i vått hår, for da beveger lusa seg tregere. Luseegg sitter som bittesmå perler på hårstråene veldig nær hodebunnen, de er gulhvite, gjennomsiktige.

Voksen lus:

04a857f8f7.jpg
    [LEFT][COLOR=darkslategray][COLOR=navy]Mamma til 4 jenter[/COLOR] [/COLOR][/LEFT]
    [LEFT][COLOR=navy]Blomsterpiken [SIZE=1](2000)[/SIZE][/COLOR] [COLOR=indigo]Prinsessen [/COLOR][SIZE=1][COLOR=indigo](2002) [/COLOR][/SIZE][COLOR=purple]Lykketrollet [/COLOR][SIZE=1][COLOR=green][COLOR=purple](2005)[/COLOR] [/COLOR][/SIZE][COLOR=darkorchid][SIZE=2]Godjenta[/SIZE][SIZE=2] [SIZE=1](2009)[/SIZE][/SIZE][/COLOR][/LEFT]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •