Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13

Tråd: Sengevæting

Ble medlem
    20 Nov 2007
    Sted
    Byen i vest

Standard Sengevæting

Sit og les litt om nattbleieslutt og klipper inn eit svar ifrå Lommelegen nedanfor til informasjon angåande sengevæting og nyare forskning:

"Tissing i sengen(sengevæting) om natten kan dessverre være arvelig og sjansen øker dersom en av foreldrene har hatt problemet.
    Nyere forskning kan tyde på at barna mangler et hormon som styrer tissingen- anti diuretisk hormon eller ADH som det forkortes.
    Tilførsel av dette hormonet som nesespray, fører til at barnet ikke tisser på seg om natten
    Man kan også bruke alarm i trusa eller i sengen. Dette fører til at barnet vekkes når det tisser på seg.
    Det er viktig å behandle dette.
    Kontakt skolelegen via helsestasjonen.
    Da vil helsesøster sammen med skolelegen, veilede dere videre og ordne med henvisning til barnelege, dersom dette blir nødvendig."
    Mor til [COLOR=Blue]Krabaten[/COLOR] (jan 07) :baby::firehjerter:

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Sukk, ja det hørtes jo veldig lettvindt og greit ut... Her er det vått rett som det er, både dag og natt. Alt fra 1 til 4-5 ganger daglig på begge to, de er 4,5 og 6 år gamle. Kjenner at det begynner å tære på! Arvelig ja, jeg hadde en periode selv i 5-årsalderen, men slitsomt okke som.

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Men da er det kanskje slik at barna dine mangler hormonet og trenger medisinsk hjelp?
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Ja, kanskje, men så plutselig har de 1-2 dager uten annet enn en liten lekkasje på kvelden, og de har vært helt tørre noen uker da de var mindre... Så fastlegen og helsesøster mener i hvertfall ikke at det er det som er problemet. Men hva vet vel jeg. Barneavdelingen på sykehuset synes jo ikke det er noe problem før tidligst 8-årsalderen, og vil helst ikke ha dem før de er 10 år gamle... Lange utsikter, må jeg si.

Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Så hyggelig å se deg igjen, Lille Frøken Hasselbrun.

Vanskelig, det der med å skulle slutte med bleier på natta. Først venner vi ungene til med å ikke skulle våkne av at de tisser i bleie på natta, og så skal man plutselig kreve at de skal våkne. Ikke greit, det der. I tillegg, selvsagt, til at flere barn mangler enkelte hormoner. Det er vel særlig mangel på et hormonet som forhindrer at kroppen skiller ut mye urin i løpet av natten (det er derfor urinen er så konsentrert om morgenen), som skaper problemer, er det ikke? Eller er nesesprayen for noe annet?

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Fant forresten at legemiddelverket fraråder bruk av nesespray mot sengevæting: http://www.legemiddelverket.no/templ...____42291.aspx

Ble medlem
    20 Nov 2007
    Sted
    Byen i vest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Moder'n Vis innlegg
    Så hyggelig å se deg igjen, Lille Frøken Hasselbrun.
    Takk for det Moder'n Eg er innom av og til for å lese gode råd og få tips om forskjelligt, men det har ikkje blitt mykje skriving i det siste.
    Krabaten veks til og dei verste nybaktmammabekymringane er forlengst over

Så no er det berre nattbleieslutt me må igjennom før dei største "det barn må lære stadia" er unnagjort. Og poenget mitt med det fyrste innlegget var egentleg berre å roa meg sjølv (og andre) med at dette er eit hormon som (dei fleste) veks seg til. Krabaten er jo nett fylt 4 og kan vel kanskje ikkje kallast ein sengevætar, men når kan eg byrje å forvente at han blir tørr? Nokre netter er han det, men andre ikkje- uansett om han tissar rett før han legg seg eller ikkje. Er dette innanfor normalen? (Eg har også ein bror som var sengevætar ganske lenge- så det kan og være eit arva fenomen).

Det som er litt rart er at når han slutta med bleie om dagen (då han var 3 år) var det ei tid at han vakna av seg sjølv om natta og ville på do og tisse- men så har det gått over- og han tissa heller i bleia. me fulgte han alltid på do, men hadde også alltid på bleie (orka ikkje alle dei våte sengekleda midt på natta)- og no lurer eg på om me har "mista eit vindauge" eller ikkje?
    (og derfor prøvde eg å beroliga meg sjølv med at det er eit hormon som kjem til å kome..)

Og eg forstår jo på Sanglerka at det kan vare lenge og i større grad- og at du har prøvd forskjelligt for å løyse det. Og nasespray er altså ikkje lurt..
    Håpar de finn ut av det!
    Mor til [COLOR=Blue]Krabaten[/COLOR] (jan 07) :baby::firehjerter:

Ble medlem
    11 Feb 2007

Standard

Kanskje ikke det du ønsker å høre, men gutten min på 6 år er sengevæter. Sjelden han er tørr om natten. Tror ikke du har "mistet et vindu", dessverre så er det jo vanlig at en del barn sliter med dette en del år.

Ble medlem
    25 Apr 2008
    Sted
    Oslo

Standard

Snuppa mi - født i oktober 2007 - er ikke nærheten av tørr på dagtid engang. Enn så lenge tar jeg det det helt med ro, og tenker at dette nok blir lettere til sommeren.

Hvis du ser på denne siden, så gidder de ikke engang nevne 4-åringer. De begynner med at 20% av 5-åringer tisser i senga minst én gang hver måned. Så her er det ingen grunn til å bli panisk.

Standard

Vår er nesten tørr nå, 8 år gammel... Det var virkelig et slit til tider! Noen tips lærte vi oss da: mange, mange lag med tisselaken på senga, i de verste periodene kun tisselaken (synes de fra sparkjøp er greie, ikke så klamme), som røskes av etter hvert som de blir våte. Tynn overmadrass som er lett å vaske. Ullteppe istedet for dyne (hun er varm av seg, da, trenger ikke dyne). Minirin brukte vi med jevne mellomrom i en lang periode, vi hadde smeltetablett, ikke nesespray som de advarte mot. Til å begynne med virket den dårlig, men etter hvert som hun modnet litt hjalp de godt, og ble etterhvert kun brukt ved overnattinger, hotellbesøk o.l. Gav både oss og henne en trygghet på at hun ikke ville tisse på seg, selv om vi allikevel måtte (og må) gå på do med henne noen timer etter legging.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •