Viser resultater 1 til 8 av 8
    Ble medlem
    11 Feb 2007

Standard Hvordan ser man hodelus?

Nå har vi fått lapper både i skolen og bhg om at det er hodelus påvist på barn i klassen/bhg. Bestevenninnen til jenten har også hatt hodelus. Nå sitter jeg her og kammer vått hår, og lurer på hvordan man ser hodelus eller egg? Har googlet det, og lest at eggene kan være lyse på farge. Jeg har funnet noen lyse prikker, men jenten har belegg i hodebunnen som kommer løs når jeg kammer. Hvordan vet jeg hva som er hva?

Ble medlem
    25 Sep 2006

Standard

Lus ser man. Det ser ut som små insekter rett og slett, fryktelig ekle.

"Der mine meninger/tolkninger er likegyldige, der alt er planlagt og sannheten er satt, der det ikke er plass til mine spørsmål, mine teorier, mine uttrykk, der er det i virkeligheten ikke plass til meg." Carla Rinaldi

Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Eggene sitter helt fast i hårstråene. De er først gangske hvite og etterhvert mer gjennomsiktige når de er klekt. De klekkes etter 8 dager, men kan sitte fast på hårstråene i månedsvis. Hvis det er mange i mørkt hår vises de ganske godt. I lyst hår er kanskje lusene lettere å se. De er fra i underkant av en millimeter til ca 2 millimeter store. Ofte finner du imidlertid ikke så mange av de store, de beveger seg fort. Jeg fant ut at den mest effektive måten å finne dem på var å gre håret stående opp ned over en hvit vask. Det bør være tørt i vasken, for hvis det er vått beveger de seg ikke og da er det nesten umulig å se at det er dyr (bortsett fra de største da...). Lusene holder seg helst bak i nakken og bak ørene.
    Mamma til storesøster august-03 og lillesøster juni-06

Ble medlem
    11 Feb 2007

Standard

Men ser man eggene sånn med det blotte øyet?

Ble medlem
    25 Jun 2010
    Sted
    Nedre Eiker

Standard

Ja det skal man kunne. Uff kjenner jeg klør bare ved tanken
    [SIZE=2]

:firehjerter:Mini'n:firehjerter:
    :firehjerter:Mannen:firehjerter:

I arise in the morning torn between a desire to improve the world and a desire to enjoy the world. This makes it hard to plan the day.[/SIZE] (E.B.White)

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Vi hadde lus i fjor, og de ferdigklekkede eggene satt lenge igjen i håret. Om du grer med lusekam fester lusene seg litt i kammen. så mye lettere å se da enn når man ikke grer. Hos oss holdt det ikke vann at de var bak ørene eller i nakken, vi hadde mest bak på hodet der håret er aller tettest. Lus er det ekleste jeg vet, krysser fingree for at dere slipper unna!
    [SIZE=1][COLOR=purple]Mammaen til Lille My (2004) :firehjerter: og Hattifnattet (2006) :blomst:[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=1][COLOR=slategray][I]"Kan du klare - midt i trettheten - å øve deg på å nyte natten med barnet ditt. Nyte følelsen av at dere to utgjør en liten øy midt i menneskeheten. Den varme, urolige lille kroppen som er så intenst levende. Nattestillhet når barnet omsider roer seg. Freden når dere begge gradvis glir inn i søvnen.[/I][/COLOR][/SIZE][SIZE=1][COLOR=slategray][I].."[/I][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=1][COLOR=#708090]Gro Nylander[/COLOR][/SIZE]
    :kaffi:

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Jeg er så glad mannen min ble luseekspert på de to største da de var i den alderen. Nå som L er på vei inn i den, har han kompetanse, i motsetning til meg

Ble medlem
    25 Sep 2006

Standard

Jeg syns ikke det var lett å se eggene i mine barns blonde hår. Men vi så lett lusene når vi gredde over vasken eller et hvitt papir.

"Der mine meninger/tolkninger er likegyldige, der alt er planlagt og sannheten er satt, der det ikke er plass til mine spørsmål, mine teorier, mine uttrykk, der er det i virkeligheten ikke plass til meg." Carla Rinaldi

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •