Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 26
    Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard Er magefølelsen godt nok

Vi bruker så ofte dette begrepet...men synes dere dere kan stole på magefølelsen? Jeg synes ikke alltid det, faktisk.

Jeg synes "magefølelsen" er et sånt argument som kan brukes for alt og i alle retninger, og tenker at kanskje er instinkter bedre. Instinkter er det vi er biologsk programmert til. Det er OK. Men magefølelse, det kan vel så gjerne være noe innlært som går på tvers av instinktene.

Innspill?
    Mammaen til Lille My (2004) og Hattifnattet (2006)

"Kan du klare - midt i trettheten - å øve deg på å nyte natten med barnet ditt. Nyte følelsen av at dere to utgjør en liten øy midt i menneskeheten. Den varme, urolige lille kroppen som er så intenst levende. Nattestillhet når barnet omsider roer seg. Freden når dere begge gradvis glir inn i søvnen..."
    Gro Nylander

Ble medlem
    01 Jan 2007

Standard

Tja... Det er mulig begrepet brukes for mye. Men hva kan vel jeg si om andres magefølelser? Så derfor syns jeg det er vanskelig å si at det brukes for mye.

For min egen del så er instinkter og magefølelse egentlig det samme. Jeg er bevisst på magefølelsen min, og merker godt om den ikke stemmer.

Men jeg kan være enig i at magefølelsen/instinktet ikke alltid har rett. Enkelte ganger kan det være praktisk vanskelig å følge instinktene feks, og løsningen på problemstillingen vil da måtte gå imot instinktene.

Jeg tror også man kan lure seg selv litt med magefølelsen. Eks om det er noe man har veldig lyst til, men som hodet forteller deg at ikke er bra, så tror jeg man kan blande litt den følelsen av å ha magefølelse for noe og det å ha lyst på noe. På den måten vil magefølelsen ha feil, og man bør heller lytte til hodet.

Vanskelig å skrive så mye om dette. Det blir så høytflytende liksom..
    Sånn går no dagan! Og jeg elsker det!

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Haugesund

Standard

Enig i at magefølelse kan være så mangt og variere fra person til person, men lurer litt på om instinkter er noe bedre i vårt samfunn? Det er vel flere av instinktene våre som ikke er slik som de var ment å være? påvirket av samfunnets utvikling?

F.eks opprinnelig har vi vel et urgammelt instinkt som sier at vi skal passe oss for edderkopper og slanger og lignende, for det kunne være livsfarlig å treffe på disse, men nå er det flere og flere som har fått "utvasket" denne typen (og andre) instinkter. Kan det hende at instinktene vedrørende barnestell ikke er så gode hos alle heller? I såtilfelle er det ikke ok å stole på instinktene heller, for de kan og være påvirket av utviklingen?
    Mamma til stor gutt årgang oktober 2003 og ei lita jente fra april 2006

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Jeg synes også magefølelseordet er litt diffust. Liker det i grunnen mindre og mindre- instinkter er bedre!

Må tenke litt på dette ordet....
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Ble medlem
    01 Jan 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Eple Vis innlegg
    Jeg synes også magefølelseordet er litt diffust. Liker det i grunnen mindre og mindre- instinkter er bedre!

Må tenke litt på dette ordet....
    Jeg tenker som så jeg; at det er instinktene som slår ut i magen. Altså at magefølelsen er et utslag at at instinktene våre forteller oss noe. Magefølelsen er et verktøy for instinktene.

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av September Vis innlegg
    Jeg tenker som så jeg; at det er instinktene som slår ut i magen. Altså at magefølelsen er et utslag at at instinktene våre forteller oss noe. Magefølelsen er et verktøy for instinktene.

Men jeg synes det blir brukt litt feil av en del. Når man vil noe som man ikke har gode argumenter for- da er det ofte lyst og ikke instinkter- eller?

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Ble medlem
    01 Jan 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Eple Vis innlegg

Men jeg synes det blir brukt litt feil av en del. Når man vil noe som man ikke har gode argumenter for- da er det ofte lyst og ikke instinkter- eller?
    Ja, som jeg skrev over, så tro jeg også man kan blande magefølelsen med lysten til noe.

Men samtidig, hva kan vel jeg si om feks din magefølelse. Et konkret eksempel. Nattavvenningen vår. Jeg følte at hvis jeg skulle gjøre det, så var tiden inne nå. FOr dere kunne det selvfølgelig virke litt rart at jeg følte det sånn, kanskje virket det som en lettvindt unnskyldning, men for meg var denne følelsen helt reell. Og den viste seg å stemme

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av September Vis innlegg
    Ja, som jeg skrev over, så tro jeg også man kan blande magefølelsen med lysten til noe.

Men samtidig, hva kan vel jeg si om feks din magefølelse. Et konkret eksempel. Nattavvenningen vår. Jeg følte at hvis jeg skulle gjøre det, så var tiden inne nå. FOr dere kunne det selvfølgelig virke litt rart at jeg følte det sånn, kanskje virket det som en lettvindt unnskyldning, men for meg var denne følelsen helt reell. Og den viste seg å stemme
    Den er jeg helt med på! Hvis andre føler noe annet enn deg med sitt barn på samme alder så kan det være fordi hos dem er det feil (tidspunkt feks) Man kjenner sine egne barn best!

Hvis man diskuterer feks nattavvenning som prinsipp så taes ikke magefølelsen med- og da kan man oppleve at de meningene man har i prinsippet kolliderer med magefølelsen eller instinktene i neste omgang. Jeg har gått bort fra mange slike meninger i årene som mamma

Ble medlem
    22 Sep 2007
    Sted
    Hedmark

Standard

Ja, enig i at "magefølelse" er et litt diffust og (kanskje) overbrukt uttrykk, men de fleste av oss har den. Og de fleste av oss har også instinkter, men jeg tror ikke at "magefølelse" nødvendigvis er det samme som instinkt. Særlig i forbindelse med morsrollen har jeg flere ganger visst noe instinktivt, som f.eks. pappaen ikke har visst. Tror vi mødre er utstyrt med flere instinkter for å ta vare på de små enn det menn er (uten at jeg sier at menn ikke duger, for det gjør de jo absolutt). Mens andre ganger er det mer en "magefølelse".

Jeg antar at noen av "magefølelsene" våre bunner i instinkter, mens andre er tillærte sosiale /individuele evner / ønsker. Så fort vi setter oss ned for å reflektere over denne "magefølelsen", så tror jeg ikke lenger det er instinkt som styrer. Selv om vi etter å ha tenkt på det tror vi følger magefølelsen, vil den nå være farget av alt vi kognitivt har puttet inn i denne følelsen. En annen grunn til at "magefølelse" ikke er noe godt ord, og hvorfor det ikke nødvendigvis er lurt å stole på den, er jo nettop at det er snakk om en FØLELSE. Akkurat som når denne magefølelsen går gjennom rasjonell tanke, så er det jo strengt tatt ikke lenger et instinkt når man i forkant tar seg tid til å føle noe i forbindelse med den. Et instinkt er jo nettop en trang til å handle refleksivt, før følelser og tanker forstyrrer instinktet.

Hmm, dette ble kanskje litt kronglete forklart, men skjønner dere hvor jeg vil med det? Evolusjon har gjort mennesket til et kognitivt vesen. Vår overlevelse har blitt mer og mer basert på disse evnene og kanskje mindre og mindre på instinkter? Jeg tror vi har mange av våre instinkter inntakt, men ikke alle er like flinke til å "kjenne etter". Jeg tror ikke alle instinkter har blitt luket ut av gen-poolen vår (mennesket har jo kun levd et "moderne" liv svært kort tid i evolusjonært perspektiv), men nødvendigheten av å stole på dem har blitt svært redusert. Vi lever jo ikke akkurat i en "naturlig" verden lengre...

Bare noen kjappe tanker fra meg

Mamma til lille snupp født mars-07
    og lillesøster født november -10

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    Haugesund

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Saphy Vis innlegg

Hmm, dette ble kanskje litt kronglete forklart, men skjønner dere hvor jeg vil med det? Evolusjon har gjort mennesket til et kognitivt vesen. Vår overlevelse har blitt mer og mer basert på disse evnene og kanskje mindre og mindre på instinkter? Jeg tror vi har mange av våre instinkter inntakt, men ikke alle er like flinke til å "kjenne etter". Jeg tror ikke alle instinkter har blitt luket ut av gen-poolen vår (mennesket har jo kun levd et "moderne" liv svært kort tid i evolusjonært perspektiv), men nødvendigheten av å stole på dem har blitt svært redusert. Vi lever jo ikke akkurat i en "naturlig" verden lengre...

Bare noen kjappe tanker fra meg
    Kjønner helt hva du mener, jeg setter også spørsmålstegn til hvorvidt instinktene fremdeles er intakte
    Mamma til stor gutt årgang oktober 2003 og ei lita jente fra april 2006

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •