Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 11 til 17 av 17
    Ble medlem
    17 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Jeg synes det er en balansegang mellom å forklare ihel grensene sine (og alle andre valg man tar) og det å ikke begrunne dem i det heletatt. Noen grenser trenger man ikke begrunne, mens andre krever en forklaring.

Et problem jeg noen ganger ser er når folk som er veldig dårlig til å sette grenser for seg selv skal ta seg sammen å sette grenser. Da er det mye urimlige grenser ute å går som ikke blir særlig godt mottatt av omgivelsene. Da blir det litt av typen: Sette grenser for grensenes egen skyld. Noe som jeg er sterk mortsander av i barneoppdragelsen hvertfall. Det blir ikke noe bedre mottatt av voksene og dermed blir ikke grensene respektert.

Jeg synes hvertfall grensene skal ha en grunn. Jeg har ikke lyst er god nok grunn i massevis i enkelte situasjoner (julebord), mens det i andre situasjoner (ta oppvasken) ikke er holdbart.
    Hm hm

Lille Tulla sept 2005 Kvakklingen aug 2007

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

med de dårlige armene mine, burde jeg bare signere Kvakks innlegg i sin helhet.
    En viss begrunnelse for det meste synes jeg er alminnelig høflighet, både overfor barn og voksne, men den kan godt være ærlig og enkel, som "det plager meg" eller lignende.
    Ang julebord: Den enkleste måten å komme seg ut av sånt på er å si, med stor overbevisning i stemmen, "jeg kan bare ikke"/ "Det går bare ikke"/ "jeg får det bare ikke til." vanskelig å stille oppfølgingsspørsmål til også.

Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Vestfossen

Standard

"Hvorfor ikke det?" kan man spørre, da...
    Jeg har gavekort

Mamma til LilleUlv på 3,5 år.

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

tro meg, det er utrolig effektivt. Husker ikke hvor jeg lærte det, men de få gangene jeg har brukt det, har det gått glatt som en sel. prøver noen seg, bare gjenta: Det går bare ikke/jeg klarer det bare ikke/jeg får det bare ikke til.

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Madisonhilyard Vis innlegg
    tro meg, det er utrolig effektivt. Husker ikke hvor jeg lærte det, men de få gangene jeg har brukt det, har det gått glatt som en sel. prøver noen seg, bare gjenta: Det går bare ikke/jeg klarer det bare ikke/jeg får det bare ikke til.
    Jeg har prøvd- og opplevd at andre har gått inn og eks funnet barnevakt for meg

Nå velger jeg "jeg prioriterer ikke dette nå" eller "jeg kan ikke fordi jeg vil ikke"
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Ble medlem
    27 Sep 2007
    Sted
    Møre og Romsdal

Standard

Da jeg så denne igår tenkte jeg med en gang at jeg kunne svar "nei, jeg føler ikke at jeg må rettferdiggjøre mine personlige grenser". Dette er noe jeg har øvd på - og øvd på å være oppmerksom på, ikke minst - og jeg vet det har hjulpet. Men når det blir snakk om å begrunne...så gjør jeg nok det en del likevel. Er ikke helt sikker på om det å begrunne og det å rettferdiggjøre er det samme... Derfor måtte jeg tenke på dette til idag, lese andre svar, og jeg tenker vel at det ikke er helt det samme. Noen ganger synes jeg det er greit og riktig å gi en begrunnelse. Da forventer jeg bare at den blir akseptert som gyldig, kanskje ikke for den andre i samme situasjon, men for meg i denne. Jeg tenker at det å rettferdiggjøre er noe litt annet, der en leter etter en begrunnelse som den andre vil akseptere som gyldig.... Så i mange situasjoner synes jeg at dette går greit, og at det kanskje er et større problem å se og kjenne sitt eget behov og sine egne grenser tydelig nok.
    Mens i andre situasjoner; idag fløt det ganske bra her, jeg var sent ute med middagen og skulle avgårde på et møte like etter mat. Mannen kom hjem, og jeg begynte å unnskylde rotet (uten at han hadde beklaget seg med ett ord...): "Vi ble sittende så lenge å lese sammen, skjønner du!" Og det hadde han selvfølgelig og som vanlig ingen problemer med. Her er det derimot mine egne, indre, konkurrerende standarder og ønsker som er problemet. (Når sant skal sies er det vel heller når det er strøkent her at jeg bør unnskylde meg: "Vi har ikke lest sammen idag, jeg holdt på med husarbeidet så lenge"...) Men dette er kanskje et eksempel litt på siden......?
    Mamma'n til Lille Blomst og Go'klumpen

Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Vestfossen

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Eple Vis innlegg
    Jeg har prøvd- og opplevd at andre har gått inn og eks funnet barnevakt for meg

Nå velger jeg "jeg prioriterer ikke dette nå" eller "jeg kan ikke fordi jeg vil ikke"

Det har jeg opplevd også, og etterpå har jeg tenkt at enten er den andre personen dum som ikke skjønner et hint, eller jeg må sende ut så forvirrende signaler i min angst for å skuffe andre mennesker, og det er vel helst det siste som er det som er riktig, tenker jeg...
    Jeg har gavekort

Mamma til LilleUlv på 3,5 år.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •