Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 21
    Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard Å reflektere og speile situasjoner for å forstå

Dette tenker jeg mye på om dagen...

Og så så jeg en herlig sketsj på "Hjelpekorpset" her om dagen. De to damen fikk spørsmål om hvordan forholde seg til søskensjalusi- og de sa "da må man begynne og forstå barnets følelser" eller noe slikt. Så viste de en tenkt situasjon der mannen kom hjem med en ung ny kjæreste og sa at hun skulle bo her fra nå- og at det var så fint atte Så fikk hun masse oppmerksomhet "se de søte tærene- se de søte tærene" etc mens kona satt der og ble mer og mer utenfor. Og "er det min kjole?" "ja du er jo blitt alt for stor til den nå"... Da de skulle legge seg kom kona inn og der lå mannen og den nye kjæresten. Ikke lengre plass til kona.... "skal ikke jeg få pikk heller nå da" spurte hun da hun fikk beskjed om at hun hadde jo fått eget fint rom hun kunne ligge på... Mannen svarte "men du har jo ikke vært intressert i pikk på lenge nå! Nå er det xxx sin tur!"

Kona ble kjempesinna. Og sa hun hatet dem begge. Og jeg lo og lo.

Av og til er det bra og bytte roller- det blir så tydelig at ting er såre. Jeg hadde ikke blitt glad om jeg ble bytta ut med en yngre modell!

Det var noen Epletanker i natten.

:regn:
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

gjest Guest

Standard

Den så jeg også. Nikket gjenkjennende til mine egne følelser som storesøster...

Ble medlem
    23 Oct 2006

Standard

Jeg har ikke sett noe av de to, men hjelpe meg så bra framstilit!

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Fantastisk!

Og ut fra det jeg har lest her inne av folks erfaringer, virker det jo som at det å sette voksne inn i barnets rolle virker å være noe av det mest effektive?

Men så lurer jeg på om det finnes mange som vil motsette seg det "konseptet" også? Det er så mye som er logisk for meg, men som er totalt uforståelig for enkelte andre jeg av og til omgåes. Og jeg prøver å forstå hvor det egentlig er at det skjærer seg mellom oss. Nøyaktig når er det, i min fremstilling av egne tanker, at jeg får dem til å se for seg meg sittende i en rakett idet den tar av fra jordens overflate og er på full fart mot en annen planet??

Kanskje er det hjelpekorpset som skal til? Rett og slett kaste folk inn nye tankebaner med tull og tøys fremfor å være superengasjert og seriøs - og til med kanskje litt streng?

Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Vestfossen

Standard

Jeg har gavekort

Mamma til LilleUlv på 3,5 år.

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Herlig skrevet, eple!

Er lei meg for at jeg ikke fikk med meg det programmet, høres bra ut.

I går var jeg på barseltreff, og en mor som venter nr 2 nevnte faktisk akkurat dette når vi snakket om søskensjalusi. HUn må jo ha sett detr programmet, tenkte jeg nå. "Det blir jo akkurat som hvis mannen min fikk ny kjæreste" sa hun,- og kikket på den kommende storebroren med øyne fylt av forståelse og kjærlighet.
    Lykkelig gift med mannen min
    Mamma til Storebror mars 89
    og lillebroren Lillebap som ble født i mars 06.

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

den så jeg ikke.. men så utrulig bra skrevet da..
    Nordjenta født mars 2006
    Nordgutten mars 2010
    Nordbabyjenta født april 2012

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Husker da den episoden gikk, jeg lo så jeg nesten tissa på meg.
    Utrolig bra fremstilt
    Gift med

mamma til
    Charlie 03 Lola 05

H.K.H (Hans Kongelige Høyhet)
    Propell
    Mr. Vovalova jager postansatte og katter inn i den evige solnedgang

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Jeg husker tilsvarende sammenlikning stod i et bam-blad som vi fikk på barsel da jeg lå der med min eldste datter. Denne sammenlikningen er altså slett ikke ny, men jeg syns den er tankevekkende.
    Mamma til 4 jenter
    Blomsterpiken (2000) Prinsessen (2002) Lykketrollet (2005) Godjenta (2009)

Ble medlem
    04 Oct 2006

Standard

Kjempebra eksempel og sammenligning.

Men er det ikke rart at mange ikke ser denne likheten? Som om ikke barna er mennesker med følelser som oss voksne?

Jeg synes det er så underlig.
    Vesla 1998
    Junior 2000
    + den unge bonusmannen f.1994 med jevne mellomrom
    Lykkelig gift med mannen

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •