Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 32
    Ble medlem
    02 Feb 2007

Question Case, uke 19: Det er så vanskelig å låne bort leker,,

Jeg er mor til en tre år gammel jente. Når vi får barn på besøk blir hun så fortvilet. Hun syns det er vanskelig å dele og hun rett og slett nekter å låne bort leker til andre barn.

Hva ville du gjort?
    Hvordan kan jeg hjelpe henne?

ER det best om jeg bare bestemmer for henne, eller skal hun få bestemme dette selv?

Dette er vanskelig situasjon for oss alle. Jeg syns det er vanskelig i møte med de andre voksne på besøk også. Jeg lurer på hva de forventer av meg, liksom, og jeg tror de tenker stygt om jenta mi.

Hva kan jeg gjøre?
    Lykkelig gift med mannen min
    Mamma til Storebror mars 89
    og lillebroren Lillebap som ble født i mars 06.

Standard

Her har jeg tusen tanker.

Tenk om vi som voksne fikk besøk av naboen.
    Naboen tok seg til rette, forsynte seg fra kjøleskapet, skrudde på dataen, begynnte å lese i den boken vi holder på å lese i. Alt dette uten å be om lov først.

Så tenker jeg på vår situasjon Kaje i Bergen.
    Bobble hadde med seg noen små sjokolader inn på deres rom, når han kom inn så han mange flotte biler. Han begynnte å leke med de og Lillebab ble lei seg.
    Så sa du "Den bilen fikk Lillebab i dag så jeg tror han vil ha den selv, men hva om du låner en annen går det greit?"
    Da forsto Lillebab at mamman hans forsto han og Bobble var like glad for å få låne en annen.

Så over til sjokoladen. Bobble spiste mange av sjokoladene selv og etterhvert ville Lillebab smake også.
    Lillebab syntes de var gode, så var det bare en igjen.
    Bobble åpnet papiret på den. Så sier jeg "Bobble Lillebab likte sjokoladen velldig godt, kanskje han skal få den som er igjen for nå har du spist mange"
    "skal bare ta av papiret for han jeg" sa Bobble og ga Lillebab sjokoladen.

Dette hadde ikke Bobble gjort om han hadde følt noe som helst press eller kommentarer fra andre, da hadde han fint puttet den i sin egen munn.
    Sist endret av Jeano : 02 May 2008 kl 01:33

Ble medlem
    29 Sep 2006
    Sted
    Regnbyen

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeano Vis innlegg

Naboen tok seg til rette, forsynte seg fra kjøleskapet, skrudde på dataen, begynnte å lese i den boken vi holder på å lese i. Alt dette uten å be om lov først.

WOW det var smart sagt!

Sikkert lurt å forberede barna på at noen kommer, og hva de sikkert vil leke med. Og hva som er ok å dele og hva de er ekstra redde for. Det har vi gjort tidligere. Spesiellle figurer ble da lagt bort, slik at guta slapp å være redde for at de skulle bli ødelagte
    Mange foreldre kunne spart seg en mengde konflikter ved å være høflige

Bor i Eplehuset sammen med Eplemannen, Eplegutta og Eplejenta. Vi har Eplehund, Epleand, Eplehjort og Eplemus.

Standard

Jeg tenker mer her.

Bobble har to store søstre, de har masse rare ting som Bobble elsker å få tak i, men som han så klart ikke får lov å låne.
    Da river de det gjerne ut av hendene hans(noe vi jobber med)
    Noen ganger må jeg hjelpe jentene å få tilbake tingene sine.
    Så tenker jeg videre

Bobble får besøk, barna låner hans leker, han blir sint(sånn som søstrene)
    Er det da riktig å si at jo Bobble de må få låne?
    Nei det synes ikke jeg, det er Bobble sine leker, like mye som jentene er jentene sine leker/dingser.
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Jeg følger deg et stykke på vei, Jeano - men samtidig er det slik at det er veldig trist å være på besøk hos de som ikke vil låne bort leker. Så jeg forbereder Lille My på at det kommer besøk, og forklarer at de barna som kommer gjerne vil låne hennes. Er det ting hun veldig gjerne vil ha helt for seg selv, så hender det vi gjemmer disse bort før besøket kommer - så er vi liksom trygge For det er ikke ALT som kan lånes bort.

Men jeg tenker at det å lære seg å dele - og gleden ved å dele - er en grunnleggende sosial kompetanse som må læres. Og man ser lett hvorfor hvis man som Eple sier speiler situasjonen.
    Mammaen til Lille My (2004) og Hattifnattet (2006)

"Kan du klare - midt i trettheten - å øve deg på å nyte natten med barnet ditt. Nyte følelsen av at dere to utgjør en liten øy midt i menneskeheten. Den varme, urolige lille kroppen som er så intenst levende. Nattestillhet når barnet omsider roer seg. Freden når dere begge gradvis glir inn i søvnen..."
    Gro Nylander

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeano Vis innlegg

akkurat sånn tenker jeg også. og det er det jeg har brukt som argument når folk kommenterer i litt negativ retning at han ikke vil låne. åååja det er sant! sier de da.

det vi pleier å gjøre her, er at hvis noen tar noe seb ikke vil låne så må han finne noe annet de kan låne isteden. 9 av 10 ganger henter han en leke som den andre blir fornøyd med!

og her var svaret fra junior når vi spurte om han ville ha 3 årsdag hjemme:

"nei jeg vil ikke at alle barna skal komme å leke med mine leker!"

Ble medlem
    12 Oct 2006
    Sted
    3 mil utenfor Stavanger rettning Egersund

Standard

jeg vet ikke..
    jeg bruker å si at om man ikke kan dele må man heller legge det vekk og tadet fram senere,
    også mellom brødrene..

Storebror november 03` - Lillebror mars 06`
    BonusStorebror mai 98

Ble medlem
    04 Oct 2006

Standard

jag tänker likt som er ovan och har ett tillägg: Ska man ha besök eller gå på ett besök och detta med förberedelse alls inte fungerar och där det blir allt för många konflikter, så kan det vara lurt att träffas på mer neutral mark där det naturligt inte finns så många starka "mitt" och "ditt". Kanske träffas ute och leka..

Standard

Jeg er enig i det du sier Sofia.
    Derfor jeg har tusen tanker rundt dette og ingen fasit.
    Bobble blir også oppmuntret til å finne noe han vil låne bort.
    Noen ganger finner han en så kjedlig leke at besøket ikke vil leke med den i det hele tatt.

som regel har vi besøk av søkensbarnet, og da rekker vi ikke å forhandle først.

Men når han har fått sagt nei noen ganger og han føler at det er han som bestemmer, så får hun låne alikevell.
    Så jeg tror det ha rmye med å få være med på å bestemme selv.
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Ble medlem
    03 Jun 2007

Standard

Det kan hjelpe å ligge litt i forkant synes jeg. For eksempel legge vekk favorittbamsen/teppet. Og det hender vi snakker om at nå kommer det besøk med barn, kanskje vi skal finne fram lego? Eller togbanen? Eller tegnesaker? Noe flere barn kan leke med samtidig, og som vi har nok av til alle.

Jeg synes det er viktig å respektere følelsen av at noen ting er private. Jeg liker det ikke om folk er veldig nysgjerrige og kikker inn på vaskerommet og soverommet vårt og slikt - jeg forstår godt at det føles ubehagelig om et barn på besøk tviholder på din kjæreste bamse. Men jeg synes også det er viktig å ta hensyn til gjestene - vi kan legge vekk bamsen, men vi kan ikke nekte dem å bli leke med våre legoklosser.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •