Side 3 av 3 FørstFørst 123
Viser resultater 21 til 22 av 22

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Athena Vis innlegg
    Jeg tenker at alt er avhengig av hvordan man velger å se ting. Er ikke enig i at det er ekstra utfordrende for oss her i Vesten med tio. Tenker at alle liv har sine utfordringer og motstridende ønsker som man selv må finne en balanse i. Tenker at det er foreldrenes trygghet på egne avgjørelser og valg fra time til time som avgjør det. Uansett hvor dårlig tid vi har om morgenen, velger jeg å skynde oss sakte. Om jeg hauser opp hele familien fordi vi er sent ute, er det bare en egotripp fra min side. Da må jeg planlegge morgenene bedre. Slik tenker jeg igrunnen om det meste. Ville ikke falle meg inn å ta meg nær av at andre ikke velger det samme som meg.
    Samme tenker jeg Ens hverdag er temmelig fri til å bli som en vil her vi bor, og i andre land er det faktisk ikke alle som kan ha det sånn selv om de ikke bor i Vesten.(tenk feks på industriarbeidere som bor og jobber på fabrikker i Asia og jobber 12t hver dag, etc..)

Og selv om det er mange helseinstanser som ser ut til å råde mest til "foreldrenes tarv", så henger det vel også sammen med vinklingen på spørsmålene. De få gangene jeg har vært i kontakt med "HS" her har jeg alltid passet på å vinkle spørsmålene mine sånn at hun forstod hvordan jeg hadde det med konteksten - ok med samsoving, amming, etc.

Det jeg kan bli mest oppgitt over er "allement akseptert viten", som at amming ikke gavner no særlig etter 4mnd, at barn er inkontinente frem til 36mnd, og at de ikke kan å tygge før de er 10mnd og har minimum fire tenner. Det at man vektlegger mer forskningen heller enn foreldrenes følelse for sitt eget barn og resultatene det gir.

Ellers er jeg godt fornøyd med vesten, jeg!

Ble medlem
    27 Nov 2008

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Eple Vis innlegg
    Her var det så mange ting å kommentere- jeg tror ikke jeg klarer å kommentere alt i kveld...

Men sier fort at TiO er et Amerikansk begrep som er oversatt fra "attachment parenting"- en teori som Dr Sears har lansert. Han har skrevet mange bøker om tema og har en ganske ok hjemmeside.

Vel- det jeg tenker om AP/TiO er at det teoriene ofte handler om er ting vi i Norge tar for gitt. Som å unngår adskillelse fra barnet når det er lite. Da tenker vi her i Norge på en annen alder enn i USA der svangerskapspermisjonen er utrolig kort. Eller amming- her ammer utrolig mange til de er ett år og en del lengre enn det. I USA er statistikken en helt annen. En ting de kjemper for er retten til å amme offentlig- noe som ikke er lov i alle stater. Og det vi kaller "gentle parenting" er jo en selvfølge for oss- her er det ikke lov å straffe barn fysisk.

Jeg får jevnlig bladet "Mothering" i posten og tenkte da jeg bestilte at det skulle bli sååå intr mtp TiO. Men det er det faktisk ikke. Det føler mest at jeg lærer om hvor store forskjeller det er mellom Norge og USA ang dette med svangerskap, fødsel og barn.

Jeg ser ikke at det å leve etter "normalen" her- altså BH fra ett år, begge foreldre i jobb feks utelukker TiO. Jeg tenker det handler om hvordan man løser utfordringene i hverdagen, hvordan man organiserer morgenene, hvordan man kommuniserer etc.

Et lite eks på hvordan man kan møte en utforsring med TiO i bakhodet- en klok dame her inne fortalte at hun i forbindelse med BHstart opplevde at barnet var trøtt og trengte mer nærhet enn vanlig. For å møte dette behovet samtidig som dagens gjøremål ble tatt hånd om så brukte hun MT når hun lagde mat. Slik ble flere behov møtt samtidig. TiOmammaer har jo ikke flere timer i døgnet enn andre- men andre løsninger.

Og ang reaksjoner fra andre i samfunnet- er de så sterke da eller er det bare jeg som ikke får høre noe?
    For et fint innlegg Eple.

Jeg tenker at dette er riktig måte for meg å se det på. Alt annet blir for deprimerende, men dette gir jo lyspunktene!
    Mammaen til to fantastiske jenter

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •