Side 2 av 3 FørstFørst 123 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 30
    Ble medlem
    19 Jan 2007
    Sted
    Trøndelag

Standard

Hehhe - jeg har ei sangbok med Munthe-sanger i bokhylla, og den er til stor skrekkblandet fonøyelse.
    Jeg fikk den av svigerfar så jeg skulle kunne synge de gode gamle sangene for guttene. Illustrasjonene er nydelige, og noen få av sangene er ganske koselige. Men hun har en gjennomgangstone som er sterkt negativ, sur og streng. Sånn at en ikke vet om en skal le eller grine.
    Margrethe Munthe har også skrevet Kjære Gud jeg har det godt, og Å, jeg vet en seter.
    Oliven er mamma til Junigutt (06) og Vintermann (des.07) og Desembersol (09).

Ble medlem
    05 May 2007
    Sted
    Plankebyen

Standard

Jeg får vondt i meg når jeg leser tekstene hennes - så gla jeg er for at den tid er forbi.

Så Mary Poppins her for en litt siden også, der blir Jane og Michael fremstilt som skikkelig rampeunger... de er jo to små engler, la nå barn være barn sier nå jeg.

Jeg elsker den lille familien min.

Ble medlem
    19 Jan 2007
    Sted
    Trøndelag

Standard

Sitter og blar i boka nå. Her er fler koselige sanger: "Vi har ei tulle med øyne blå", "17. mai er jeg så gla i", "Å, tenk at Gråpus har fire små".
    Ellers er det flest sanger som handler om å være blid, flink og lydig, og hvor ille det kan gå hvis du ikke gjør som mor og far sier.

Ble medlem
    05 May 2007
    Sted
    Plankebyen

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Oliven Vis innlegg
    Sitter og blar i boka nå. Her er fler koselige sanger: "Vi har ei tulle med øyne blå", "17. mai er jeg så gla i", "Å, tenk at Gråpus har fire små".
    Ellers er det flest sanger som handler om å være blid, flink og lydig, og hvor ille det kan gå hvis du ikke gjør som mor og far sier.
    Er den der den med kattene som har mistet vantene? Får så vondt i meg når jeg leser den når de er slemme når de har mistet vantene og snille når de finner de igjen... kan ikke være noen andre enn Munthe som har skrevet den???

Jeg elsker den lille familien min.

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

HUn gjorde jo en kjempejobb da- men var naturlig nok et menneske av sin tid. Det fantes få sangbøker på den tiden, og Munthes bøker ble tatt godt imot.

Mange av sangene tror jeg liksom egentlig har levd evig og blitt til slik eventyrene ble. Jeg blir rett overrasket når jeg hører forfatteren er en dame hvor navnet er kjent.
    Lykkelig gift med mannen min
    Mamma til Storebror mars 89
    og lillebroren Lillebap som ble født i mars 06.

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

....og så vidt jeg husker var jo stakkars Margrethe Munthe en gammel skolefrøken, som levde sitt liv i kvinnehuset på Bislett. Lite erfaring på hjemmebane med barn, med andre ord, selv om hun møtte mange på skolen.

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cetes Vis innlegg
    Er den der den med kattene som har mistet vantene? Får så vondt i meg når jeg leser den når de er slemme når de har mistet vantene og snille når de finner de igjen... kan ikke være noen andre enn Munthe som har skrevet den???
    Nei - det er Prøysen, det. Den høye, smale Prøysen-diktboka, vet du.

Nydelige bilder av søte kattepuser - jeg elsket den når jeg var liten. All den empatien jeg følte med de søte små pusekattene da
    Lykkelig gift med mannen min
    Mamma til Storebror mars 89
    og lillebroren Lillebap som ble født i mars 06.

Ble medlem
    19 Jan 2007
    Sted
    Trøndelag

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cetes Vis innlegg
    Neida, den vet jeg ikke hvem som har skrevet. Sangen om Gråpus er bare koselig. Sånn går førsteverset:

Å, tenk at Gråpus har fire små
    de ligger her i denne kurven.
    En sort, en hvit og to lysegrå.
    Kom hit, her har vi hele hurven.
    Ja, se her ligger de så lunt og godt,
    og alle maler de så pent og smått.
    En heter Sne,
    de andre tre
    er Sprett og Lurifaks og Lurven.

Ble medlem
    31 Aug 2007

Standard

Nå måtte jeg le (av det første diktet) Er jo så ekstremt at det blir helt komisk!

Ble medlem
    27 Nov 2008

Standard

Hehhe - jeg har ei sangbok med Munthe-sanger i bokhylla, og den er til stor skrekkblandet fonøyelse.
    Jeg fikk den av svigerfar så jeg skulle kunne synge de gode gamle sangene for guttene. Illustrasjonene er nydelige, og noen få av sangene er ganske koselige. Men hun har en gjennomgangstone som er sterkt negativ, sur og streng. Sånn at en ikke vet om en skal le eller grine.
    Margrethe Munthe har også skrevet Kjære Gud jeg har det godt, og Å, jeg vet en seter.
    Jeg har også den boka (den er arvet fra gamle dager). Tekstene er gjennomgående moraliserende og alle barn må passe seg for ikke å havne i unåde. Ikke akkurat hva jeg liker å synge for lille G.

Som Lille kattepus sangen som jeg omskrev da hun var liten. Jeg syntes det ble så fælt at de måtte stjele melk fra mammaen sin og i tillegg fikk ris på halen sin!
    Mammaen til to fantastiske jenter

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •