Side 2 av 3 FørstFørst 123 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 25
    Ble medlem
    28 Sep 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Bobla Vis innlegg
    jeg er sylfersk her på forumet, selv om jeg har vært registrert en stund, har jeg følt at Idealene blir litt for unaturlig for meg, blir litt for mye regler, og litt for lite instinkt, ergo har jeg ikke vært her mye, men nå tnekte jeg skulle ta skrittet, å se hva dere/vi egentlig driver med...hehe

Ville bare si at det Løvemamma skriver er faktisk det det handler om, dette er Mantraet man burde følge.... utrolig bra forklaring Løvemamma...
    heia vennen Løvemammaen sier det veldig fint hun!!! Å følge idealene som et mantra har lite for seg, men de er verktøy som kan hjelpe foreldre oppnå mer tilknyting også, og de er for meg gode råd og påminnelser om hvor viktig min rolle som forelder faktisk er, og hvor alvorlig jeg må ta denne rollen

Kikker gjennom idealene en gang iblant for 1) bli påmint om alt jeg gjør som er bra når alt er grått og trist og vi ikke har det bra som familie og 2) bli påmint om gode råd jeg av og til virkelig behøver å høre!

Ble medlem
    03 Oct 2006

Standard

En nær forelder for meg en en forelder som tar seg tid til å bli kjent med og forstår barnets behov, personlighet og tankeverden. En som behandler barnet med empati og respekt.

Litt av en oppgave, men vel verdt strevet!

Ble medlem
    24 Nov 2007
    Sted
    Finnmark

Standard

Jeg er også rimelig fersk her inne selvom jeg har vært registrert en stund. Dette er spennende og jeg gleder meg til å sette meg mer inn i TiO.
    Vi fikk ikke til amminga så her ble det flaske, samsover veldig sjelden, men har alltid respondert fort på gråt og båret mye både fordi det er så utrolig praktisk og veldig koselig. F.....jordjenta har aldri grått seg selv i søvn, men av og til har ting vært så vanskelig at hun har skreket mens mor har tatt en time out.

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Tilknytning for meg handler ikke om idealer. Det handler om å være til stede for barna. Ikke nødvendigvis tilfredsstille alle behovene, men i alle fall anerkjenne dem og respektere dem. Min yngste hadde også behov for å skrike fra seg 10-15 sekunder før han sovnet. Jeg skjønte etterhvert at jeg bare gjorde vondt verre ved å ta ham opp og trøste ham da. Eldstemann var annerledes. Han måtte tas opp med en gang og trøstes.

Barn er forskjellige, og nærhet handler for meg om å ta meg tid til å ha rom for dem. Ta deres perspektiv, vise dem at jeg lærer noe av dem hele tiden. Vise dem at de bidrar med noe verdifullt ved å være dem. La de erfare at de kan påvirke sin verden ved hjelp av sine følelser. At de blir sett og hørt.

Om bæring, samsving, amming er en del av det eller ikke ser jeg ikke på som det avgjørende. Men det er verktøy som kan hjelpe til med å fremme en god tilknytning. Til syvende og sist er det barnet selv og dets behov samt foreldrenes evne til å innrette seg etter det som betyr noe. For meg.

Jeg synes du høre ut som en god mor!
    Lykkelig gift og verdens heldigste mor til Poden født 29.03.04 og minsten født 16.02.06.

Ble medlem
    01 Jan 2007

Standard

Jeg signerer de andre. Du høres ut som en flott og reflektert mor!

Ang dette med gråting. Jeg er enig i at gråting noen gang må til. Kanskje er det slik at det ikke er lurt å "forstyrre" dem med kosing enkelte ganger også. Men jeg mener man bør være tilstede. Ikke la de gråte alene. Vær der, si at du er der, at du passer på.

Klem til deg og velkommen hit!
    Sånn går no dagan! Og jeg elsker det!

Ble medlem
    29 Jan 2007

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av LilleTrille Vis innlegg
    Hva synes du gjør en person til en nær forelder?
    Kan man være en nær forelder, etter dine "kriterier" om man:
    -Ikke samsover,-kun litt på morgenkvisten? Småen våkner av oss, og vi våkner av han,-så vi sover på hver våre soverom..
    -Ikke ammer,-men gir flaske
    -Bruker Pampers, og ikke kunne tenke seg noe annet
    -Bærer, men foreløpig lite... Strever med å finne "the one" innenfor bæretøy.
    -Responderer raskt på gråt, men lar han også få grine for seg selv, f.eks. om han må grine seg rolig for å finne søvnen innimellom. (30 sek?)
    -Veldig opptatt av nærhet, av at han skal føle seg elsket, og tatt vare på, samtidig som han får styre for seg selv på gulvet.

Er ikke dette sånn som "alle" er? Eller?
    Jeg er en smuuule forvirra...
    For meg er tilknytningsomsorg å respektere barnet og sidestille dets følelser og reaksjoner med mine egne,og behandle dem slik jeg vet det selv ville vært godt å bli behandlet.
    Samsoving,bæretøy og amming er verktøy som er kjempefine,men man kan få like god kontakt med barnet uten dette,hver familie finner sin løsning og sin vei.Grunnen til at mange,bla du nevner dette med bleier,engangs kontra tøy,er nok(tror jeg)fordi det virker som om flere som er opptatt av tio bruker tøybleier,dette fordi jeg tror tio engasjerte foreldre ser litt mer i "fra vugge til grav"prinsippet-ikke bare i forhold til barn og oppvekst,men også miljø.Mao kloke mennesker!
    "Det mest afgørende,som skete for os,da vi var børn,var,at der var kærlige øjne,som så os.Så os med glæde og varme.Ikke fordi vi havde de og de gode egenskaber,men fordi vi var til."
    (J.Møllehave 1985)

.

Ble medlem
    26 Dec 2006
    Sted
    Sørlandet

Standard

Man forandrer seg, gitt...
    Så usikker jeg var!
    Eller, jeg er det jo innimellom fortsatt, men nå vet jeg at jeg er en nær mamma for Jonas, akkurat på den måten som er riktig for han og for meg.

Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Vestfossen

Standard

Ja, det er rart å se tilbake på gamle tråder/ innlegg man har skrevet. Jeg har ofte tenkt det samme som deg, da: "Så usikker jeg var"....

Det er godt den usikkerheten gir seg med tiden...
    Jeg har gavekort

Mamma til LilleUlv på 3,5 år.

Ble medlem
    26 Dec 2006
    Sted
    Sørlandet

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av ´trikken Vis innlegg
    Ja, det er rart å se tilbake på gamle tråder/ innlegg man har skrevet. Jeg har ofte tenkt det samme som deg, da: "Så usikker jeg var"....

Det er godt den usikkerheten gir seg med tiden...

Ble medlem
    19 Jan 2008

Standard

Før jeg kom inn på tettinntil hadde jeg ikke hørt om tilslutningsomsorg, jeg. Og det har tatt meg lang tid å ta skrittet inn hit... Jeg har ikke vært bevisst spesielle idealer når jeg har oppdratt jenta mi, og har følt på at jeg ikke klarer å leve opp til idelaene i tilslutningsomsorg... Men ettersom at jeg har lest en del, har jeg vel funnet ut at jeg kan kalle meg en nær mamma... Og nå har jeg endelig "tatt mot til meg" og kommet inn hit...

Jeg prøver å lytte til behovene til ungene mine, og jeg har lyttet til magefølselesen min, gjort det jeg har følt har vært riktig. Jeg trives i mammarollen, men blir av og til usikker, og gjør mine feil. Håper at jeg passer inn her...
    Mamma til to flotte barn! Jenta født i 2001, lillebolla født i 2006

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •