Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 25
    Ble medlem
    26 Dec 2006
    Sted
    Sørlandet

Cool Hva gjør en person til en "nær forelder"?

Hva synes du gjør en person til en nær forelder?
    Kan man være en nær forelder, etter dine "kriterier" om man:
    -Ikke samsover,-kun litt på morgenkvisten? Småen våkner av oss, og vi våkner av han,-så vi sover på hver våre soverom..
    -Ikke ammer,-men gir flaske
    -Bruker Pampers, og ikke kunne tenke seg noe annet
    -Bærer, men foreløpig lite... Strever med å finne "the one" innenfor bæretøy.
    -Responderer raskt på gråt, men lar han også få grine for seg selv, f.eks. om han må grine seg rolig for å finne søvnen innimellom. (30 sek?)
    -Veldig opptatt av nærhet, av at han skal føle seg elsket, og tatt vare på, samtidig som han får styre for seg selv på gulvet.

Er ikke dette sånn som "alle" er? Eller?
    Jeg er en smuuule forvirra...

Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Jeg tor at nærheten ligger på det mentale plan og ikke det fysiske nære bare. Små babyer liker jo mye fysisk nærhet ofte - ikke alle, så da blir det jo litt slikt. For meg handler tilknytning om å kjenne barnet sitt og forstå dets behov - og kunne prioritere dets behov foran egne. Klassisk AP er ganske metodisk med sine idealer, men jeg er usikker på om man sikrer tilknytning og mental nærhet ved å gjennomføre idealene bare. Bevissthet rundt rollen som forelder, relasjonen og dimensjonene i den mellom barn og foreldre og evnen til å ta barneperspektivet er mer sentralt for meg.

Det handler ikke om å gjøre alt perfekt hele tiden, men å vite det selv når man ikke strekker helt til slik man ønsker.
    Mammaen til -03, -06 og -09

Ble medlem
    28 Sep 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Med unntak av gråte-delen er du rett på, alle er forskjellige. Men noe av det grunnleggende ved tilknytingsomsorg er respondering til barns signaler, og gråt er en av dem.

Nå vet ikke jeg hva du legger i "gråt" men jeg lar feks aldri barna mine gråte alene. Det hender de gråter utrøstelig, men da er jeg ved siden av dem og holder rundt dem.

Minsten kan rekke å gråte 5-10 sekunder før jeg er nede hos ham, men jeg hører også om det bare er "kor e den forbaska smokken" gråt eller om det er "jeg er redd, og har behov for at du kommer inn til meg" gråt.

Det er DET jeg føler mye av tilknytingsomsorg er - det å lytte til barna sine, og prøve å forstå behovene deres og respondere på disse! Vise dem at du er der og at de kan stole på deg! Det har med å være bevisst sin rolle som forelder og være bevisst at ens barn er et menneske med reelle behov og tanker og følelser, selv om de ikke er voksne enda. De har bare mindre erfaring og mindre muligheter for kommunikasjon enn oss voksne, og det krever at vi forsøker alt vi kan å la de vite at vi gir dem tilbakemelding på deres måte å snakke til oss på.

Dette er noe som de fleste gjør veldig naturlig - men ofte kommer "gode råd og tips" fra helsevesen og tanker og svigerforeldre etc i veien for det man instinktivt ville gjort uansett. det er det jeg i alle fall ønsker å gi til foreldre - følelsen av at de ikke gjør noe galt når de handler etter hjertet og magefølelsen.

Ble medlem
    28 Sep 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Bleievalg har forresten ingenting med tilknytingsomsorg å gjøre - selv om man av og til kan få inntrykk av det

Ble medlem
    26 Dec 2006
    Sted
    Sørlandet

Standard

Lurer på om jeg formulerte "gråtedelen" feil... Han gråter aldri aleine på den måten at han ikke får kontakt med oss, med mindre det er "Jeg er lei, urolig, sliten, osv.-og trenger å "frese" fra meg i 10 sekunder for å klare å få sovna". Om han har mista smokken, vil ha kontakt, kos, kjeder seg, eller lignende, er vi der selvsagt med èn gang...
    Ville bare presisere

Ble medlem
    28 Sep 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Alle kjenner selv sitt barn best og det vet jeg du også gjør, og du skal ikke behøve å føle at du må forsvare valgene dine! Det er dine valg basert på den informasjonen du har tilgengelig når du tar det valget!

Jeg ville bare presisere hva jeg personlig tenker om det - men barna mine ville aldri funnet roen ved å rase fra seg før de sovnet heller, det vet jeg. Og det eneste som hjelper når de er urolige er at jeg holder rundt dem og stryker på dem.

Det handler om å lese barnets signaler til deg - og det høres det ut som du aktivt jobber med å gjøre som alle oss andre her inne! Det er en lang og tung prosess, synes jeg personlig, men det er en del av det som gjør at du oppnår tilknytting med barnet ditt - og at barnet ditt lærer seg å stole på at du GJØR det!

Ble medlem
    18 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Jeg synes det høres ut som om du gjør det helt bra jeg. Selv mener jeg at det ikke handler om å følge idealene til punkt og prikke, men å gjøre det som er best for akkurat ditt barn.

Sitat Opprinnelig skrevet av Flamenquilla Vis innlegg
    - men barna mine ville aldri funnet roen ved å rase fra seg før de sovnet heller, det vet jeg. Og det eneste som hjelper når de er urolige er at jeg holder rundt dem og stryker på dem.
    Vil bare si at du er heldig. Erlend bare blir urolig av at vi koser med ham om han er for trøtt. (med unntak av bæring, som alltid er greit) Han trenger å få litt pusterom. Det gjør at vi balanserer på en tynn strek mellom for mye og for lite oppmerksomhet de gangene han har vanskelig for å sovne.
    Erlend 28.03.06
    Oda 18.01.08

"Og små kaniner skal man ikke tvinge, sier mamma. Hvordan skal de da kunne vokse opp og bli frie og sterke og kloke kaniner?"

Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Vestfossen

Standard

Du har fått fine svar allerede.

Jeg vil bare minne om det du lister opp i hovedinnlegget ditt ikke er ment å være en metode å følge fra topp til bunn, men det er en fin liste over verktøy du kan bruke til å oppnå god tilknytning med i de fleste tilfeller.

Og hvilke bleier du velger å bruke har ingenting med TiO å gjøre, barnet ditt blir ikke mer nær deg om du bruker tøy eller papir. Selv har vi brukt papir hele tiden, og har ingen planer om å bruke tøy på en evnt nr to, heller. Likevel beundrer jeg de som velger tøy, av andre samfunnsmessige årsaker, men ikke av årsaker relatert til barn og tilknytning.

Og NEI - ikke alle finner dette naturlig. Jeg følte meg faktisk ganske alene, da jeg sto med en fire måneder liten baby som gråt stort sett hele tiden, og alle skulle overbevise meg om at han måtte få gråte litt. "Dere må tåle litt gråt" var mantraet vi fikk høre. Bæring skjemte ham bort, og vi måtte for all del ikke ta ham opp i senga.
    Jeg har gavekort

Mamma til LilleUlv på 3,5 år.

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Løvemamma Vis innlegg
    Jeg tor at nærheten ligger på det mentale plan og ikke det fysiske nære bare. Små babyer liker jo mye fysisk nærhet ofte - ikke alle, så da blir det jo litt slikt. For meg handler tilknytning om å kjenne barnet sitt og forstå dets behov - og kunne prioritere dets behov foran egne. Klassisk AP er ganske metodisk med sine idealer, men jeg er usikker på om man sikrer tilknytning og mental nærhet ved å gjennomføre idealene bare. Bevissthet rundt rollen som forelder, relasjonen og dimensjonene i den mellom barn og foreldre og evnen til å ta barneperspektivet er mer sentralt for meg.

Det handler ikke om å gjøre alt perfekt hele tiden, men å vite det selv når man ikke strekker helt til slik man ønsker.
    jeg er sylfersk her på forumet, selv om jeg har vært registrert en stund, har jeg følt at Idealene blir litt for unaturlig for meg, blir litt for mye regler, og litt for lite instinkt, ergo har jeg ikke vært her mye, men nå tnekte jeg skulle ta skrittet, å se hva dere/vi egentlig driver med...hehe

Ville bare si at det Løvemamma skriver er faktisk det det handler om, dette er Mantraet man burde følge.... utrolig bra forklaring Løvemamma...
    Mamma til '03 og '05

Ble medlem
    24 Oct 2006

Standard

Jeg vil bare føye meg til alle de fine svarene du har fått jeg..
    Også vil jeg si at jeg synes du har skrevet et flott innlegg.. !! Synes dette er så viktig ! Og velkommen hit til oss!
    Mor til verdens beste plomp og verdens herligste lille trollunge!
    og gift med verdens beste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •