Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14
    Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard Case uke 17: Når barnet ikke vil smake ny mat

Storebroren i familien Frosk, Frank, har et veldig begrenset reportoar av hva han spiser. Han sier at han ikke liker noe annet, men dette kan til dels dreie seg om matvarer han har likt tidligere, og til dels ting han aldri har smakt før. Han er stort sett blid og fornøyd, lite syk, og har ingen ytre tegn til at han ikke skal få i seg de næringsstoffene han trenger, men han har unektelig et noe ensidig kosthold.

Hvordan forholder dere dere til barn som ikke vil smake på ny, eller for den sakens skyld kjent, mat? Og hvorfor har dere valgt denne/disse strategiene?
    Lykkelig mamma til Solkremen (mai 06) og Blåbæret (mai 09). Kona til J.

Ble medlem
    07 Mar 2007
    Sted
    Utvandret
    Blogginnlegg
    11

Standard

Ah, kjent problem som jeg ikke har noen løsning på, her er det akkurat samme visa at supern vil ikke ha ting han har spist før - han sier at han ikke liker uten å smake, eller han smaker en sjelden gang og ikke liker, og han smaker ikke ny mat for å teste, og han smaker aldri igjen saker han har testet og ikke likt etc.

Hjælp sier jeg også.
    Livet med supermann og supersønnene f juni -06 og januar -10 er meningen!

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

Vi er nok i nær slekt med familien Frosk. Et av våre familiemedlemmer på snart 5 er akkurat slik og jeg vet ikke hvordan vi skal komme videre. Abonnerer på denne tråden jeg.
    Never mind what-is. Imagine it the way you want it to be so that your vibration is a match to your desire. When your vibration is a match to your desire, all things in your experience will gravitate to meet that match every time. Abraham-Hicks

Ble medlem
    11 Dec 2006
    Sted
    Trøndelag

Standard

Kjent problemstilling, ja. Noen tanker slik det praktiseres her i huset. Vår 3,5-åring har i en lang periode vært svært skeptisk til ny mat og også til mat hun tidligere har likt. Nå begynner det å gå seg til, men vi har et stykke igjen.

Vi har vært nøye på at den maten som serveres, er den maten som skal spises. Vil hun ikke ha noe av det som tilbys, så får hun vente til neste måltid. Ikke snakk om å smøre ei skive med syltetøy dersom hun ikke vil ha middag.

Jeg tror det er viktig å ikke fokusere på at barnet ikke liker eller ikke vil smake på. Det man fokuserer på blir forsterket. Dessuten er det lurt å ha i bakhodet at smaken til ungene stadig forandrer seg. Det kan faktisk være at maten smaker vondt for dem i perioder. Nye smaker må man også venne seg på - det tar tid.

Et eksempel fra vår middag i går: Som en variasjon til ris, serverte jeg byggris sammen med laks og en tomatsalat. Byggris var det ikke snakk om at hun likte (hun har kun smakt det en gang før). Hun la selv laks og tomatsalat på tallerkenen sin, og jeg la på en teskje med byggris. Hun protesterte, jeg sa at den bare kunne ligge der. 5 minutter ut i måltidet bestemte hun seg for å smake på, og det viste seg at hun likte det. Det at vi ikke hadde fokusert på at hun sa hun ikke ville ha, gjorde at det var en lav terskel for å be om mer. Hun spiste vel til slutt mer byggris enn oss voksne...

Det går ikke alltid slik, men stadig oftere. Heldigvis, for man blir usikker når barnet ikke spiser.

Dette ble et litt rotete innlegg, men jeg håper det kan være litt nyttig alikevel.
    Mamman til (aug 05) og ( aug 08)
    Venter på og (juli/aug 11)

"Attribute to children the best possible motive consistent with the facts"

Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard

Ja - her søker jeg også stadig inspiasjon. Lillebap spiser gjerne bare en ting av gangen på middagstallerkenen. Men ellers syns jeg han spiser ganske allsidig totalt sett. Stadig er jeg her inne og henter glede:

http://www.askdrsears.com/html/3/T030800.asp

Hørte et tips vi har forsøkt med hell siste uke.

Rett og slett forrett før middag. Da introduserer vi ting vi har lyst til å introdusere til forrett - til oss alle altså. Her om dagen knasket Lillebap og vi alle en hel masse broccoli før middag. Han var sulten - broccolien var det eneste på bordet, og pappaen og jeg knasket med liv og lyst. Han spurte etter middagen, og jeg forklarte at jeg ville spise opp forretten min først. Lillebap kastet seg også over broccolien. Spennende å se om det fortsetter slik da.
    Lykkelig gift med mannen min
    Mamma til Storebror mars 89
    og lillebroren Lillebap som ble født i mars 06.

Ble medlem
    11 Dec 2006
    Sted
    Trøndelag

Standard

Kom på en ting til, forresten. Jenta mi er mye modigere på å smake mat som hun har hjulpet til å lage. Dersom hun vet hva som er oppi gryta og hun selv har fått bruke kniven til å skjære opp de ulike tingene eller har fått lov til å røre i gryta, så er det nesten garantert at hun smaker. Og når hun først smaker, så liker hun som oftest maten.
    Mamman til (aug 05) og ( aug 08)
    Venter på og (juli/aug 11)

"Attribute to children the best possible motive consistent with the facts"

Ble medlem
    16 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Vi har det sånn. Jeg har noen ganger bedt ham prøve, med beskjed om at det er greit å spytte ut. Men stort sett baserer vi vårt kosthold på at det er noe han liker til hvert måltid. Vi har hatt en gradvis utvidning av antall ting han spiser med cirka en eller to ting i året. Dette har bare skjedd av seg selv. Det han liker er stort sett sunne ting så vi lar det være slik selv om det er noe ensidig.
    Hilsen Hjertemamma

08.08.03

16.04.07

Alt er faser!

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

her prøver jeg å si til nordjenta at hun kan smake før hun sier nei.. av og til gjør hun det og andre ganger ikke. vi har nå begynt at hun skal ha alt av mat vi har på fatet sitt, hun trenger ikke spise det men det skal være der. vi har sett at hun da oftere tar å smaker på det siden det nå er der. men oftest så spiser nordjenta bare makaronien, risen eller poteten... fokuserer ikke noe på det, hun får spise det hun vil, men jeg lager aldri ekstra mat til henne..
    Nordjenta født mars 2006
    Nordgutten mars 2010
    Nordbabyjenta født april 2012

Ble medlem
    15 Oct 2006
    Sted
    Bergen

Standard

Jeg serverer alltid alle delene av en rett hver for seg. (Altså aldri gryterett i dette huset ;-) ) Feks pastasalat. Mange skåler utover bordet med hver sin ingrediens. På denne måten tror jeg barna føler at de i større grad selv velger hva de vil smake på - og her i huset er selvbestemmelsen viktig i forhold til motivasjon. Dessuten blir listen lavere for å prøve bare litt rett i munnen vs at det havnet på fatet og blir liggende der til spot og spe.

Så en del knaskemat og mere oppvask blir løsningen her. Det betry ikke at de spiser alt, men jeg merker at når noe har stått foran dem mange nok ganger så prøver de gjerne helt på egenhånd.
    Mammaen til -03, -06 og -09

Ble medlem
    12 Oct 2006

Standard

jeg har ikke den følelsen av at maten ligger til "spot og spe" jeg har fram til sist uke latt nordjenta velge hva hun vil ha på fatet. hun har kun valgt potet eller ris osv. som er kjent. i går fikk hun noen grønnsaker og kjøtt i tillegg, og jeg forklarte at det kunne bare ligge der så fikk hun velge selv hva hun ville spise. nordjenta sa da til meg at hun ikke hadde fått brokkoli (noe hun aldri har spist eller smakt på) så da fikk hun det og. og ja hun smakte på gulroten og litt brokkoli. jeg tenker at det blir mer kjent for henne, når hun ser maten..
    Nordjenta født mars 2006
    Nordgutten mars 2010
    Nordbabyjenta født april 2012

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •