Viser resultater 1 til 10 av 10
    Ble medlem
    02 Feb 2007

Standard Case uke 18: Travle morgener

Familien Frosk har, som så mange av oss, travle hverdager. Særlig morgenene er preget av et stramt tidsskjema, med morgenstell, frokost, barnehagelevering og jobb på programmet. Tre år gamle Frøydis har imidlertid et hav av tid om morgenen, i hvert fall kan det virke slik, og hun vil veldig gjerne se på, vise frem, lukte og smake på alt mulig rart. Mamma Frosk prøver å dele gleden og nysgjerrigheten, mens hun stadig vekk minner om at det er tid for å ta på seg skoene og jakka, og gjøre seg klar til å gå. Dessverre ender alt for mange morgener med at Mamma Frosk, etter uttallige forsøk på å kommunisere at det er på tide å ta på sko, til slutt mister tålmodigheten, og påkledningen skjer til tårer og heftige protester fra Frøydis Frosk, og med en sint og utålmodig mamma. Mamma Frosk er frustrert over at dette gjentar seg hver eneste morgen. Hvordan håndterer dere slike situasjoner? Og hva er deres beste tips for å unngå slike situasjoner?

Rivella-familien er ekstremt nær beslektet med denne grenen av familien Frosk, og vil gjerne ha innspill for bedre morgener .
    Lykkelig mamma til Solkremen (mai 06) og Blåbæret (mai 09). Kona til J.

Ble medlem
    13 Oct 2006
    Sted
    Lommekroken

Standard

Stå opp tidligere. Vi står opp minst en time før avgang hjemmefra.

Jeg er ihuga B-menneske som elsker å sove, men jeg lover - det er verdt å stå opp litt tidligere når man kan slippe sure miner på starten av dagen.
    Gullungen Maya dubbedåre født mai 2005

I solemnly swear I'm up to no good. UV-ståa akkurat nå finner du ut av på: http://www.nrpa.no/uvnett/

Ble medlem
    31 Oct 2007
    Blogginnlegg
    1

Standard

Eller ta frokosten i barnehagen. Det sparer oss for en god del tid på morgenen, og det er gull verdt.

Ble medlem
    23 Oct 2007

Standard

Det er naturligvis viktig å ha nok tid. Hvis det er nødvendig å legge frem klær og smøre matpakker kvelden før, gjør det (men det gjør ikke vi, altså). Hos oss klarer vi oss på 1t og 10-20 minutter, inkludert morgenamming. Da er det tid til at alle spiser frokost, og at jeg til og med får skummet avisen.
    Siste to uker har også vist at morgener glir mye bedre når L er utsovet (les: ikke lenger sover om dagen). Vi er heller ikke fremmed for litt morgentv, særlig ikke i det siste, da vi har unngått kveldstv. Et annet triks er å være litt fleksi på rekkefølgen av ting og ha minst et gjøremål til gode når L får beskjed om at det er kle-på-tid, da får hun summet seg litt mens jeg dusjer/sminkermeg/smører matpakke/gjør siste pakking. Og la henne bestemme selv det hun kan bestemme.

Ble medlem
    23 May 2007

Standard

Nå er jeg hjemme i permisjon og ting har forandret seg litt, men klumpen spiser frokost i barnehagen, jeg dusjer på kvelden så jeg ikke trenger å stresse med det. Matpakke er laget kvelden før, klær er lagt fram osv.
    Forberedelse på hva vi skal gjøre, eks, etter at vi har skiftet bleie skal vi ta på oss å gå ut, etter at mamma har gitt lillebror mat skal vi kle på oss og gå til barnehagen...
    Og dersom klumpen "bare skal" diverse lar jeg han gjøre det så langt det er mulig. Det viser seg i de fleste sånne tilfeller hjemme hos oss at det tar kortere tid at han får lov til å gjøre dette enn at jeg prøver å la han til å ikke gjøre disse tingene, noe som resulterer i gråt og frustrasjon, trøst og at han må gjøre det allikevel.

Og pust ut når de små skal gjøre alt de må, prøve å ikke være og bli stressa.. Lettere sagt enn gjort, men når man klarer det så blir allting så mye bedre - i allefall hjemme hos oss!

Og en annen ting er at jeg må bare innse at klumpen ALLTID vil ha med seg en bil med seg på veien. De gangene jeg halveis ut blokka tenker at nå har glemt det og nå har han sluttet med det, kommer han på at han ikke har med seg en bil og da må vi snu og gå tilbake...
    Mamma til
    L født mai-06, C født januar -09 og A født juli -15

Ble medlem
    03 Oct 2006
    Sted
    Oslo

Standard

Det beste er å ta frokosten i barnehagen og/eller frukt i bilen for de som har lang barnehagevei. Gjør alt klart kvelden før. Gjør deg selv helt klar før du vekker barna.

For oss tar det ca 15- 20 min fra barna vekkes til de er i bilen. Det er mye nærhet og kosing i påkledningssituasjonen. Det eneste som skjer er av med pysj, på med klær som er lagt frem, pusse tenner og på med jakke og sko. I bilen hører vi på lydbok og har med fruktog vann. Hvis de vil spiser de frokost i barnehagen når de er fremme.

Standard

Her er det ennå ikke hver dag vi må ut tidlig, men når vi skal det, er det best å komme seg ut døra fort. Det vil si, vi står opp, jeg pakker alt og lage skive til D, så tar vi morgenstellet og så drar vi. Forkost blir det i barnehagen. Hvis D vil spise litt allerede før får hun litt banan. Hvis vi har for mye tid, vil D opp å leke igjen eller begynner å leke med ting nede, og da blir det vanskelig å komme seg ut. Da vil hun fortsette med det hun har begynt på.

Standard

Jeg er hjemme, enn så lenge.
    Men jentene MÅ ut av huset til en viss tid og det er ikke bare bare.

Vi står opp en time før jentene må gå ut av døren, det er akuratt passe. Våkner huset før den tid går alt bare tregere.

Jentene pakker sekken,gymbag og finner frem klær dagen før. Jentene må ha med matpakke på skolen, så da lages den samtidig med frokosten hver morgen.

TV er helt ut her om morningene, står tv`n på her i huset får ungene lim under føttene og sitter å spiser frokost i en time.

Lurer på hvor lang tid jeg må ha når jeg må levere de to minste i bhg. og rekke jobben min.
    Når det blir tilfelle skal de få spise frokost i bhg. Jentene må klare seg mer alene, og det er litt skummelt.

Men det aller aller viktigste er nok å gjøre i stand alt man kan dagen før, jeg måtte få 4 unger før jeg klarte det der
    Blomst 97
    Bell 99
    Boble 04
    Mille 08
    Knerten 13
    og bestemor til lille Theo 15

Ble medlem
    11 Oct 2006
    Blogginnlegg
    2

Standard

Vi har prøvd utallige ting for å få morgene effektive uten at vi kjefter på hverandre.
    Akkurat nå er jeg sykemeldt og begynner permisjon fra fredag, så nå er vi ganske dovne og tar ting med ro. Men det er jo bare en lengre periode.

Planlegging er hvertfall et stikkord. Smøre matpakker, legge fram reneklær og pakke sekker dagen før. Stå opp i god tid selv, for å slippe å hoppe i klærne, og spise mens man løper rundt. (jeg MÅ ha frokost)
    Vekke ungene i god tid og prøve å få i de litt mat. Noen ganger gikk det andre ganger ikke. Ingen krise om de ikke vil spise siden de får frokost i barnehagen. Men jeg tenker det er en god vane, ettersom de ikke har samme mulighet på skolen. Begynne å kle på i god tid, helst før vi vekker pappaen, for han er den aller treigeste å vekke.. Det tar tid, og han er alltid den som sinker oss mest om morran. Hehe.

Jeg har alltid jobbet mye kveld og det har vært godt, da har vi sluppet unna de heltiske timene. Men fra høsten og skolestart blir det jo andre boller.
    Propellen - 03 Filosofen - 05
    Snuppa - 09
    mamma-pappa- og våre firbeinte:

Ble medlem
    04 Dec 2006
    Sted
    Trondheim

Standard

Jeg såg tips på tettinntil om en "morgenstyrklokke". Jeg vet ikke helt om det funker på en treåring, men på litt større barn kan det jo være et tips. Her er link:
    http://www.tettinntil.no/forumet/sho...d.php?t=115117
    Mamma til lille supersnuppa, 2006 og bøllebror 2009, og gift med Krutti.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre dine poster
  •